keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Kesäautomme huoltotoimenpiteitä...

Sainpahan taas erinomaisen - omasta mielestäni - blogikirjoitusaiheen. Olemme pitkään hakeneet sopivaa huoltohetkeä kesäautollemme. Kylmäkäynnistyksen kanssa on ollut hiukan "temppuilemista", kone ei ole saanut asiallisesti polttoainetta.
Nyt se siten tuli, sillä vanhempi pojistamme on täysin ansaitsemallaan kesälomalla ja rohkenimme häntä vaivata asialla. Hän on käytännössä pitänyt kesäautomme ajokunnossa jo pitkään...

Tänään Lallinperäntiellä hän tarkisti ja vaihtoi polttoainesuihkujen tiivisteitä. Samalla hän totesi moottorin kannesta lähtevän jäähdytysletkun muovisessa laipassa hapertumaa, murtumaa, joka aiheutti pienoista vuotoa.

Hän pyysi minua hakemaan kyseisen osan Pörhöltä Keminmaasta. Tein työtä käskettyä ja huristelin moottoritietä pitkin naapurikuntaan kaupantekoon...

Huoltotiskillä minut otti kohteliaasti vastaan ulkomaalaistaustainen nuorimies. Selostin hänelle asiani:
Automme on siis VW Doppel TD vm. 1989 rek. numero LLA-175. Moottorin kannesta lähtevän vesiletkun laippa, jossa on yksi anturi, on muovinen ja hiukan hapertunut, lohkeillut. Autolla voi ajaa, mutta nestettä joutuu hiukan lisäilemään silloin tällöin.

Itse en ole koskaan luottanut muoviosiin, tosin on tuo osa kestänyt sentään yli 300.000 km ajamisen. Siitä on virrannut jäähdytysnestettä vuosien saatossa aikamoinen määrä. Olen usein tuonut esiin tosiasian, että em. auto ei ole meitä koskaan jättänyt välille. Toivottavasti ei jätä jatkossakaan…

Nuorimies et löytänyt em. auton varaosia autoliikkeen tietokannasta. Minulla tuli tunne, että ajelen aivan liian vanhalla autolla. Onneksi tunne meni muutamassa sekunnissa ohi, sillä olen varma, että em. vasiletkun laippa löytyy jatkossa Pörhön Keminmaan autoliikkeestä varaosana.

Kyseistä pientä, 1,6 litran turbodieselkonetta on käytetty monissa VW-henkilöautomalleissakin. Näin maallikkona ajatteleen, että tuskin niissä on erilainen laippa kuin vm. 1989 koneessa.

Esitin myöhemmin toivomuksen, että asia tarkistetaan, osa tilataan ja asiasta ilmoitetaan minulle, niin kipaisen hakemassa sen liikkeestä ja poikani asentaa sen paikoilleen.

Asia on tällä hetkellä niin sanotusti vaiheessa, kerron lisää, kunhan saan asiaan liittyvää lisäinformaatiota...

Nopeaa asian käsittelyä. Heti torstaina 09.07.2015 aamulla sain sähköpostin em. varaosamyyjältä, jossa hän pyytää tarkistamaan moottorin tunnuskirjaimet, sillä rekisteriotteessa niitä on kaksi, toinen suluissa. Hänen lähettämässään sähköpostissa oli lisäksi tieto, että alkuperäisvaraosana em. muovista laippaa ei ole saatavissa. Kävin tarkistamassa moottorin tunnuskirjaimet manuaalin osoittamasta paikasta ja lähetin tiedon hänelle paluupostissa. 

Varmaan hän saa laipan tarvikevaraosana tilattua...

Sain hetki sitten ilmoituksen, että kyseinen laippa on tilattu ja on ilmeisesti jo huomenna Keminmaassa, mikäli maailmankirjat eivät aivan sekaisin mene/ole.

Samalla sain tiedon, että kyseistä osaa on vuosien 86´- 92´ transportereissa ja sama laippa on Audissa ja VW Corradossa - vähän niin kuin ennakkoon arvelinkin.

Jatkoa edelliseen:

Tänään maanantaina 13.07.2015 sain sähköpostiviestin, jossa varaosamyyjä ilmoitti, että laippa on tullut.
Kävin juuri hetki sitten sen hakemassa ja se laitetaan iltapäivällä paikoilleen...

Samalla katselin kyseisen autoliikkeen uusia, näytteillä olevia autoja. Jostain syystä komeiden, kiiltävien autojen hinnat - kaksikymmentä-neljäkymmnetätuhatta euroa - alkoivat tuntua siedettäviltä/kohtuullisilta. Täytyi äkkiä poistua takavasemmalle, ettei kesäautokuume pääsisi kohtuuttomasti iskemään... 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti