maanantai 24. huhtikuuta 2017

Mielenkiintoinen keskustelu tänään...

Niin kuin olen aiemmin kirjoittanut, olen ollut kuntavaaleissa ehdokkaana Kemissä vuosina 2000, 2004, 2008, 2012 ja nyt vuonna 2017.
Asumme Kemin Haukkarissa Kainuunkadulla. Talomme ohi menee päivittäin kymmeniä autoja, kymmeniä koiranulkoiluttajia, kymmeniä lenkkeilijöitä, varmaan yhteensä kymmeniä kävelijöitä/pyöräilijöitä.

Kirjoitin taannoin, että lähes kahdenkymmenen vuoden aikana käytännössä kukaan talomme ohi kulkijoista ei ole koskaan puhunut kanssani politiikkasta, nimenomaan läheisestä kuntapolitiikkasta eli yhteisten asioiden hoitamisesta - ei kukaan ja ei koskaan.

Mutta mitä tapahtui tänään?

Tuttu mieshenkilö, joka päivittäin joko pyöräilee tai kävelee useita kertoja päivässä talomme ohi pysähtyi juttelemaan.
Olen hänen kanssaan jutellut kymmeniä, kukaties satoja kertoja. Mukavia, lyhyitä juttutuokioita pääasiassa sääolosuhteista, puiden hankkimisesta/kaatamisesta, lähinaapureista, autoista, tms. ...

"Miten teillä vaalit menivät?" hän yllättäen kysyi ensimmäisinä sanoinaan. Luulin hänen tarkoittavan, miten Kemin Keskustan ryhmällä vaalit menivät. Kertoilin omia näkemyksiäni menneistä kuntavaaleista.
" Kuinka suuri oli teidän äänimääränne?" hän kysyi edelleen. Nyt ymmärsin, että hän oli tarkoittanut koko ajan minua henkilökohtaisesti. "Minä äänestin teitä." hän totesi yllättäen.

"Olemmehan me olleet sinuja jo vuosikymmeniä! Sinä teitittelet minua!" totesin yllättyneenä ja kiitin luottamuksesta. Lisäsin, että mukavahan se on, että tällaista harmaapäätä joskus teititellään vanhanajan tyyliin.
Hän oli hiukan hämillään ja totesi, että hänellä joskus menee vanhasta muistista teitittely päälle...

Eihän siinä voinut muuta kuin naureskella asialle. Juttelimme edelleen vaaliasioista. Kerroin, että minun elämääni vaalit eivät vaikuta sitä eikä tätä. "Olen edelleen varavaltuutettu niin kuin tähänkin saakka ja oletettavasti jatkossa jonkun lautakunnan jäsen ja varajäsen." Kerroin, että olen kuluvan vaalikauden ollut tarkastuslautakunnan jäsen sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan varajäsen. 

Tosi mielenkiintoinen juttutuokio...







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti