lauantai 10. joulukuuta 2016

Suunnittele kuolemasi - designyritys haluaa muuttaa loppumme pelottavasta kauniiksi...

Jututin viime pari viikkoa sitten vaimoni kanssa Kemin kulttuurikeskuksen iltakäynnin
jälkeen torilla tuttavaamme, jonka aviomies oli yllättäen sairastunut ja muutaman 
kuukauden kuluttua kuollut. Hän kertoi, miten jatkuvan ikävän ja kaipuun keskellä ihminen
on yksin. Hän totesi myös, miten paljon on käytännön asioita, jotka kaatuvat läheisen 
kuoleman jälkeen päälle...
Varmaan asia on juuri näin. Siksipä ennen kuolemaansa kaikki tärkeät tiedot

pankkitileistään, sijoituksistaan, henkivakuutuksesta, testamentista, asuntoon, yleensä
muuhun omaisuuteen tai hautajaisiin liittyvistä järjestelyistä olisi tärkeää kertoa vähintään
läheiselleen ja/tai kirjoittaa ne luotettavasti muistiin.
Nimenomaan viimeksi mainitussa kohdassa salasanat ovat arvossa arvaamattomassa.


Alla olevaa artikkelia lukiessani kävi mielessä vuosikymmeniä sitten pohdiskelemani Bright Box-ajatus. Pitäisiköhän tuo kaivaa "naftaliinista" esille ja hiukan jalostaa sitä eteenpäin. Nyt alkaa olla tietotekniikka kohdallaan sen toteuttamiseksi...

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:


Suunnittele kuolemasi - designyritys haluaa muuttaa loppumme pelottavasta kauniiksi



Palkittu globaali designyritys IDEO on löytänyt bisnesmahdollisuuksia maailman viimeisestä tabusta – kuolemasta.
Yhtiön sisältöjohtaja Shoshana Berger puhui Slushissa kuoleman designista.
”Kuolema on yhtä luonnollinen asia kuin syntymä ja elämä. Suunnittelemme syntymän ja elämämme tarkasti, mutta tähän asti emme ole suunnitelleet kuolemaamme.”
Bergerin mukaan suurin osa ihmisistä toivoo, että voisi kuolla kotona. Tästä huolimatta useimmat meistä kuolevat sairaaloissa, joissa ihmisten henkiseen hyvinvointiin ei juuri kiinnitetä huomiota.
”Lääkäreitä ei ole koulutettu käymään keskusteluita kuolevien kanssa. Tämän vuoksi he esimerkiksi suosittelevat hyvin aggressiivisia hoitoja sairauksien loppuvaiheessa, vaikka ne eivät juuri pidennä elämää ja heikentävät elämänlaatua. Tämä on yksi terveysjärjestelmämme suurimmista epäonnistumisista”, Berger kuvaili.
IDEOn missiona on muuttaa ihmisen kokemus kuolemasta kauniimmaksi. Yhtiö teki yhteistyötä kalifornialaisen sairaalan ja yli tuhannen kuolevan ihmisen kanssa.
Tutkimuksessa löytyi yksinkertaisia keinoja muuttaa ihmisten viimeisiä kuukausia miellyttävämmäksi.
Yksi kuolevista esimerkiksi kammosi sairaalan laitteiden piippaavia ääniä. Kun äänimaailmaa muutettiin, hänen mielialansa parani.
Berger kehottaa kaikkia kirjoittamaan oman muistokirjoituksemme jo nyt. Se auttaa ymmärtämään, mihin haluamme elämämme käyttää. Kannattaa myös miettiä, mitä todella haluat sanoa ennen kuolemaasi läheisille ihmisille.
Tärkeää on myös muistaa, että vuonna 2016 jokaisella on massiivinen digitaalinen jalanjälki.
”Kirjoita ylös kaikki käyttämäsi palvelut ja salasanasi ja mieti, kuka ottaa niistä vastuun kuolemasi jälkeen”, Berger muistutti.
The California Sunday Magazine -lehti kirjoitti vuonna 2015 IDEOn kehittämästä After I Go-sovelluksesta. Nyt jo kuopattu sovellus tarjosi ihmisille paikan, jonne he pystyivät tallentamaan ennen kuolemaansa kaikki tärkeät tiedot alkaen pankkitileistään, henkivakuutuksesta, testamentista, salasanoista tai esimerkiksi asuntoon, omaisuuteen tai hautajaisiin liittyvistä järjestelyistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti