tiistai 5. syyskuuta 2017

Yksi asia erottaa suuret johtajat keskivertopomoista...

Alla olevasta saattaa olla - vähintäänkin vinkiksi - jos tavoitteesi on hyväksi johtajaksi... 

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Yksi asia erottaa suuret johtajat keskivertopomoista

   

Suuret johtajat haluavat oppia läpi uransa. Se ei kuitenkaan ole aina aivan helppoa.
Mikä erottaa hyvät johtajat suurista? Tuoreella Inc.-videolla kirjailija ja etnografi Simon Sinek väittää, että johtajuus on opittava, käytännöllinen taito. Parhaat johtajat eivät pidä itseään asiantuntijoina - he pitävät itseään opiskelijoina.
Suuret johtajat siis haluavat oppia koko uransa ajan.
Sinekin mukaan hyvät johtajat ”harjoittelevat”. He ovat hankkineet johtamistaitoja ja alkavat sitten soveltaa sitä, mitä ovat oppineet.
Mutta todelliset suuret johtajat menevät tätäkin pidemmälle, sillä heille on todellista tietoa ihmisten tarpeiden priorisoinnista.
Suuret johtajat pitävät itseään opiskelijoina asemastaan riippumatta.
”Opettaminen - kuten mikä tahansa - on taitoa jakaa sitä, mitä tiedät, mutta myös sitä, mitä et tiedä”, Sinek täsmentää.
Hän myös neuvoo olemaan käyttämästä termiä ”asiantuntija”, koska aina on paljon opittavaa.
Sinek erottaa kolme tapaa, joilla voi oppia uutta koko uran ajan.
Ensimmäinen tapa on tarrautua ”aloittelijan mieleen”. Roderick Gilkey ja Clint Kilts esittelevät sitä Harvard Business Review'nartikkelissa.
Menetelmää käyttivät buddhalaiset munkit, sillä he halusivat tavallaan siirtyä aiemmasta tietämyksen tasosta ja olemassa olevista konventioista, jotta he voisivat kehittää uusia vaihtoehtoja. Kyseessä ovat tyypillisesti oikean aivopuoliskon aktiviteetit.
Gilkeyn ja Kiltsin mukaan ei ole väliä sillä, miten monta vuotta kokemusta omalla alalla on kertynyt. Pitää olla avoin ajatukselle, että aina on enemmän opittavaa.
Toisen tavan esittelee Kesley Meyer Forbesissa. Siinä on kyse siitä, että johtajan kannattaa kannustaa työntekijöitä työpäivän aikana oppimaan jotakin jostakin muusta kuin varsinaisesta työtehtävästä tai spesiaalialalta. Tämä stimuloi aivoja keskittymään johonkin odottamattomaan, mikä lisää luovuutta ja ideointikykyä työelämässä. Pitää siis olla avoin uusien asioiden oppimiselle.
Kolmantena keinona esitellään toisten ihmisten käyttämistä resursseina.
Kirjailija Simon Sinek sanoo oppivansa oppilailtaan, ja samaa keinoa kannattaa käyttää yleisemminkin. Pitää olla vastaanottavainen, jotta voi oppia uutta. Ei kannata tarrautua siihen, missä asemassa yrityksen hierarkiassa toinen on.
Tavallinen työntekijä tai johtajakaveri voi olla valtava resurssi inspiraatiolle ja luovuudelle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti