Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset lykkäävät autohuoltoja: Lähes 40 prosenttia suomalaisautoilijoista ei huollata autoaan aina huolto-ohjelman edellyttämässä aikataulussa. Lisäksi kolmasosa autoilijoista on jättänyt teettämättä auton huolto-ohjelman edellyttämiä toimenpiteitä.
Tieliikenneonnettomuustilastojen mukaan vuonna 2013 kuoli 14 ihmistä moottoriajoneuvo-onnettomuudessa, jonka syntymiseen vaikutti ajoneuvon tekninen vika.
Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys selvitti, säästävätkö suomalaisautoilijat välttämättömistä autohuolloista. Lähes 40 prosenttia suomalaisautoilijoista ei huollata autoaan aina huolto-ohjelman edellyttämässä aikataulussa.
”Tulosten mukaan 50 prosenttia auton huoltoa lykänneistä kertoo syyksi rahan puutteen. Toiseksi tärkein syy on ajan puute. Kolmanneksi tärkeimmäksi syyksi lykätä huoltoja nousi se, että autoilija ei seuraa ajettuja kilometrejä tai auton huoltovälejä”, kertoo johtaja Heikki Ojanperä Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksestä tiedotteessa.
Huoltojen lykkäämisen lisäksi tutkimuksessa kysyttiin, noudattavatko suomalaisautoilijat autolle määriteltyä huolto-ohjelmaa.
”Kolmasosa autoilijoista ei noudata auton huolto-ohjelman aikataulua. Lisäksi yli kolmasosa autoilijoista on jättänyt tekemättä huolto-ohjelman sisältämiä toimenpiteitä. Kuitenkin lähes 50 prosentin mielestä huolto-ohjelman laiminlyöminen heikentää liikenneturvallisuutta.”
Myös Trafissa on havaittu autojen huoltamisen puutteet.
”Huoltotoimenpiteiden laiminlyöminen ajoneuvon elinkaaren aikana näkyy vanhempien autojen kohdalla päivittäin myös katsastuksessa”, kertoo johtava asiantuntija Erik Asplund Trafista.
Liikennevakuutuskeskuksen tieliikenneonnettomuustilastojen mukaan vuonna 2013 kuoli 14 ihmistä moottoriajoneuvo-onnettomuudessa, jonka syntymiseen vaikutti ajoneuvon tekninen vika.
Vain öljyt vaihdetaan
Korjaamoilta saadun palautteen perusteella tyypillisimpiä tapoja lykätä huoltoa on teettää vain öljynvaihto, vaikka määräaikaishuolto on ajankohtainen.
Välinpitämättömyyttä esiintyy myös suoraan turvallisuuteen vaikuttavissa asioissa, kuten jarrujen huollossa.
”Liian monet tekevät jarruhuollon vain osittain: vaihdetaan vain jarrupalat, vaikka jarrulevytkin pitäisi vaihtaa. Lisäksi jarrunesteiden vaihtamatta jättäminen voi aiheuttaa sen, että jarrut eivät toimi kunnollisesti ja ne voivat pettää”, Ojanperä kertoo.
Toukokuussa 2015 toteutettuun tutkimukseen vastasi 1006 18–70-vuotiasta autoilevaa suomalaista. Tutkimusaineisto koottiin verkkotutkimusyhtiö M3 Researchin Internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti