maanantai 2. toukokuuta 2016

Merikelpoinen avovene, projektivene klassikkomoottorilla Suomen Kemissä...

Meillä oli taannoin ns. projektivene ennen kuin aloitimme merihenkisen torpan ja pienen varastorakennuksen rakentamisen Kemin edustalla olevan Selkäsaaren pohjoispäätyyn.

Käytännössä em. projektivene on taas - tällä hetkellä eli keväällä 2016 - ajankohtainen. 

Sille pitäisi löytää uusi elämä aktiivisen, veneilystä kiinnostuneen ammattimiehen/-naisen voimin, jolla ei ole "peukalo keskellä käämmentä"... 

Tarjosin projektivenettämme Ammattiopisto Lappian metalli- ja sähköosaston opintolinjoille opinnäytetöiksi ensimmäistä kertaa jo viitisen vuotta sitten. En onnistunut markkinoinnissa, asia ei nytkähtänyt liikkeelle, vaikka "pilkoin" tehtävät työt mielestäni sopiviksi osatöiksi, joista oppilaiden olisi pitänyt kohtuudella selvitä.

Viimeisen kerran ehdotin asiaa kevätlukukauden 2013/ 4. jakso 5. jaksolle:

Opinnäytetyö nro 1
Vannasputken poraus ja tiivistäminen sekä potkuriakselin laakerointi

Huom!
Vannasputken poraukseen liittyvät toimenpiteet on mahdollisuus käynnistää välittömästi.

Teoriassa em. osa-alue vannasputken porauksen osalta on kohtalaisen selvä, pitäisi löytää laitteet, lähinnä riittävän pitkä halkaisijaltaan 35 mm poranterä tai teroitettu putki, voimakas, hitaasti pyörivä porakone sekä tukeva ”ohjauskelkka, -teline”.

Niin ja tuo suuntaamislaitteisto, -menetelmä…

Ja tietysti työtä pelkäämätön tekijä…

Kyseinen osuus lienee parasta väkertää täällä Haukkarissa. Sitten nuo otsikon loppuosat…

Huom! Olen hahmottanut/merkannut/piirtänyt porauslinjan ja todennäköisesti teen kyseisen porauksen itse viimeistään kun kevätaurinko sulattaa lumet moottoriveneen ympäriltä.
Silloin on jo tarkistettu moottorikin paikoillaan…

Vannasputken poraus on tehty.

Opinnäytetyö nro 2
Wickström W2 moottoriin tarkistus ja asennus mukaan lukien käynnistys- ja polttoainejärjestelmä ja polttoainetankin/irtotankkimahdollisuus – sijoitus

Huom!
Moottoriin liittyvät toimenpiteet on mahdollisuus käynnistää välittömästi.

Asiaan liittyvänä löytyy huolto- ja ohjekirjoja sekä leikkauskuvia osaluetteloineen.

Kyseinen moottori on osittain hajotettuna tällä hetkellä vanhemman poikani verstaalla Karjalahdella.
Se on sieltä siirrettävissä Kivikankaalle puhdistamista, rengastamista ja kampiakselin laakereiden tarkistamista/mahdollista uusimista varten.
Sitten nuo otsikon loppuosat, luonnollisesti osa aikanaan keväällä 2013 Haukkarissa.…

Huom! Olen ollut henkilökohtaisesti tähän saakka kolmen päivän aikana työssäoppimassa Tommin verstaalla. Klassikkomoottori on jotakuinkin tällä hetkellä osina, toistaiseksi kaikki näyttää erittäin hyvältä.
Olemme sopineet alustavasti muun muassa, että kaikki tarkistetaan huolellisesti, kaikki puhdistetaan huolellisesti, venttiilit hiotaan, kaikki männänrenkaat uusitaan…
Pyritään hankkimaan Dynastart- tai tms. tyyppinen laitteisto moottorin käynnistämisen modernisoimiseksi/helpottamiseksi.

Viikolla 10/2010 hain kampiakselin ja kiertokanget + muuta tilpehööriä Kemin Matkahuollosta. Kävivät reissun Tammer Diesel Oy:n Joensuun Moottorikoneistamolla.

Tommi aloittanee moottorin kasaamisen pikapuolin. Onpahan se sitten läpikäyty ja lähes uudenkarheeta vastaava…

Moottoriasia on ”hanskassa”, ei aiheuta yksiköltänne välttämättä toimenpiteitä.

Opinnäytetyö nro 3
Jäähdytysjärjestelmän suunnittelu sisältäen pakoputkiston, teko ja asennus

Huom!
Onko tässä loppujen lopuksi putkimiehille otollinen opinnäytetyö, jonka loppuhuipentuma eli asennukset ovat keväällä 2013 Haukkarissa…
Asiaan liittyvänä löytyy osittain huolto- ja ohjekirjoja sekä leikkauskuvia osaluetteloineen.

Vanha pakoputken pätkä on mallina Haukkarissa.

Tämä odottaa edelleen tekijäänsä…


Opinnäytetyö nro 4
Kalaraudan ja peräsimen uusiminen/asennus

Huom!
Vanha kalarauta ja peräsin ovat tällä hetkellä Haukkarissa veneen vieressä siirtolavojen päällä.
Ne ovat siirrettävissä Kivikankaalle malliksi, sillä lienee tarkoituksenmukaista siirtyä rosteriaikaan ja muutoinkin kukaties modernisoida niitä…
Asennus luonnollisesti aikanaan syksyllä 2012/keväällä 2013 Haukkarissa.…

Tämä odottaa edelleen tekijäänsä…

Mielestäni tästä on mahdollisuus saada hyvä opinnäytetyö, se ei ole tosin kovin laaja, mutta tekijä joutuu pakostakin paneutumaan vanhan avomoottoriveneen olemukseen. Tavoitteena on uusia peräsin kokonaan ja samalla toteuttaa ohjausjärjestelmä yhdellä kaapelilla. Varalla on oltava perinteinen tanko-ohjaus, joka sekin voinee olla moderni teleskooppi-tyyppinen ehkä tässäkin on syytä siirtyä rosteriaikaan.

Nämä voi tehdä kokonaisuudessaan koululla, asennus aikanaan paikanpäällä…
Tähän opinnäytetyöhön saattaa olla liitettävissä veneen turvallisuuteen liittyviä osatekijöitä – lähinnä turvakaiteet.

Opinnäytetyö nro 5
Kaiteiden, valomaston ja mahdollisen suojapeitemaston suunnittelu, teko ja asennus mukaan lukien kettinki- ja köysitilat

Huom!
Kaiteiden suunnittelu on mahdollista käynnistää välittömästi.

Nuo mastot voisivat olla ainakin osittain ns. teleskooppimastoja – rosterista tai …

Sitten nuo otsikon loppuosat, luonnollisesti osa aikanaan syksyllä 2012/keväällä 2013 Haukkarissa omana väkerryksenä.…

Tämä odottaa edelleen tekijäänsä…


Mikäli kaiteiden tekoa ei sisällytetä edelliseen tästä on myös mahdollisuus saada opinnäytetyö, tämäkään ei ole kovin laaja, mutta tässä olisi kukaties mahdollisuus kehitellä jotain ”pikku-uutta” perinteiseen avomoottoriveneeseen.

Tässäkin tekijä joutuu paneutumaan vanhan avomoottoriveneen olemukseen, kukaties hiukan historiaankin…

Nämä voi tehdä kokonaisuudessaan koululla, asennus aikanaan paikanpäällä…
Tähän opinnäytetyöhön saattaa olla liitettävissä veneen turvallisuuteen liittyviä osatekijöitä – lähinnä veneen satamakiinnitykseen ja ankkurointiin liittyviä asioita.


Opinnäytetyö nro 6
Ohjaus- ja sähköjärjestelmän uusiminen mukaan lukien kojelaudan suunnittelu/asennus

Huom!
Ohjaus- ja sähköjärjestelmän suunnittelu on mahdollista käynnistää välittömästi.

Asiaan liittyvänä löytyy sähkökaavioita.

Vanhat sinkkivaijerit ja rissat ovat nähtävissä veneessä. Ohjausjärjestelmä hoitunee nykyaikana yhdellä kaapelilla.

Vanha kojelauta on Haukkarissa, josta on apua asian hahmottamisessa. Sähköt on syytä tehdä uusiksi, joten siinä lienee sähkömiehille otollinen kohde…
Sitten nuo otsikon loppuosat, luonnollisesti osa aikanaan syksyllä 2012/keväällä 2013 Haukkarissa.…

Tämä odottaa edelleen tekijäänsä…

Huom!
Todettakoon, että olen alustavasti tiedustellut ulkopuolisilta ammattimiehiltä, yhtiön miehiltä apua kalaraudan, peräsimen ja kaiteiden tekemiseen. Asia on toistaiseksi avoin…

Niin kuin totesin, em. ehdottamani opinnäytetyöt eivät lähteneet liikkeelle. Opetus on ilmeisesti tiukasti kiinni opetussuunnitelmissa, joissa ei ole varaa luoviin sivuraideratkaisuihin.
Ilmoitin, että veneprojektin omistajana olisin mukana em. projektissa niin paljon kuin se on mahdollista ja/tai tarpeellista…
________________________________________________________________________________

Niin mistä tässä on siis loppujen lopuksi kysymys?

Hiukan asian taustaa: Olen intohimoinen mato-onkija nostaen Perämerestä Kemin edustalta kymmeniä kiloja ahvenia joka kesä, nykyisin lähinnä jigeillä laahaamalla ja katiskoilla. Todennäköisesti ensi kesänä alan hiukan "sammutella" pahinta "kalastusintoani"...

Olen liikkunut vaimoni ja kalakavereitteni kanssa kalassa noin 5 metrin pituisella lasikuitusoutuveneellä. Se on toistaiseksi riittänyt, mutta viime vuosina on tullut esiin ajatus hankkia myös merikelpoinen moottorivene.
Haltuumme joutui kauan sitten puurunkoinen, lasikuidutettu moottorivene, jossa oli myös etuhytti. Veneen pituus on 6,75 m ja leveys 2,25 m, se on erittäin hyvän mallinen. Moottori on 2-sylinterinen Wickström-klassikko.

Emme ole kyseisellä veneellä olleet merellä toistaiseksi ollenkaan, sillä jo alkuvaiheessa paljastui, että lasikuidutus oli tehty huolimattomasti, ammattitaidottomasti. Koko veneen alueelta lasikuitupinta oli kiinni kämmenen kokoiselta alueelta. Olen poistanut vanhan lasikuitupinnoituksen, hytit on purettu, veneen köli ja perä on täysin uusittu ja moottorivene on viime pinnoitettu kokonaisuudessaan uudestaan Laurilan Asennus Oy:n tiloissa Ahti Söyringin valvonnassa. Lasikuitumattoa ja hartsia tuli pintaan saamani tiedon mukaan 175 kg. Siltä osin se on uusi.

Veneen sisäpuolelta moottoriveneen puupinnat on käsitelty tervan/pellavaöljyn/tärpätin seoksella. Veneen teljujen sovitus, moottorin tarkistus, akselinreiän poraus, jne. on edessä, mutta…

Kesämökin rakentamisen myötä minun ja vaimoni venefilosofiamme muuttui täysin.
Olemme hankkineet taannoin trailerin ja pulpettiveneen. Em. yhdistelmä on talvet kotipihalla. Meillä on venepaikka Kemin Hahtisaaressa, josta on vaivatonta lähteä liikkeelle.

Tuo avomoottorivene olisi tarjolla kohtuuhinnalla. Tähänastisesta työstä löytyy mapillinen valokuvia.

Luonnollisesti toivon, että tämän - pitkähkön tekstin - lukee todella asiasta kiinnostunut henkilö, joka ottaa yhteyttä ensi tilassa.…





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti