torstai 23. kesäkuuta 2016

"Pilkit hukassa! Eihän niitä nyt tarvita!" ihmetteli tuttavani...

Otsikkoon liittyvänä kerroin eräälle tuttavalleni, että minulla ovat pilkit hukassa."Pilkit hukassa! Eihän niitä nyt tarvita!" ihmetteli tuttavani."Eihän nyt ole jäätäkään! hän lisäsi... 

Kerroin hänelle, että olen vuosikymmenien aikana "kesäpilkkinyt" veneen reunalta. Mielestäni erittäin hyvällä menestyksellä.
Kuvailin kesäpilkkitapahtumaa: Yksi minun kalastamiseni kohokohta on ehdottomasti se hetki, kun kunnon "körmyniska" = iso ahven jysähtää kiinni pilkin koukkuun. Koukussa, minun pilkissäni jigikoukussa, on syöttinä lisäksi mato tai särjensuikale.
Toki vavallakin kalastaessani kohon häipyminen veden alle ja ison ahvenen veneeseen saanti jaksaa edelleen kiinnostaa.

Perinteiset vanhat palvelijat eli kaksi pilkkiä ovat vielä hukassa, joten kävin ostamassa eilen uuden Delfin-merkkisen peruspilkin, siimaa ja teräsperukkeita.
Vanhasta varastosta löysin uuden pikkuvieheen, ABU-lipan, kolmikoukkuisen sellaisen. Juuri hetki sitten virittelin uutta pilkkiä.

Sanoin vaimolleni, että kohta joudumme syömään haukea, sillä em. pikkuviehe on nimenomaan kehitelty hauen pyyntiin. Tosin arvelen ja toivon, että siihen ottaa kiinni nimenomaan myös isot ahvenet.

Kyllä tuota uutta kesäpilkkiä on pakko kokeilla ensi tilassa. Olen varma, että kohtapuolin vanhat pilkit löytyvät jostakin - näin se menee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti