keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Auton väri merkitsee paljon enemmän kuin voisi kuvitella – se vaikuttaa esimerkiksi jälleenmyyntiarvoon

Kyllä! Värillä on väliä...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Auto
Auton väri merkitsee paljon enemmän kuin voisi kuvitella – se vaikuttaa esimerkiksi jälleenmyyntiarvoon

Jos haluat antaa vaikutelman luksuksesta, valitse esimerkiksi metallinsävyinen auto.



AUTON värillä on useita funktioita ja yllättävän suuri merkitys niin mielikuvien kuin hinnankin kannalta.

Tietysti kysymys on ensisijaisesti ostajan mieltymyksistä ja tarpeista: monien mielestä perusharmaa auto vain on tyylikäs ja hillitty. Ja onhan se myös helppohoitoinen, kun lika ei näy erityisen selvästi.

Joku taas haluaa ehdottomasti erottautua ja hommaa kirkkaan keltaisen auton – pitäähän autossa näkyä individualismi ja raikas asenne.

Suomalaisten mieleen ovat edelleen etenkin valkoiset, harmaat ja mustat autot.
Tulevaisuudessa meilläkin saatetaan nähdä entistä enemmän sinisiä tai erilaisia pastellinsävyisiä autoja, sillä ne ovat todennäköisesti seuraavien vuosien muotivärejä autoissa.

AUTON VÄRIN suhteen kannattaa kuitenkin olla ainakin Suomessa jossain määrin konservatiivinen, mikäli haluaa autolleen mahdollisimman varman jälleenmyyntiarvon: vaikka myrkynvihreä auto olisi jossain vaiheessa muotia, voi olla, että viiden vuoden päästä sellaista ei halua enää kukaan. Silloin arvo alenee silkan värin takia huomattavasti.

Sen sijaan musta on aina musta, eikä harmaallakaan autolla voi mennä kovin pahasti pieleen.

Esimerkiksi brittilehti Telegraphin mukaan tumman sävyinen autosaattaa usein olla arvokkaamman oloinen kuin vaikkapa kirkkaan värinen auto.

Tämän vuoksi niin sanotut edustusautot – isot ja kalliit nelioviset autot ja vaikkapa isot katumaasturit – ovat usein hillityn ja tumman värisiä.

TELEGRAPHIN haastatteleman Land Rover -merkin johtavan muotoilijan Amy Frascellan mukaan tämä täytyy pitää suunnittelussa tiukasti mielessä.

Land Rover on siinä mielessä hankala tapaus värien suhteen, että sen kohdalla täytyy tasapainoilla kahden ääripään välillä.

Toisaalta täytyisi miellyttää uutta ja alati kasvavaa urbaanien ihmisten asiakaskuntaa entistä pirteämmällä meiningillä. Toisaalta taas täytyisi pitää vanhan liiton konservatiiviset maalaiskartanonherrat tyytyväisinä ja panostaa hillittyyn arvokkuuteen.

Asiaa helpottaa se, että Land Roverilla on erilaisille ostajille räätälöityjä autoja, joilla on kullakin myös oma värimaailmansa.

Esimerkiksi yhtiön suurin ja kallein Range Rover auto saa Frascellan mukaan yleensä ”sensuellin, rikkaan ja syvän” värin, kun taas pienempi ja enemmän maastoon miellettävä Discovery-malli maalataan mieluusti ”enemmän luonnollisen tuntuisilla” väreillä.

AUTOJEN värit seuraavat osaltaan muiden alojen trendejä. Se, mikä on nyt kova juttu esimerkiksi huonekaluissa, arkkitehtuurissa tai vaatemuodissa, näkyy siis jollain tavalla myös autojen väreissä.

Esimerkiksi 1970-luvulla sisustettiin ihan muilla väreillä kuin nykyään: vaikkapa ruskealla, oranssilla ja beigellä. Ei ole sattumaa, että tämäntyyppiset värit olivat poikkeuksellisen suosittuja silloin myös autoissa.

Jos tällä hetkellä haluaa antaa esimerkiksi vaikutelman luksuksesta, Land Roverin Frascellan mukaan kannattaa panostaa neutraaleihin väreihin ja erilaisiin metallinsävyihin.

VÄREILLÄ on suuri merkitys auton ulkopinnan lisäksi myös sen sisustassa.

Nykyään autonvalmistajat nimittäin pyrkivät Telegraphin mukaan valmistamaan pelkän auton sijasta kokemuksen: etenkin kalliin auton tulee olla liikkumisfunktionsa lisäksi yhä enemmän kokemus esimerkiksi rentoutumisesta ja mukavuudesta.

Autoilun pitäisi olla nykyajan kiireiselle ihmiselle omaa laatuaikaa, ja mikä sen mukavampaa, kuin tuntea nahka takamuksensa alla ja katsella jalopuuta kojelaudassa. Automatka kun saattaa olla monelle kiireiselle perheelliselle ainoa hetki, kun saa olla omassa rauhassaan.

VÄRIMAAILMAN suhteen funktionaalisuus tulee mukaan myös sisustuksessa, mutta ovelasti rivien välistä:

Auton sisustan alaosissa – siellä, mihin ne kengät osuvat – käytetään usein tummempaa väritystä ja halvempaa materiaalia, jotta esimerkiksi muta ei näy ja haittaa niin paljon. Mitä ylemmäs sisustuksessa mennään, sitä vaaleampaan ja arvokkaampaan materiaaliin voidaan edetä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti