keskiviikko 4. tammikuuta 2017

Suomessa kuntavaalit huhtikuussa 2017...


Olen päättänyt pitää lähestyviä kuntavaaleja aktiivisesti esillä Blogisivullani. 
Miksi? 
Siksi, että toivon mm. kylmien tilastolukujen lämmittävän lukijan tutustumaan eri puolueryhmittymien vaaliteemoihin ja lähtemään sitten aikanaan äänestyspaikalle.

Tällä kerralla en laita näkyviin edellisten kunnallisvaalien kolmea tilastotaulukkoa.

Kuntavaalien äänestysprosentti Suomessa on alle 60% - mm. viimeisissä vuonna 2012 pidetyissä koko Suomessa 58,3% - Kemissä senkin alle ja kaiken lisäksi omalla äänestysalueellani - ikävä kirjoittaa - vielä senkin alle. Siihen on saatava muutos...


Luonnollisesti pidän kuntavaaliasiaa esillä myös siksi, että olen hyvissä ajoin ilmoittautunut kuntavaaliehdokkaaksi samaan ryhmittymään, jossa olen ollut vuodesta 2000 alkaen. 
Keskustan Kemin paikalisyhdistyksen kokouksessa olen torstaina 15.12.2016 tullut ensimmäisten joukossa hyväksytyksi kuntavaaliehdokkaaksi - hyvä niin.

Minun on syytä alkaa pohdiskella henkilökohtaisia vaaliteemojani, johon taustaryhmäni tekee perustyötä. Olen nähnyt ensimäisiä sormiharjoitelmia asiasta, ihan hyvältä näytti. Asiat oli ilmaistu lyhyesti ja ytimekkäästi.

Koulutukseni ja työelämätaustani puolesta arvelen vahvimpia osa-alueita olevan koulutus- ja tekniikkasektori. Lisäksi kulttuuriasiat ovat henkilökohtaisesti eturintamassa...

Sosiaali ja terveyspuolen asiat siirtyvät/siirtynevät ensi valtuustokauden aikana - mahdollisesti vuonna 2018, viimeistään alkuvuodesta 2019 - kunnilta maakunnan hoidettavaksi. Kuntien tehtävät vähentyvät radikaalisti, kun sote-palvelut siirtyvät maakunnille.

Kotikunnan tulevaisuus ratkaistaan näissä vaaleissa. 

Kuntavaalipäivä on 9.4.2017. Ennakkoäänestys pidetään 29.3.-4.4.2017.

Kuntavaaleihin on siis enää aikaa noin kolme (3) kuukautta. Se on vähän se.

Olen sähköpostin välityksellä ottanut yhteyttä noin kuuden kuukauden aikana vähän yli kuuteenkymmeneen kemiläiseen: Ystäviin, tuttuihin ja tutuntuttuihin.

Lähetin yhdeksälletoista valitsemalleni henkilöille yli kuudestakymmenestä sähköposti-infon uusintana kuntavaaliasiasta.
Olen odottanut sydän syrjällään kommentteja – toistaiseksi ei ole tullut ensimmäistäkään.
Onko se hyvä vai huono merkki, sen varmaan aika näyttää. Jos ei viikon sisällä ala tulla – kohteliaasti kieltäviä sähköpostiviestejä – tulkitsen asian tyyliin ”vaitiolo on myöntymisen merkki”. Toki olen realisti. Jos tästä minun ”yritysröyhellyksestä” saisi muutaman suostumaan/hyväksytyksi ehdokkaaksi, niin olisihan sekin eteenpäin…
_________________________ 

Lähettämäni sähköpostiviesti:

Hyvää alkanutta kuntavaalivuotta 2017!

Niin kuin aikaisemmin olen kirjoittanut, olen ottanut viime vuoden puolella yhteyttä – minun ajatuksissani – potentiaalisiin, tulevaisuuden Kemin kuntavaaliehdokkaisiin, vaikka en henkilöiden poliittisia näkemyksiä ole tiennyt oikeastaan kuin siteeksi. Tähän mennessä olen lähettänyt noin kuudellekymmenelle kemiläiselle kuntavaaliasiaan liittyvänä sähköpostiviestin.
Monet ovat aidosti osoittaneet asiaan kiinnostusta saamani palautteen perusteella mutta toistaiseksi läpimurtoja = ehdokkaaksisuostumus lomakkeen täyttämistä/allekirjoitusta ei ilmeisesti ole tapahtunut – onneksi on vielä aikaa ehdokasasettelun H-hetkeen.

Olen siis hoitanut asiaa pääasiassa sähköpostin avulla, ainoastaan muutamaa olen face to face jututtanut. Kukaties Kemin Keskustan laaditusta/laadittavasta kuntavaaliohjelmasta olisi hiukan kättä pitempää. Tiedän, että se on kohta valmis. Oikeastaan näin siitä eilen ”viittä vaille valmiin” A4-version. Se näytti aivan hyvältä, siinä oli konkreettisia, Kemin lähitulevaisuuteen olennaisesti liittyviä asioita.

Olen tuonut esiin viimeisimmissä yhteydenotoissa kunnallisjärjestön kutisivujen osuutta ja että Peräpohjolan piirin toiminnanjohtaja on kemiläinen Kai Puro. Olen painottanut myös ehdokkaaksi asettumisen tuomaa lautakuntapaikkamahdollisuutta ja sen tärkeyttä. Lautakunnissa tehdään loppujen lopuksi se raaka käytännön työ yhdessä eri ryhmittymiin kuuluvien henkilöiden kanssa…

Elämme avoimessa informaatiomaailmassa, joten lähetän ensimmäisen yhteislähetyksen osalle yli kuudestakymmenestä henkilöstä eli tässä ja nyt tälle vastaanottajaryhmälleni.
Toivottavasti teistä kukaan ei pahastu sähköpostiavoimuuttani. Toistan, että juuri te olette niitä henkilöitä, joiden toivon aktivoituvan kuntavaaliehdokkaaksi = yhteisten asioiden hoitajiksi.

Peräpohjolan piirin toiminnanjohtaja Kai Puro voinee ottaa lisäksi teihin yhteyttä ja toimittaa ehdokkaaksi suostumismateriaalia, mikäli ette aivan ehdottomasti kieltäydy asiasta.

Pohdiskelu- ja yhteistyöterveisin
Aki
Ps.
Nimenne ovat vastaanottajaluettelossa sattumanvaraisessa järjestyksessä. Osalla on työsähköposti, koska muuta ei tässä vaiheessa ollut käytettävissä.

Toivottavasti en saa keneltäkään teistä ”tulikivenkatkuista” palautetta tyyliin: ”Mitä ihmettä sinä oikein sauhuat?” Luonnollisesti otan teiltä mahdollisesti saamani palautteen huomioon jatkossa. Haluan erityisesti painottaa, olen vilpittömästi Kemin lähitulevaisuutta omalla vaatimattomalla panoksellani hahmottamassa.

Haluan muistuttaa, että ennen vuotta 2000 itse ajattelin, että en koske politiikkaan, en edes kuntapolitiikkaan ”pitkällä kepilläkään”. Nyt ajattelen, että onneksi kuitenkin lähdin mukaan. Miksi? Siksi, että väitän näkeväni Kemin kaupungin organisaation ja toiminnan aika lailla toisenlaisena kuin aikaisemmin – parempana…


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti