torstai 26. toukokuuta 2016

Vahingossa löydetyn ihmeakun toivotaan mullistavan sähköautoilun...

Mielenkintoista! Toivotaan, että mm. alla olevan artikkelin innovaatio vie sähköautoistumista harppauksin eteenpäin. 

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Vahingossa löydetyn ihmeakun toivotaan mullistavan sähköautoilun

Vahingossa löydetyn ihmeakun toivotaan mullistavan sähköautoilun
KUVA: SATUMAARI VENTELÄ
Odottamaton löytö on johtanut energiatiheän, edullisen akun kehittämiseen. Se sopisi myös energian varastointiin.
Sinkki-mangaanioksidista on ehkä löytymässä ratkaisu sähköautojen perusongelmaan, akkujen energiatiheyteen. Nyt yhdysvaltalaisessa Pacific Northwest National Laboratoryssa kehitteillä oleva akku on myös edullinen ja nopeasti latautuva.
Kyseessä on löytö, joka tuli tutkijoille vastaan niin sanotusti pyytämättä ja yllätyksenä. He eivät odottaneet löytävänsä sellaista.
Kaiken muun hyvän lisäksi akun kehutaan olevan ympäristöystävällinen.
Akkua voitaisiin mahdollisesti käyttää myös muuhun energian varastointiin, jolloin se toimisi esimerkiksi tuulivoiman säätöenergiana.
Pacific Northwestin energiatutkijat huomasivat sattumalta, että kyseinen akku toimii eri tavalla kuin oli oletettu.
”Ajatus ladattavasta sinkki-mangaani-akusta ei ole uusi. Tutkijat ovat tutkineet niitä edullisena, turvallisena vaihtoehtona litium-ioni-akuille jo 1990-luvun lopulta”, sanoo tutkimusta johtava Jun Liu.
”Yleensä tällaiset akut lakkaavat toimimasta muutaman latauskerran jälkeen.”
Koesarjassaan tutkijat totesivat yllättäen löytäneensä täysin erilaisen prosessin. Sinkki-ionien sijaan sinkki-mangaaniakussa tapahtui palautuva kemiallinen reaktio.

Houkutteleva vaihtoehto

Liu ja hänen kollegansa alkoivat tutkia ladattavia sinkki-mangaaniakkuja, koska ne näyttivät houkuttelevilta teoriassa. Ne voivat olla yhtä edullisia kuin lyijyakut, koska niissä käytetään edullisia materiaaleja.  Myös niiden energiatiheys voi ylittää lyijyakut.
Pian tutkijoille selvisi, ettei sinkki toimikaan vuorovaikutuksessa mangaanioksidin kanssa akun latauksessa ja purkautumisessa. Näin he olivat alun perin olettaneet.
Tyypillisesti sinkki-mangaaniakku menettää merkittävästi tallennuskapasiteettiaan jo muutaman latauskerran jälkeen. Mutta tutkijoiden luomassa uudessa akkutyypissä mangaania liukenee elektrolyyttiin, jonka seurauksena akku vähitellen stabiloituu ja sen tallennuskapasiteetti tasoittuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti