lauantai 21. tammikuuta 2017

Narsisteja joka lähtöön...

Tästä asiasta olen kirjoittanut aikaisemminkin, varmaan kirjoitan vielä tämänkin jälkeen.

Tapaan = joudun olosuhteiden pakosta silloin tällöin tapaamaan henkilön, joka on luokiteltavissa minä, minä, minä-kategoriaan.
Tuskin ehdin avata suutani kertoakseni asiani, kun kuulen korvissani em. tyyppisen henkilön toteavan: "Minä olen aina tottunut..., minulla on..., minä en koskaan..., minulle ei ole koskaan tapahtunut..., minä en voi ymmärtää..., minä kun kirjoitin niin..., minä kyllä sanon suorat sanat..., minä en pelkää mitään..., jne. ...

En kerta kaikkiaan malta olla lainaamatta alla olevaa Wikipedistekstiä, koska siinä tulee erinomaisesti esiin em. tyyppisten henkilöiden ominaisuuksia, luonteepiirteitä. Toki samaan hengenvetoon totean, että varmaan jokaisessa em. tyyppisiä ominaisuuksia löytyy - ainakin joskus - tilanteesta riippuen...


Pätkä Wikipedistekstiä:

Narsismi (saks. Narzissmus < kr. Narkissos) tarkoittaa itserakkautta, -ihailua ja viettienergian kohdistumista omaan itseen. Terveessä narsismissa itsensä rakastaminen ei tapahdu muiden ihmisten kustannuksella tai heitä väheksyen. Narsismi voi olla myös sairasta, jolloin kyseessä on narsistinen persoonallisuushäiriöPsykoanalyysissa käsite on määritelty eri tavoin: se liittyy joko ihmisen terveisiin ominaisuuksiin tai poikkeavuuksiin. Narsismi terveenä ominaisuutena tarkoittaa mielikuvia ja käsityksiä, joita ihmisellä on itsestään. Yleisimmin käsitteellä tarkoitetaan kuitenkin jonkinasteista häiriötä.
Sinäkin tunnet varmaan ihmisiä, jotka käänteisellä erinomaisuudellaan pyrkivät tuomaan aktiivisesti esiin oman erinomaisuutensa. He erittäin vähättelevään sävyyn ilmaisevat oman roolinsa mutta...


Yksi esimerkki kertauksena erään henkilön tyypillisestä sanavarastosta:

"Enhän minä vanha akka tiedä pitkälle lukeneiden lääkäreiden ajatuksia ja diagnooseja, mutta minä, minä, minä olen niin monta kertaa saanut heitä neuvoa oman, pitkäaikaisen kokemukseni kautta. Kun minä kerrankin jouduin korjaamaan lääkärin tekemän virheen, niin ...." olet saattanut kuulla terveyskeskuksen odotushuoneessa puhuttavan.

Em. tyyppistä sanailua voi kuulla henkilöltä, jolla saattaa kiistatta olla omien kokemustensa/ajatustensa/vaivojensa kautta "lähes lääkärin paperit" usealtakin sosiaali- ja terveyspuolen osa-alueelta > lähes joka vaivaan.

Hän todennäköisesti on kuitenkin saanut pitkän elämänsä aikana kaiken mahdollisen yhteiskunnan tuen ja hoidon omiin sekä lähimmäistensä vaivoihin.

Kuitenkaan hän ei välttämättä ole koskaan täysin tyytyväinen saamaansa kohteluun, palveluun ja sen hän kyllä antaa niin sanotusti rikkiviisaasti kuulua, joskus jopa arvaamattomin, pelottavin sanakääntein.
Sosiaali- ja terveyspuolen ammattitaitoisista henkilöistä hänellä on erittäin negatiivinen näkemys, "sosiaalitantta"-termi on asteikon lievimmästä päästä.

Toivottavasti edellä mainittu esimerkkihenkilö osaa elämässään edes hiukan nauttia. Todennäköisesti kuitenkaan ei, hän jatkaa katkerana elämäänsä kalkkiviivoille saakka...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti