maanantai 17. heinäkuuta 2017

Rovaniemeläisyritys pyrkii Yhdysvaltain markkinoille ”lelulla” – Kone saadaan lentoon maalta, jäältä ja vedestä

Hmmmmm - vai niin - mielenkiintoista, toivottavasti "lelu" lähtee lentoon Yhdysvalloissa.


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:


Rovaniemeläisyritys pyrkii Yhdysvaltain markkinoille ”lelulla” – Kone saadaan lentoon maalta, jäältä ja vedestä

Suomalainen pienyritys pääsee laajoille markkinoille vain paikallisen kumppanin avulla.
Lentokoneet

Pienoismalli lentokoneesta.
Pirkko Pöntinen / Yle
Suunnittelu ja testaus Suomessa, kokoomatyöt, huolto ja markkinointi Yhdysvaltoihin – siinä malli suomalais-yhdysvaltalaiselle yhteisyritykselle, joka alkaa valmistaa kevyitä pienkoneita Amerikan ilmatilaan.
Suomalainen pienyritys pääsee laajoille markkinoille vain paikallisen kumppanin avulla.
Rovaniemeläisen Atol-yhtiön hanke 2-paikkaisten amfiobiolentokoneiden valmistamiseksi etenee kuin presidentti Donald Trumpin Amerikka ensin -malli.
Trump haluaa palauttaa ja pitää työpaikat Yhdysvalloissa ja tähän saumaan osui Atolinkin bisnesidea. Sattumaa tai ei, mutta kaikki vaikuttavat toistaiseksi tyytyväisiltä.
Koneen suunnittelija Markku Koivurova testasi vuosikausien työnsä tulokset pari vuotta sitten ensilennolla Rovaniemellä. Koneen rungon kevyt rakenne, suomalainen puukomposiitti, oli oivallinen ratkaisu. 2-paikkainen amfiobiokone sopii lentämiseen maalta, jäältä ja vedestä.
– Tämä on myönteisessä mielessä lelu, juuri sellainen, jolle Yhdysvalloissa ja Kanadassa on kysyntää, vakuuttaa Atol USA:n paikallinen johtaja Paul Richards Brunswickissa, Mainen osavaltiossa.
– Hinta ei ole tärkein kilpailuvaltti, vaan koneen ominaisuudet ja asiakkaan vaatimusten toteuttaminen. Siksi kokoaminen ja ennen kaikkea huolto oli saatava tänne, missä markkinatkin ovat, Richards selventää.

Paul Richards
Paul Richards, Atol:n Usan johtaja.Pirkko Pöntinen / Yle

Mainessa on nähtävissä vasta koneen pienoismalli, jonka siirsimme kuvausten ajaksi ala-aulasta varsinaiseen tuotantotilaan.
Tuotanto on tarkoitus aloittaa ensi vuoden loppupuolella Yhdysvaltain laivastolta tyhjäksi jääneissä lentokonehalleissa Portlandin kaupungin kupeessa Mainen osavaltiossa. Viimeinen tuotantohalli avautuu suoraan lentokentälle ja vieressä on myös vesistö, jos koneen ostaja haluaa nousta ilmaan sieltä.
Paikallisjohdon mukaan maltillinen tuotantokapasiteetti olisi 50–100 konetta vuodessa. Mainessa se työllistäisi vajaat sata ihmistä. Ammattiväkeä on Brunswickin teollisuuskylässä saatavilla laivaston koneiden lähdettyä jokin aika sitten.
Rovaniemellä työntekijöitä on toistakymmentä.

Kilpailija keskitti Meksikoon

Atolin suuri kilpailija vei ison osan tuotannostaan vuosi sitten Meksikon puolelle.
– Juuri nyt en haluaisi olla hänen asemassaan, pohtii Richards.
Presidentti Trump aikoo neuvotella uusiksi Pohjois-Amerikan vapaakauppasopimuksen Naftan ja se tuo epävarmuutta etenkin Meksikon puoleiseen tuotantoon.
– Nafta ja Meksiko -yhdistelmä on kuin antaisi yrityksensä tulevaisuuden ulkopuolisten käsiin, sanoo Richards.
Monen yhdysvaltalaisliikemiehen tapaan Paul Richards on hyvin varovainen puhuessaan presidentin taloussuunnitelmista. Kritiikkiä on hankala esittää, koska ikinä ei voi tietää, kenet presidentti poimii seuraavan twiittiryöpytyksen kohteeksi.

Pienoismalli lentokoneesta.
Pirkko Pöntinen / Yle

Richardsin mukaan presidentin talouspolitiikan muutosvauhti on kiitettävä ja etenkin politiikan sävy saa tunnustusta liikemaailmasta – mutta todellisia tuloksia ja muutoksia voi odottaa ehkä vuoden virassaolon jälkeen.
Mainen osavaltion kuvernööri, republikaani Paul LePage vieraili kesäkuussa Helsingissä tapaamassa Suomen metsäteollisuuden, mutta myös Atolin johtoa. Kiistelty ja värikäs LePage on presidentti Trumpin innokkaimpia tukijoita, toisin kuin Mainen 1,3 miljoonaa asukasta, jotka presidentinvaaleissa äänestivät demokraattien Hillary Clintonin valinnan puolesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti