torstai 27. marraskuuta 2014

Oikeus valittaa = reklamoida on Sinullakin...

Opetustyössä ollessani toin aina voimakkaasti esiin oman näkemykseni sellaiseen asiakokonaisuuteen, jossa esim. olin saanut ostotapahtumassa virheellisen, puutteellisen tuotteen. Tuotteen, joka oli normaalikäytössä hajonnut käsiin ja oli hankala tai lähes mahdoton jatkossa käyttää. 

Kerroin oppilailleni, että itse olen aktiivinen valittaja, reklamoija ja toiminnastani on tullut myönteistä palautetta paitsi yhdessä tapauksessa.

Mikäli oikein muistan tarinani valitusprosesseista kiinnostivat oppilaitani suunnattomasti, ajoivat kirkkaasti hetkellisesti ohi esim. puun kasvu, puun hankinnan, puun logistiikkaketjun tehtaalle, tms. ...  

Syy tämän tekstin kirjoittamiseen tuli mieleen hetki sitten. Päätin juoda kupillisen, kaksi teetä.

Avasin Liptonin Yellow Label Tea-pussin.

Siinä ei nyt mitään ihmeellistä ole, mutta ajatukseni siirtyivat 1980-luvun alkupuolelle eräänlaisen mielenyhtymän vuoksi.

Perheessämme juotiin siihen aikaan aika lailla teetä, mm. edellä mainittua Liptonin teetä. Kuinka ollakaan ostamassamme teepaketissa oli teepusseja, joissa naru irtosi välittömästi irti pussin päästä, kun pussin oli pistänyt tulikuumaan veteen ja/tai narua ei ollut lainkaan...

Tilanne oli hankala. Toki kaikki teepussit käytettiin, mutta päätin ottaa yhteyttä suoraan valmistajaan/pakkaajaan.
Yleensä ensimmäinen valituskohde on kauppa, josta tuote on ostettu.

Päätin toimia toisin. Kirjoitin englanninkielisen kirjeen poikiemme Tommin ja Timon nimissä, taisinpa heillekin asiasta mainita.

Kerroin, että olemme Liptonin teepussien aktiivikäyttäjiä ja olimme yllättyneitä tämän kertaisen pakkauksen puutteista.

Leikkasin irti pahvipakkauksen EAN-koodin, jotta valmistaja/pakkaaja pystyy jäljittämään/paikallistamaan tuotantoprosessin virheet.

Kirje lähti matkaan Iso-Britanniaan, Lontooseen, osoitteeseen joka oli selkeästi painettu pakkaukseen.

Melkein paluupostissa eli erittäin nopeasti tuli vastaus.

Kirjeessä pahoiteltiin tuotteen puutteellisuutta ja siitä meille aiheutunutta harmia. Samalla kiitettiin EAN-koodista, jonka perusteella pakkauskoneen vika oli kyetty paikallistamaan.
Kirjeessä todettiin myös, että he toimittavat meille korvaukseksi Liptonin Yellow Label Tea-pakkauksen.

Pakkaus tuli noin viikon sisällä. Iso pakkaus, jonka teepusseja perheessämm käytettiin pitkään.

Todettakoon, että korvaukseksi saamamme tee oli kaupasta ostamaamme teehen verrattuna "aivan toiselta planeetalta" - se oli superhyvää. Teksteistä päätellen se oli johonkin Lähi-Itään menossa.

Ikävä todeta, mutta tuli mieleen, että siihen maailman aikaan tänne susirajalle taidettiin toimittaa teetä, joka oli tehtaan lattialta pusseihin lakaistu...

Nykyisin - yli kolmekymmentä vuotta myöhemmin - tilanne on varmaan aivan toinen.

Muun muassa avaamani tee oli pakattu erittäin hyvin - täysin ilmatiiviisti ymärtääkseni...

Mahdollisesti kirjoitan näitä tositarinoita reklamaatioistani jatkossakin.

Todettakoon lisäksi, että en ole pitkään aikaan joutunut/päässyt valittamaan, reklamoimaan.

Nyt on kyllä pakko koputtaa puuta tai ainakin päätä.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti