keskiviikko 4. lokakuuta 2017

TGV-junamuistelua Ranskassa kesällä 2001...

Katselin eilen televisiosta jonkun rautateistä/junista kiinnostuneen maailmanmatkaajan ohjelmaa Japanin nopeista junista.

Kävipä mielessä vaimoni kanssa erään Inter Rail-matkamme kokemukset TGV-junista Ranskassa vuonna 2001.  Tavalliseen Inter Rail-lippuun täytyi ostaa "lisälippu", mutta se oli kyllä hintansa väärti.
Ajoimme mm. Etelä-Ranskasta Avignonista Pariisiin edellä mainitulla TGV-junalla. Matkan pituus on lähes 600 km. Olihan se mukavaa kyytiä, varsinkin kun istuimme 2-kerroksisen junavaunun toisessa kerroksessa! Muistelimme hetki sitten, että junan nopeus oli parhaimmillaan pitkästi yli 300 km/h. Rapiat kaksi tuntia siinä taisi aikaa tuhraantua... 

Nykyisin enätysnopeudet ovat tuplaten edellisestä ainakin koemielessä.

Wikipediatekstiä asiasta:

TGV (train à grande vitesse, suomeksi suurnopeusjuna) on ranskalainensuurnopeusjuna, jonka ovat kehittäneet GEC-Alsthom (nykyään Alstom) ja SNCF, Ranskan valtiollinen rautatieyhtiö. Ensimmäinen TGV-reitti avattiin Pariisin ja Lyonin välille vuonna 1981.


Suurnopeusjuna


Suurnopeusjunia Japanissa.
Suurnopeusjuna (myös luotijuna tai nuolijuna) on matkustajajuna, joka kulkee huomattavasti nopeammin kuin perinteinen junaliikenne. Euroopan unionin määritelmän mukaan juna on suurnopeusjuna, kun sen ajonopeus on vanhoilla parannelluilla radoilla vähintään 200 km/h ja uusilla, suurnopeusradaksi rakennetuilla radoilla vähintään 250 km/h. Vastaavasti suurnopeusrata on vanha, parannettu rautatie, jonka suurin sallittu nopeus on vähintään 200 kilometriä tunnissa tai uusi rautatie, jonka maksiminopeus on vähintään 250 km/h.[1]
Maailmassa on suurnopeusratoja noin 30 000 kilometriä. Suurnopeusjunilla kulki vuonna 2014 noin 1,5 miljardia matkustajaa, joista puolet on Kiinassa ja lähes neljännes Japanissa. Euroopan maista Ranskassa on eniten suurnopeusjunamatkustajia, vuonna 2014 noin 130 miljoonaa.[2]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti