Luin alla olevan artikkelin hetki sitten Kauppalehden nettisivulta. Mielenkiintoista! Varmaan tulevaisuudessa auton etähuolto onnistuu, ainakin jonkinasteinen vika-analysointi, mutta auton korjaus onkin sitten asia erikseen...
Kaikki nykyautot koostuvat jotakuinkin samoista perusosista.
Perusosista, joiden kuntoa ja toimintavarmuutta tarkastetaan/varmistetaan - vanhojen autojen osalta - vuosittain - hyvä niin.
Itse olen aina, yhtä poikkeusta lukuunottamatta, ajanut vanhalla autolla.
Aikajärjestyksessä autoni/automme ovat olleet: Chevrolet 4 Door Sedan vm. 52-54, Opel Caravan vm. 59-61, VW Kleinbuss vm. 54-56, Saab 94 vm. 66-68, Ford Taunus vm. 73-75, Ford Granada vm. 74-76, Mercedes-Benz 240 D vm. 1981, VW Doppel TD vm. 89 ja Land Rover Freelander vm. 2000.
Em. autoista ainoastaan edellä mainittu "avolava volkkari" on ostettu uutena.
Se ja tuo "lantikka" ovat meidän nykyiset kulkuneuvomme - kesä- ja talviautomme.
Se ja tuo "lantikka" ovat meidän nykyiset kulkuneuvomme - kesä- ja talviautomme.
Vuosimallit kolmea viimeisintä lukuunottamatta ovat hiukan hakusessa, mutta ainakin hehtaarihaarukassa - vuosikymmenet - ovat oikeita...
Minkään käytössä olleen automme osalta ei ole luonnollisesti kyennyt toteuttamaan etähuoltoa eikä tietotekniikan sovellutuksia.
Ainoastaan Land Roverin osalta aikanaan jouduttiin auto kytkemään tietokoneeseen, kun keskuslukitusjärjestelmä hiukan yllättäen sekoili.
Sekoiluun löytyi hyvin arkinen, yksinkertainen vika - edellinen omistaja oli vaihtanut liian pienen sulakkeen, mikä oli jostain syystä talviolosuhteissa kuormittunut liikaa ja "palanut".
Tässä tapauksessa tietotekniikka ei kyseistä vikaa löytänyt, vaan ammattitaitoisen asentajan analysointi/pohdiskelu/toteamus: "Oletko tarkistanut sulakkeet?"
Varmaan tietotekniikan sovellutukset tulevaisuudessa ovat hyödyllisiä. Onneksi niiden käyttö ei poista ammattitaitoisen työntekijän tarvetta, sillä huollon lisäksi kyllä korjattavaa riittää...
Nettilainaus Kauppalehdestä:
Tulevaisuuden auto huolletaan etänä
KUVA: TIINA SOMERPURO/KL
Tekniikan huima kehitys muuttaa myös automekaanikkojen työtä.
Tekniikan huima kehitys muuttaa myös automekaanikkojen työtä.
Kehittyvä tietotekniikka pitää autot jatkuvasti yhteydessä korjaamoon.
Mikään ala ei säästy megatrendeiltä, ei myöskään automekaanikkojen työ.
Korjaamoketju Autoasi on listannut suurimmat muutokset, jotka vaikuttavat tavallisen korjaamon arkeen.
"Tänä päivänä auton tullessa huoltoon se kytketään korjaamon tietokoneeseen. Tulevaisuudessa osa korjaamokäynneistä voidaan hoitaa kokonaan etätukena tietotekniikan avulla", Autoasi-mekaanikkojen koulutuksesta vastaavan Autoasi Akatemian johtaja Juha Kiiskinen sanoo.
Laitteet ja palvelut verkkoon yhdistävä esineiden internet on yksi merkittävä muutoksen tuoja. Mekaanikko näkee vikakoodit koneeltaan ja pystyy palvelemaan asiakasta etänä ilman korjaamokäyntiä. Auton huoltotarpeita voidaan lisäksi seurata reaaliajassa.
Sähköautojen yleistyminen edellyttää mekaanikoilta uusia taitoja. Vika-analyysit, yleinen huolto ja sähkökomponenttien huolto tehdään sähkö- ja hybridiautoille samalla tavoin. Sähköautojen korjaaminen vaatii korkeajännitetyöturvallisuuden tuntemista.
Autojen lisääntyvä teknistyminen aiheuttaa sen, että kaikki osat vaikuttavat toistensa toimintaan. Uusi asia on muun muassa rengaspaineen valvontajärjestelmä TPMS, joka on pakollinen kaikissa marraskuun jälkeen myydyissä autoissa.
Yli 4 000 mekaanikkoa kokoontuu ensi viikonloppuna Vantaalla pidettäville Korjaamo 2014-messuille.
Aika mielenkiintoinen ajatus, että etänä hoidettaisiin nuo. Meillä ihan perinteisesti autokorjaamolle viedään auto varmaan tulevaisuudessakin. Jotenkin on niin tottuhun tähän yleiseen tapaan. Koskahan tuo on mahdollista, tuo etäkorjaus..
VastaaPoistahttp://www.motofix.fi/huoltopalvelut/
Kuinkahan nuo korjaustoimenpiteet onnistuvat etänä. Meidän tutulla on kuorma auto joka tarvitsee korjausta nopeasti. Olisi mielenkiintoista tietää, miten tämä on mahdollista ilman, että täytyy viedä auto jonnekin. Kiitokset jakamisesta. https://www.meca.fi/truck/korjaamot/
VastaaPoistaTodella mielenkiintoinen ajatus, että näitä voidaan huoltaa myös etänä. Meidän enolla on hybridiauto, kertoikin että sille täytyisi tehdä määräaikaishuolto lähiaikoina. Tehdäänköhän se kuitenkin ihan huoltamolla? https://www.autoasisaimaankatu.fi/palvelut/9-auton-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaishuolto-lahdessa.html
VastaaPoista