torstai 4. syyskuuta 2014

Empiiristä ruohonjuuritason tutkimusta...

Tämä on vanha teksti niiltä ajoilta, jolloin olin vielä aktiivisesti työelämässä mukana.

Havahduin eräänä aamuna ravattuani jään auton ikkunoista ja körötellessäni
töihin – hei, olen tehnyt vuosikymmeniä empiiristä tutkimusta
havainnoidessani Kemin keskustaan suuntautuvaa liikennettä aamuisin.

Nykysuomen sanakirjan mukaan: osa 4 sivu 99 sana empiirinen tarkoittaa
kokemukseen nojautuva, kokemusperäinen

”Tutkimustuloksiani”:

Mikäli lähden työpaikalleni aamulla Haukkarista Kainuunkadulta esimerkiksi
+ klo 6.30 Möylyntien ja Eteläntien risteyksessä ei ole juuri muita
autolla liikkujia, pari pyöräilijää pyyhältää yleensä pysähtymättä
ohi
+ klo 6.45 em. risteyksestä saattaa joutua jonkun muun perässä
ajelemaan
+ klo 7.00 joutuu jo kukaties odottelemaan paria kolmea autoa,
joista ainakin yksi vilahtaa näkökentän ohi jompikumpi etulyhty
pimeänä
+ klo 7.15 havaintojeni mukaan autoja saattaa joutua odottelemaan
minuutin kaksi, vilkkua käytetään todella säästeliäästi, yksi bussi
liikenteessä Oulun suuntaan.
+ klo 7.30 autoja liikkuu jo lyhyiksi jonoiksi asti, odotusaika
risteyksessä ehkä keskimäärin pari kolme minuuttia, ainakin yksi
täysperävaunurekka vääntäytyy Möylyntieltä Eteläntielle Oulun
suuntaan
+ klo 7.45 jonot pitenevät ja väliin ujuttautuminen selkeästi
vaikeutuu, koska tulen STOP-merkin takaa, Möylyntielle saattaa
jo syntyä muutaman auton jono
+ klo 8.00 jono on hetkittäin todennäköisesti jatkuvaa, ruuhkaksi,
melkeinpä häiriöksi saakka, ajetaan aivan liian lähellä ja jos siihen
aikaan olisin liikkeellä, niin olisin jo auttamattomasti myöhässä

Luonnollisesti samantyyppinen tilanne, rytmitys jatkuu ajellessani Kemiin
Eteläntietä jatkaen Asemakatua Sauvonväylän risteykseen, siitä yli sillan
Tervaharjulle liikenneympyrään ja edelleen Kivikankaalle Kemi-Tornion
ammattikorkeakoulun kuntayhtymään kuuluvan Kemi-Tornion ammattiopiston
Tekniikka ja ravintola-alan yksikön uudelle tontille Tietokatu 2:een parkkiin...

Muitakin reittivaihtoehtoja on:
Esimerkiksi Syväkankaan kautta; matkana muutama sata metriä
lyhyempi ehkä ajallisesti myös lyhyempi...

Toisaalta koukkaus moottoriliikennetien kautta matkana yli kilometrin pitempi
mutta ajallisesti todennäköisesti lyhyempi, kun saa ajella peräti 80 km/h, niitä
on syytä tutkia.

Myös polkupyörälle löytyy useita vaihtoehtoreittejä!

Mitä järkeä em. tekstissä sitten kukaties on? Todennäköisesti siitä ei löydy
juuri mitään suurta viisautta, mutta tasoltaan tämän tyyppisillä ”tutkimuksilla”,
nollatutkimuksilla on hankittu Suomessa lisensiaatti- jopa tohtorititteleitä,
mikäli oikein muistan.

Eräs otsikko taisi muun muassa olla: Mitä kauempana työpaikka on, sitä
enemmän kuluu todennäköisesti aikaa sinne kulkemiseen.

Vastaavasti otsikko voinee olla: Mitä kauempana työpaikka on, sitä
aikaisemmin sinne on syytä lähteä ehtiäkseen ajoissa paikalle.

Tutkimuksiin liittyvänä muistuu mieleeni liikennevalistukseen, tarkemmin
sanottuna turvavöiden käyttöön liittyvä ohjelmanpätkä televisiossa, jossa haastateltiin iäkkäänpuoleista mieshenkilöä. 

Haastattelija kysyi: ”Miksi te ette käytä turvavöitä? Viimeaikaisten tutkimusten 
mukaan niiden käyttö kiistatta vähentää liikennekuolemia tai vakavia loukkaantumisia kolaritilanteessa."

Mies vastasi yksiselitteisesti: ”Minä en aja kolaria!” ”Ja minä en usko
mihinkään tutkimuksiin. Markan rahalla saa aivan minkälaisia tutkimuksia
tahansa! Näin se on!” hän sanoi ja kaasutteli kupla-Volkkarillaan pois
sauhutellen rennosti ilmeisesti Työmies- tai Saimaa-tupakkia mynnissään,
holkissaan...

Empiirisin nolla-tutkimusterveisin
Aki Pyykkö
Ps.
Edelliseen tekstiin liittyvänä: Lähdenpä mihin aikaan tahansa ajelemaan, eräs
asia on matkan varrella kuitenkin vakio.
Mikä?
Siitä ehkä sitten tuonnempana...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti