sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Tiedottaminen on vaikea laji...

Kävin vaimoni kanssa kyläilemässä tänään iltapäivällä. Talonväen kanssa tuli puheeksi kuntavaaliasiat ja mainostaminen > itsensä esiin tuominen lähitulevaisuudessa.

Nimenomaan oikea ja oikea-aikainen tiedottaminen on vaikea laji, se hyvin harvoin onnistuu.

Aikojen saatossa tiedottaminen, viestintä on kokenut valtavia muutoksia. Huutaminen, savumerkit, kirjekyyhkyt, morsetus, lennättimet, jne. ovat historiaa. Hieman modernimpaan viestintään on olemassa lukemattomia keinoja.

Normaali puhelimen käyttö + tekstiviestitkin alkavat olla "höyryjuttuja"... 



Alla olevassa - osittain lainatussa/muunnellussa tekstissä - lähestytään asiaa vaikkapa kuntavaaliehdokkaan näkövinkkelistä.

WhatsApp: WhatsApp on suuren suosion saavuttanut tekstiviestien korvaaja, jolla viestien lähetys onnistuu ”tekstarimaisesti” mobiiliverkon yli ilman erillisiä maksuja. WhatsApp antaa käyttäjälle mahdollisuuden luoda ryhmiä, joihin voidaan kutsua potentiaalisia tukijäseniä.

Ryhmään kuuluvat jäsenet saavat kaikki ryhmään lähetetyt viestit puhelimeensa ja voivat itse lähettää sinne viestejä kaikkien nähtäville. Ryhmän luominen useiden satojen ihmisten kesken ei välttämättä ole fiksua, sillä tärkeät viestit voivat hukkua muun keskustelun sekaan.

WhatsApp:n tyylisiä ohjelmia on useita muitakin, kuten Googlen Hangouts, Facebookin Messenger ja Suomessa hieman tuntemattomampi Kik.
Ennen jonkin mobiilisoftan käyttöönottoa viestintään, kannattaa muistaa kaksi erittäin tärkeää seikkaa: 1. Ohjelmien käyttö vaatii jokaiselta vastaanottajalta älypuhelimen, johon on asennettu kyseinen ohjelma. 2. Viestien lähetys ja vastaanottaminen edellyttää aina internetyhteyttä (mobiilinettiä tai lähiverkkoa). Mikäli laitteet ja yhteydet löytyvät, on WhatsApp erittäin kätevä ja vaivaton tapa jakaa tiedonjyväsiä nopeasti kaikille.


Facebook: Ihmiset ovat nenä kiinni Facebookissa jatkuvasti, ja sitä selataan nykyään tietokoneen lisäksi puhelimilla ja tableteilla aina, kun on vähänkin vapaata aikaa. Mikset siis menisi sinne, missä ihmiset osittain jo valmiiksi ovat? 

Facebookia voit hyödyntää viestinnässä esimerkiksi näillä kolmella tavalla:

Tee oma julkinen sivu ja kutsu jäsenet tykkämään siitä. Voit julkaista sivuillasi kuulumisia, kuvia, videoita tai tarjota hyödyllisiä linkkejä esimerkiksi kotisivuilta löytyviin juttuihin. 

Julkisen sivun ehdoton etu on se, että sen avulla myös ulkopuoliset voivat löytää sinut ja mahdollisuudet saada uusia jäseniä kasvavat. Huono puoli on se, että julkisen sivun päivitykset eivät aina tavoita kaikkia tykkääjiäsi. Facebookin käyttöä jäsenhankinnan näkökulmasta on myös syytä pohtia.

Perusta jäsenille Facebook-ryhmä. Ryhmä on muuten kuin julkinen sivu, mutta päivitykset näkyvät vain siihen kuuluvien jäsenten uutisvirrassa. Ryhmä on julkista sivua varmempi tapa tavoittaa nykyiset jäsenet, sillä päivitykset ilmestyvät varmasti heidän uutisvirtaansa. Jäsenet myös mahdollisesti kommentoivat päivityksiä rohkeammin, jos he tietävät, että kommentit eivät näy julkisesti muille kuin tutuille ryhmän jäsenille.

Lähetä yksityisviestejä. Voit lähettää Facebookin yksityisviesti-toiminolla viestin kaikille Facebookiin kuuluville jäsenillesi ”sähköpostimaisesti”. Jos ryhmässäsi on paljon nuoria tai muuten sosiaalista mediaa käyttäviä jäseniä, tämä tapa voi tavoittaa heidät paremmin kuin perinteinen sähköposti. 
Facebookissa tullutta viestiä ei koeta välttämättä niin formaalina, ja jäsenillä voi olla pienempi kynnys vastata siihen.

Twitter: Twitter ei ole Suomessa vielä aivan samanlainen megailmiö kuin muualla maailmalla, mutta sen suosio kasvaa täälläkin jatkuvasti. Tässä vaiheessa kannattaakin siis hypätä mukaan, ja perustaa oma Twitter-tili ja kutsua jäsenet seuraamaan sitä.

Twitterissä voit julkaista lyhyitä 140 merkin pituisia viestejä (”tweettejä”/ "twiittejä"), jotka näkyvät kaikille seuraajillesi. Jäsenten ei ole kuitenkaan pakko liittyä Twitteriin itse, vaan he voivat käydä katsomassa twiittejä profiilistasi ilman tiliäkin.

Twiittien ei tarvitse olla mahdottoman hiottuja ja isolla porukalla mietittyjä. Twitteriä kannattaakin hyödyntää spontaanien juttujen ja ajatusten jakamiseen, ja näitä voi lähettää useasti päivässä. Voit esimerkiksi päivittää jonkin järjestämäsi tapahtuman vaiheita jatkuvasti Twitteriin, jotta muutkin kuin paikallaolija pääsevät kärryille.


Twitterissä voi myös helposti jakaa (”retwiitata”) muiden käyttäjien viestejä eteenpäin omille seuraajillesi – kannattaa siis ottaa seurantaan sinun kannalta mielenkiintoisista aiheista viestittäviä henkilöitä ja organisaatioita.

Jos hommasta haluaa kaiken irti, kannattaa Twitterin käyttö kuitenkin tehdä tavoitteellisesti.

Sähköposti: Vanha kunnon sähköposti pitää edelleen vahvasti pintansa ihmisten jokapäiväisessä viestinnässä. Sen lähettäminen on helppoa sekä halpaa, ja jonkinlainen sähköpostiosoite löytyy lähes kaikilta. 
Sähköposti on erittäin kätevä väline esimerkiksi silloin, kun on tarve lähettää erilaisia dokumentteja tai muita liitteitä isolle vastaanottajajoukolle. 

Nykyaikaisissa sähköpostiohjelmissa ja jäsenrekisteripalveluissa on mahdollisuus luoda erilaisia ryhmiä, joiden avulla on helppo lähettää tietty viesti juuri halutulle joukolle. Hyvän palvelun avulla voit luoda yhden yhteisen osoitteen, johon lähettämäsi viesti menee itse etukäteen määrittelemällesi jäsenjoukolle. 

Sähköpostin huono puoli on se, että se jää monelta helposti lukematta. Lähettäjän on vaikea luottaa siihen, että jokainen lukee tunnollisesti kaikki lähetetyt viestit, postitulvan ollessa useimmilla valtava. 

Vaikka sähköposteilla ei ole pituusrajoitteita, kannattaa välttää jaarittelua ja pitää asia ytimekkäänä. 

Monet lukevat sähköpostinsa älypuhelimen ruudulta, ja varsinkin silloin mielenkiinto loppuu nopeasti, jos viesti muistuttaa romaania. Mikäli kyseessä on pidempi viesti, se kannattaa kirjoittaa kokonaisuudessaan esimerkiksi nettisivuille ja lähettää sähköpostilla vain lyhyt tiivistelmä aiheesta sekä linkki kokonaiseen tekstiin.

Niin - on kai sitä nykyaikana edellisten lisäksi varmaan paljon muutakin mutta...

Sähköposti on minun työkaluni. on ollut sitä jo vuosikymmeniä. Se on helppokäyttöinen ja mielestäni luotettava. Ongelmana on valitettavasti se, että itse en ole saanut mielestäni riittävästi palautetta viesteihini.

Puhun puhelimella ainoastaan silloin, kun on pakko. Itse soitan äärimmäisen vähän, en juuri koskaan lähetä tekstiviestejä enkä valokuvia puhelimen välityksellä, jne. ...

Miksi?

Siksi, että puheluista ei jää "täpliä" varmemmaksi vakuudeksi, paitsi jos äänittää puhelunsa. Todennäköisesti niin tekevät hyvin harvat ihmiset.

Edellisen lisäksi löytyy perinteistä lehtimainontaa ja jalkautumalla jaettavaa itse tehtyä materiaalia. 
Viimeksi mainittu menee varmasti perille "oikealle" kohderyhmälle, joka toivottavasti siinä olevan tiedon lukee ajatuksen kanssa...





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti