tiistai 8. elokuuta 2017

200 000 euron matkat myytiin loppuun 17 sekunnissa – Suomella olisi opittavaa...


Kyllä, Kiinassa on potentiaalia, jota Suomi oletettavasti entistä tehokkaammin osaa hyödyntää.


Suora nettilainaus Taloussanomat sivuilta hiukan tuunattuna:



200 000 euron matkat myytiin loppuun 17 sekunnissa – Suomella olisi opittavaa


Kiinan matkaileva keskiluokka kasvaa kohisten, ja Suomessakin kiinalaisturistit kuluttavat jo keskimäärin eniten kaikista kansallisuuksista.
Julkaistu: 

Kiinalaisten matkailuinto on valtava. Tämä näkyy Suomessakin, missä matkailijamäärät kasvavat kohisten.
Knoppitieto kiinalaisen verkossa toimivan matkatoimisto Ctripin maailmanympärimatkojen myynnistä pysäyttää: Yritys laittoi myyntiin 22 paikkaa 200 000 dollaria maksavalle maailmanympärimatkalle, ja ne myytiin 17 sekunnissa.

Luksusreissut myytiin tietysti huippuvarakkaille, mutta se kertoo silti paljon Kiinasta. Potentiaalia on, vaikka mihin, ja matkaileva keskiluokka kasvaa kohisten.

Kiinalaiset tekivät tämän vuoden alkupuoliskolla 62 miljoonaa ulkomaanmatkaa – siitä huolimatta, että vain muutamalla prosentilla kiinalaisista passi.

Kiinalaisten matkailuinto näkyy selvästi Suomessakin. Kiinalaisten yöpymiset kasvoivat viime vuonna miltei 30 prosenttia, ja meno näyttää jopa kiihtyvän tänä vuonna.

– Vuoden ensimmäisinä kuukausina kiinalaisten yöpymiset kasvoivat jopa 80–90 prosenttia, kertoo Finpron Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.

Keväällä kasvu rauhoittui, ja kesä on selvästi hiljaisempaa. Virkkunen epäilee, että vuositasolla kasvua saattaa kertyä tänä vuonna jopa 40–50 prosenttia. Kasvupotentiaalia ensi talveksi rajoittaa se, että kapasiteetti ei ole juuri viime talvesta kasvanut.

Kasvusta huolimatta kiinalaiset eivät ole vielä lähelläkään kovimpia Suomen-kävijöitä: Kiinasta ja Hongkongista vietettiin Suomessa viime vuonna 271 000 yötä, kun esimerkiksi saksalaiset nukkuivat täällä 549 000 yötä ja venäläiset yli 698 000 yötä.

Kiinalaisturistit eivät kitsastele

Virkkusen mukaan kiinalaisturismin kasvua selittää se, että idea revontulista ja Lapin eksotiikasta on nyt lyönyt läpi Kiinassa. Samalla kiinalaiset matkanjärjestäjät kuten Ctrip ja verkkojätti Alibaban aiemmin Alitrippinä tunnettu Fliggy ovat innostuneet Suomesta.

Lisäksi Suomi sai näkyvyyttä tuli We Are In Love -tosi-tv-tuotannosta, josta kolme jaksoa kuvattiin Pohjois-Suomessa – ja jonka näki Virkkusen mukaan 350 miljoonaa ihmistä.

Suomessa taas on innostuttu kiinalaisista, koska kasvavasta markkinasta on helpompaa haukata markkinaosuutta kuin vakiintuneesta markkinasta, vaikkapa brittiturismista.

Kiinnostusta tietysti lisää se, että kiinalaiset eivät reissuillaan kitsastele rahan kanssa. Viime vuonna kiinalaiset käyttivät Suomessa rahaa 335 miljoonaa euroa, mikä on kansallisuuksien joukossa toisiksi eniten venäläisten perässä.

Visit Finlandin mukaan he käyttivät matkaa kohden jo eniten rahaa: 940 euroa. Toisena tulevat espanjalaiset kuluttivat 582 euroa.

Lämmintä vettä juotavaksi, parempaa palvelua

Uusi, kasvava turistiryhmä näkyy tietysti palveluissa: Yhä useammassa paikassa saa palvelua kiinaksi ja voi käyttää kiinalaisten suosimaa Alipay-verkkomaksua. Ravintoloissa on tarjolla lämmintä vettä juotavaksi, ja paljon kiinalaisia majoittavissa hotelleissa tarjotaan myös kiinalaista ruokaa.

Ohjelmapalveluiden järjestäjät taas ovat lisänneet vauhtia retkilleen. Kiinalaiset haluavat viipyä porosafarilla puoli tuntia kolmen tunnin sijaan, ja siirtyä vikkelästi valokuvien ottamisen jälkeen seuraavaan aktiviteettiin.

Osa kiinalaiset taas saattaisi kaivata todella kovatasoista hotellimajoitusta, jota Suomesta löytyy rajoitetusti. Virkkusen mukaan tarve on huomattu, ja siihen pyritään vastaamaan.

Todella korkealuokkaisten palveluiden tarjoaminen vaatii kuitenkin pääomia, ja sen vuoksi matkailupuolelle onkin kalasteltu myös kiinalaissijoittajia. Rovaniemelle onkin avautumassa loppuvuodesta kiinalaissijoittajien rakennuttama hotelli.

Kiinalaisturistit eivät kitsastele

Yleisesti kasvua kuitenkin rajoittaa kapasiteetti: Virkkusen mukaan matkanjärjestäjille varatut hotellikiintiöt Lapissa on oikeastaan jo myyty loppuun ensi talveksi. Nyt matkailupiireissä yritetäänkin keksiä keinoja kasvattaa matkojen myyntiä muina vuodenaikoina ja laajemmalle alueelle maantieteellisesti.

Lapin lumosta huolimatta suurimman osan kiinalaisten yöpymisistä kerää tälläkin hetkellä pääkaupunkiseutu, missä monet pysähtyvät välilaskulle. Nyt kiinalaisille yritetään myydä rannikkoseutua ja Järvi-Suomea.

Virkkusen mukaan kiinalaiset ovat tällä hetkellä siirtymässä ryhmämatkailusta yksilömatkailuun, mikä muokkaa palveluiden tarvetta – ja tietää hyvää tulovirralle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti