maanantai 11. helmikuuta 2019

Jäämeren radan rakentaminen menossa jäihin – hanke ei kannata...

Hmmmmm - vai niin - ja hyvä niin. Miksi? Ei siksi, että Saamelaiskäräjät sitä vastustaa, vaan siksi että Koillisväylä on vielä tällä hetkellä liian riskialtis merimatka. Miksi? Kartasta se selviää...

Suora nettilainaus Suomenmaa-lehdestä sellaisenaan:

Jäämeren radan rakentaminen menossa jäihin – hanke ei kannata

Saa­me­lais­kä­rä­jät: Rata pi­lai­si saa­me­lais­ta kult­tuu­ri­mai­se­maa ja vai­keut­tai­si po­ron­hoi­toa



STT, Suomenmaa11.2.2019 11:55
Muokattu
11.2.2019 12:13
A-
A+
Lii­ken­ne Suo­men ja Nor­jan vä­li­sen sel­vi­tys­työ­ryh­män ra­port­ti Jää­me­ren ra­das­ta on val­mis­tu­nut. Ra­por­tis­sa ei esi­te­tä jat­ko­toi­men­pi­tei­tä ra­ta­hank­keen edis­tä­mi­sek­si täl­lä erää, lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­mi­nis­te­riö ker­too.
Työ­ryh­mä to­te­aa, et­tei han­ke oli­si ta­lou­del­li­ses­ti kan­nat­ta­va min­kään sel­vi­tyk­ses­sä tar­kas­tel­lun ra­hoi­tus­mal­lin mu­kaan.
– Kii­tän kaik­kia Suo­mes­sa ja Nor­jas­sa sel­vi­tyk­seen osal­lis­tu­nei­ta yh­teis­työs­tä. Sel­vi­tys­työn ai­ka­na on kar­toi­tet­tu eri ta­ho­jen kans­sa Jää­me­ren ra­dan hank­keen edel­ly­tyk­siä ja sitä, mitä kaik­kea rata vaa­ti­si to­teu­tu­ak­seen, lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­mi­nis­te­ri An­ne Ber­ner (kesk.) sa­noo mi­nis­te­ri­ön tie­dot­tees­sa.
VUO­TUI­SEN kul­je­tus­vo­lyy­min pi­täi­si ol­la 2,5 mil­joo­nan ton­nin luok­kaa, jot­ta yl­lä­pi­to­kus­tan­nuk­set saa­tai­siin ka­tet­tua. Täl­lais­ta kul­je­tus­mää­rää ei sel­vi­tyk­sen mu­kaan voi­da pi­tää re­a­lis­ti­se­na il­man mer­kit­tä­viä muu­tok­sia alu­een elin­kei­no­toi­min­nas­sa tai eri lii­ken­ne­muo­to­jen kus­tan­nuk­sis­sa.
Sel­vi­tyk­ses­sä il­me­ni, et­tä Jää­me­ren ra­dan täy­si­mää­räi­nen hyö­dyn­tä­mi­nen Kes­ki-Eu­roop­paan as­ti yl­tä­väs­sä kul­je­tus­ket­jus­sa edel­lyt­täi­si en­nen kaik­kea Suo­men pää­ra­dan ka­pa­si­tee­tin li­sää­mis­tä, en­nen kaik­kea vilk­kaim­min lii­ken­nöi­dyl­lä osuu­del­la Hel­sin­ki–Tam­pe­re.
RA­TA­HANK­KEEN vai­ku­tuk­sis­ta on kan­net­tu huol­ta eri­tyi­ses­ti ym­pä­ris­tö­jär­jes­tö­jen ja saa­me­lais­ten kes­kuu­des­sa. Saa­me­lai­sia ovat työ­ryh­män neu­vot­te­luis­sa edus­ta­neet muun mu­as­sa Suo­men ja Nor­jan saa­me­lais­kä­rä­jät.
Suo­men saa­me­lais­kä­rä­jät on vas­tus­ta­nut ra­ta­han­ket­ta ja on pe­rus­tel­lut sitä muun mu­as­sa kult­tuu­ri­mai­se­man pi­laan­tu­mi­sel­la ja po­ron­hoi­don vai­keu­tu­mi­sel­la.
Pää­tös­tä ra­dan to­teut­ta­mi­ses­ta tai ra­ta­lin­jauk­sen va­lin­taa ei ole teh­ty sen pa­rem­min Suo­mes­sa kuin Nor­jas­sa­kaan. Suun­nit­te­lua ei voi aloit­taa, el­lei mo­lem­mis­sa mais­sa teh­dä po­liit­tis­ta pää­tös­tä hank­kees­ta. Lu­pap­ro­ses­si on mo­lem­mis­sa mais­sa pit­kä ja mo­ni­vai­hei­nen.
 Jos hank­keen suun­nit­te­lua tu­le­vai­suu­des­sa pää­tet­täi­siin jat­kaa, seu­raa­va vai­he voi­si ol­la ra­jat ylit­tä­vän sel­vi­tyk­sen laa­ti­mi­nen sii­tä, mi­ten suun­nit­te­lup­ro­ses­sit saa­daan so­vi­tet­tua yh­teen, to­te­aa mi­nis­te­riö tie­dot­tees­saan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti