Hmmmmm - vai niin - ja hyvä niin. Miksi? Ei siksi, että Saamelaiskäräjät sitä vastustaa, vaan siksi että Koillisväylä on vielä tällä hetkellä liian riskialtis merimatka. Miksi? Kartasta se selviää...
Suora nettilainaus Suomenmaa-lehdestä sellaisenaan:
Jäämeren radan rakentaminen menossa jäihin – hanke ei kannata
Saamelaiskäräjät: Rata pilaisi saamelaista kulttuurimaisemaa ja vaikeuttaisi poronhoitoa
STT, Suomenmaa
Muokattu
11.2.2019 12:13
A-
A+
Liikenne Suomen ja Norjan välisen selvitystyöryhmän raportti Jäämeren radasta on valmistunut. Raportissa ei esitetä jatkotoimenpiteitä ratahankkeen edistämiseksi tällä erää, liikenne- ja viestintäministeriö kertoo.
Työryhmä toteaa, ettei hanke olisi taloudellisesti kannattava minkään selvityksessä tarkastellun rahoitusmallin mukaan.
– Kiitän kaikkia Suomessa ja Norjassa selvitykseen osallistuneita yhteistyöstä. Selvitystyön aikana on kartoitettu eri tahojen kanssa Jäämeren radan hankkeen edellytyksiä ja sitä, mitä kaikkea rata vaatisi toteutuakseen, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo ministeriön tiedotteessa.
VUOTUISEN kuljetusvolyymin pitäisi olla 2,5 miljoonan tonnin luokkaa, jotta ylläpitokustannukset saataisiin katettua. Tällaista kuljetusmäärää ei selvityksen mukaan voida pitää realistisena ilman merkittäviä muutoksia alueen elinkeinotoiminnassa tai eri liikennemuotojen kustannuksissa.
Selvityksessä ilmeni, että Jäämeren radan täysimääräinen hyödyntäminen Keski-Eurooppaan asti yltävässä kuljetusketjussa edellyttäisi ennen kaikkea Suomen pääradan kapasiteetin lisäämistä, ennen kaikkea vilkkaimmin liikennöidyllä osuudella Helsinki–Tampere.
RATAHANKKEEN vaikutuksista on kannettu huolta erityisesti ympäristöjärjestöjen ja saamelaisten keskuudessa. Saamelaisia ovat työryhmän neuvotteluissa edustaneet muun muassa Suomen ja Norjan saamelaiskäräjät.
Suomen saamelaiskäräjät on vastustanut ratahanketta ja on perustellut sitä muun muassa kulttuurimaiseman pilaantumisella ja poronhoidon vaikeutumisella.
Päätöstä radan toteuttamisesta tai ratalinjauksen valintaa ei ole tehty sen paremmin Suomessa kuin Norjassakaan. Suunnittelua ei voi aloittaa, ellei molemmissa maissa tehdä poliittista päätöstä hankkeesta. Lupaprosessi on molemmissa maissa pitkä ja monivaiheinen.
Jos hankkeen suunnittelua tulevaisuudessa päätettäisiin jatkaa, seuraava vaihe voisi olla rajat ylittävän selvityksen laatiminen siitä, miten suunnitteluprosessit saadaan sovitettua yhteen, toteaa ministeriö tiedotteessaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti