keskiviikko 23. elokuuta 2017

Mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa osa 22...

Kirjoitin edellisessä osassa mm. seuraavaa:

Ehkä ensimmäisen valtuustokauteni 2001-2004 eri lautakuntien, henkilökohtaisesti tuntemistani jäsenistä ja/tai joiden kanssa olin ollut aikaisemmin tekemisissä, on syytä jotain kirjoittaa. 

Itse olin kulttuuriasiainlautakunnassa varsinaisena jäsenenä.

Toivon, että kukaan tuntemistani henkilöistä ei pahoita kirjoituksestani mieltään, jos olen hänet epähuomiossa ohittanut. Vaikka niminä monet, useat olivat tuttuja niin pääosan heistä tulin vasta myöhemmin lähemmin tuntemaan...

Kaupunkirakennelautakunta:
Pauli Hanska 
Paavo Leminaho

Koulutuslautakunta:
Tuomo Svanberg
Ritva Sonntag
Pentti Ilvesluoto

Kunnan keskusvaalilautakunta:
Kalervo Näykki
Lauri Juntunen
Kari Lunnas
Mikko Saastamoinen

Em. henkilöistä on muistelutekstiä edellisessä osassa...

Länsi-Pohjan musiikkitoimen yhteislautakunta:

Erkki Romppainen
Erkki oli oikeastaan jostain opetuskuvioista/kokouksista vain nimenä tuttu. Sittemmin hän tuli tutuksi kulttuuriasianlautakunnan varajäsenenä. Ymmärtääkseni Erkki lähestyi asiaa kuin asiaa supermyönteisellä jopa iloisella asenteella.

Mikko Kähkölä
Mikon tiesin olevan musiikki-ihminen, laulaja. Olin tavannut hänet jossain Kemin Keskustan vaalitilaisuudessa.

Antti Pasanen
Antti Mikon varajäsenenä oli tullut minulle jo aiemmin tutuksi. Olimme myös samassa kulttuuriasiainlautakunnassa. Emme pitäneet hänen kanssaan "ryhmäkokouksia". Saattaa olla, että jostain asiasta vaihdoimme ajatuksia puhelimitse. Pääasiassa ajatustenvaihdot ajoittuivat ennen kokousten alkamisteen ja luonnollisesti kannanottoihin kokouksessa käsiteltäviin asiakokonaisuuksiin.

Timo Berg
Timo näyttää olleen lautakunnassa kaupunginhallituksen edustajana. Timon olin vähin tullut tuntemaan ammattikoulukuvioista. Hänen poikansa Matti oli minulla paperilinjalla oppilaana. Mikäli oikein muistan yhteistoimin ja yhdessätuumin saimme kovan urheilumiehen, nuorenmiehen ohjattua oikeille opiskelu-urille ja sittemmin leivänsyrjään kiinni.

Sosiaali- ja terveyslautakunta:

Jukka Vaaramaa
Jukasta olen jo aiemmin kirjoittanut. Tulimme tuntemaan toisemme lähinnä jääkiekkokuvioista.

Pirkko Kalttonen
Pirkosta olen myös aikaisemmin kirjoittanut. Ymmärtääkseni Pirkko oli tähän maailman aikaan aika kovassa huudossa ja iskussa. Hänellä oli vahva ammattiyhditystausta ja vahvat tukijoukot.

Timo Juutinen
Timon tiesin olevan rennonletkeän bändin, nimeltään Punaiset Delfiinit, voimahahmo.

Risto Myyry
Riston tässä vaiheessa tiesin olevan yleisönosastokirjoitusten perusteella armoton Kemin Lumilinnan kyseenalaistajan = vastustajan.

Merja Liuski
Merjan tunsin ammattiopetuskuvioista. Myöhemmin olen oppinut Merjan tuntemaan asiallisena ja järkevänä - hyvät muistiinpanot tekevänä analyyttisena ihmisenä. Merja on ansiokkaasti ollut mukana myös Kemissä Ammattiopisto Lappian "keittiönpuolella" mm. Länsi-Pohjan Insinöörit ry:n järjestämillä Isäntäkursseilla. Viimeksi keväällä Kotaravintola Prännissä Kivikankaalla. Taisipa siellä keittiönpuolella touhuta myös Hannu Laurila niin kuin aikaisemminkin. "Salipuolen" hoiti ansiokkaasti Mira Heikura oppilaineen... 

Raija Reponen
Raija tuli minulle myös vähin tutuksi ammattikoulukuvioista. Hänen poikansa Tommi oli minulla oppilaana. Persoonallinen, suusanallisesti lahjakas nuorimies, jolle kukaties heikkona hetkenäni totesin:"Sinä tuskin tulet hankkimaan leipääsi paperimiehenä." Mikäli olen oikein ymmärtänyt, hän oli kuitenkin pitkään tehtaalla vuorotyössä - "varman päälle". Ilmeisesti nykyisin hän on ns. vapaa taiteilija ja yrittäjä...

Ritva Tuominen
Ritvan olen tuntenut kauan, jo lapsuudesta. Olemme "väärän koivun takaa" kaukaisia sukulaisia. 


Raimo Holopainen
Raimo tuli myös minulle tutuksi aikanaan ammattikoulukuvioista. Raimo näyttää olleen Pirkon varamiehenä em. lautakunnassa kaupunginhallituksen edustajana.

Marjaleena Tapio
Marjaleena > Maija näyttää olleen asiantuntijana/esittelijänä sosiaali- ja terveyslautakunnassa. Maija tuli minulle ja vaimolleni tutuksi jo 1980-luvun alkupuolella Kemiin saavuttuamme. Hän oli Kemin ammattikoulun apulaisrehtorin Toivo Topi Tapion aviovaimo. Aikanaan oli monia yhteisiä tapahtumia, jotka palautuvat silloin tällöin ajatuksiin, erittäin myönteisinä tapahtumina.

Tarkastuslautakunta:

Marja-Leena Laitinen

Pekka Aho

Reijo Koskinen

Raila Luosujärvi

Juha Puro

Tekninen lautakunta:

Tuomo Svanberg

Eero Filpus

Kari Halme


Pohdiskelu jatkuu myöhemmin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti