maanantai 20. heinäkuuta 2015

Uuden sukupolven hyötyajoneuvot - kyllä juuri näin...

Lukaistuani alla olevan tekstin tänään Kauppalehdestä kävi välähdyksen omaisesti mielessäni Ruotsin Luulajassa käyntimme - minä, vaimoni ja esikoisemme - 1970-luvun alkupuolella. Veljeni asui siihen maailman aikaan Luulajassa ollessaan LKAB:llä töissä.

Myöhään illalla esikoisemme ollessa jo unten mailla - maisteltuamme lasin parin viintä veljeni ja hänen naisystävänsä kanssa - keskustelimme rennosti tulevaisuuden autoista.

Minä esitin, että tulevaisuudessa kaupungeissa tarjotaan mm. sellaisia kulkuneuvopalveluja, että asiakas ollessaan wc-palveluja vailla, voi nousta mistä tahansa keskikaupungilla hitaasti liikkuvaan/kiertävään kulkuneuvoyhdistelmään ja tehdä tarpeensa. Tyyliin pieni hätä markan ja iso hätä kaksi...

Kuulen vieläkin korvissani valtavan naurunremakan keskuudessamme - nauroin asialle itsekin...

Piirsin paperille bussimaisen vetoauton ja eräänlaisen, modernin massiivisen perävaunun, jotka olivat yhdistetty toisiinsa taituvien bussien paljeratkaisulla. Yksikössä oli em. wc-palvelujen lisäksi muutakin. Siinä saattoi siemaista vaikkapa kupin kahvia tai oluen, jne. ...

Kotiin tultuamme muistaakseni piirsin em. yksikön muistiin. Piirros todennäköisesti on jossakin "tallessa" ideointiaineistoissani.

Alla olevat suuntaviivat hyötyajoneuvoista lähestyvät em. tyyppistä ajatusta.


Suora nettilainaus Kauppalehdestä:


PSA:lta seuraavan sukupolven hyötyajoneuvot

Tuotanto kasvaa ja Mangualden Portugalin tehdas saa uuden tuotantolinjan.
PSA Peugeot Citroën –yhtymä avaa vuonna 2018 uuden tuotantolinjan Mangualden tehtaillaan seuraavan sukupolven hyötyajoneuvojen valmistusta varten.
Peugeotin ja Citroënin, tonniluokan kevyet hyötyajoneuvot saavat uuden alustan ja myös materiaalit ja muotoilu muuttuvat. Osviittaa uudesta ulkonäöstä antaa Milanon muotimessuilla esitelty, catering-käyttöön räätälöity Peugeotin Food Truck.
Tonniluokan hyötyajoneuvot ovat Suomen ostetuin pakettiautoluokka. Niitä myydään runsaasti esimerkiksi jakelukäyttöön kaupungeissa sekä monien pienyritysten, kuten putkifirmojen tarpeisiin.
Tammi-kesäkuun aikana pakettiautojen markkina kasvoi kokonaisuudessaan Suomessa 7,8 prosenttia. Eniten myyntiään kasvatti Citroen, 86,2 prosenttia. Muita kasvajia ovat olivat Volkswagen, Ford ja Mercedes-Benz.
PSA Peugeot Citroën -yhtymän kevyitä hyötyajoneuvoja valmistetaan Mangualden lisäksi Vigon tehtailla Espanjassa.
"Lisääntyneen tuotantokapasiteetin ansiosta voimme saavuttaa nyt tavoitellun 122 prosentin käyttöasteen vuoteen 2022 mennessä, Back in the Race -ohjelmamme mukaisesti", arvioi yhtymän tuotanto- ja logistiikkajohtaja Yann Vincent.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti