perjantai 13. toukokuuta 2016

HUH! HUH! Nyt alkavat tarinat olla lähes käsittämättömiä...

Ken elää, hän näkee! Mihin alla olevan artikkelin kiirettä loppujen lopuksi tarvitaan? Tosin niin varmaa kysyttiin silloinkin kun hevoskärrykyydistä siirryttiin automobiiliin ja höyryveturiin - puhumattakaan lentokoneeseen...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Futuristinen kuljetusputki Hyperloop esittelee teknologiaansa tänään – mukana myös suomalainen kumppani

Ahvenanmaalainen FS Links havittelee huippunopean radan rakentamista Suomen ja Ruotsin välille.

TALOUS 
HYPERLOOP
Hyperloop One aikoo tällä viikolla esitellä ulkoilmassa kulkevaa kapselia Las Vegasissa. Myöhemmin yhtiö kokeilee kapselia, joka kulkee putken sisällä.
Hyperloop One aikoo tällä viikolla esitellä ulkoilmassa kulkevaa kapselia Las Vegasissa. Myöhemmin yhtiö kokeilee kapselia, joka kulkee putken sisällä.

Fakta

Tesla-miljadöörin ideoima putki

 Tesla-sähköautoista ja SpaceX-avaruusyhtiöstä tunnettu Elon Musk julkaisi vuonna 2013 ehdotuksen Hyperloop-joukkoliikennejärjestelmästä.
 Musk luonnosteli järjestelmän, jossa hyödynnetään alipaineistettua putkea.
 Musk ei kuitenkaan itse lähtenyt kehittämään valmiita järjestelmiä.
 Ainakin kaksi yritystä on nyt kehittämässä Hyperloopia.
 Hyperloop Transportation Technologies on joukkorahoitusperiaatteella toimiva yritys. Sen ensivaihteen reiteiksi on kaavailtu reittejä Bratislavasta Wieniin ja Budapestiin.
YHDYSVALTALAISYRITYS Hyperloop One esittelee futuristista kuljetusputkeaan Las Vegasissa tänään keskiviikkona.
Hyperloop One myös toi julkisuuteen yhteistyökumppaneitaan ja sijoittajia, joilta yhtiö kertoi keränneensä uutta rahoitusta 80 miljoonaa dollaria eli 70 miljoonaa euroa. Mukana ovat muun muassa Saksan rautatieyhtiö Deutsche Bahn ja Ranskan rautatieoperaattori SNCF.
Joukossa on myös suomalainen kumppani. Hyperloop One tekee yhteistyötä suomalaisen FS Linksin kanssa.
Ahvenanmaalainen FS Links havittelee huippunopean liikennevälineen rakentamista Suomen ja Ruotsin välille. Matka Turusta Tukholmaan kestäisi ehkä vain noin 11 minuuttia.
Hyperloop One esitteli ideaansa Suomessa maaliskuussa.
VUONNA 2013 PERUSTETTU Hyperloop One tunnettiin aiemmin nimellä Hyperloop Technologies.
Vuonna 2013 sarjayrittäjä Elon Musk julkisti erittäin nopeasta liikennevälineestä ideapaperin, jossa hän kävi läpi välineen tekniikkaa.
Laite kulkee ilmassa leijuen eristetyssä putkessa, jonka sisällä ilmanpaine on erittäin pieni. Ratkaisu pienentää sekä kitkaa että ilmanvastusta, jolloin vauhdin voi periaatteessa nostaa lähelle äänennopeutta.
Putken sisällä liikkuisi pieniä kapseleita, joissa voisi kuljettaa ihmisiä tai rahtia.
AINAKIN KAKSI YRITYSTÄ LÄHTI kehittämään teknologiaa Muskin paperin pohjalta. Pisimmällä saattaa olla Hyperloop One, joka aikoo testata liki tyhjiössä kulkevaa laitetta Yhdysvalloissa vielä tänä vuonna.
Hyperloopin tekniikka on periaatteessa jo olemassa, mutta taloudelliselta kannalta hankkeissa ei välttämättä ole ollut järkeä.
Pidemmillä matkoilla putkien hinta nousee helposti miljardeihin euroihin. Yhden kilometrin rakentamisen on arvioitu maksavan jopa 25 miljoonaa euroa.
Hyperloop kertoo selvittävänsä ratojen rakentamista Tukholman ja Helsingin välille sekä Kaliforniaan ja Sveitsiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti