maanantai 16. lokakuuta 2017

Mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa osa 68...

Kirjoitin edellisen osa loppupuolella mm. seuraavaa:

Tämän kokouksen esityslista oli poikkeuksellisen lyhyt mutta asiakokonaisuudet laajoja. Lautakunnan jäsenille jaettu paperimateriaali oli mittava, jota edellä olen kommentoinut muutamalla lauseella...

Luonnollisesti toivon, että lukija kiinnittää huomiota otsikkoihin, käsitteisiin ja niin halutessaan hakee asiaan lisäinformaatiota.
Käsittelemäni aineistot ovat täysin julkisia pääasiassa kaikkine liitteineen.
____________________________________________________________________


Valtuustokauden 2005-2008 sosiaali- ja terveyslautakunnan viides kokous 5/2005 07.06.2005 klo 15.00-18.10 pidettiin Kaupungintalon 9. kerroksen kokoushuoneessa.

Esityslista oli perinteisen pitkä, josta otan muutaman kohdan kommentoitavaksi.

Talousarvion 2005 toteutuminen/sosiaali- ja terveyspalvelut

Ennusteen mukaan sosiaali- ja terveyspalvelujen menojen ylitys vuodelle 2005 oli yhteensä 3.591.000 euroa, josta erikoissairaanhoidon osuus oli 2.307.000 euroa. Ennuste vuodelle 2005 merkitsisi vuoden 2004 tilinpäätökseen nähden noin 3,8 prosentin kasvua.

Sosiaali- ja teveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi tammi-huhtikuu 2005 talouden seurantatilanteen ja loppuvuoden ennusteen sekä toiminnan sopeuttamistoimenpiteet.

Kommentti sopeuttamistoimenpiteet: Tarkkaa harkintaa, tiukentamista, säästöjä, toimintojen uudelleenarviointeja, jne. ...

Peruspalveluohjelma 2006-2009

Peruspalveluohjelma on valmisteltu ministerityöryhmässä yhteistyössä Suomen Kuntaliiton kanssa. 

Kemi-Tornion seutukunnan tasolla peruspalveluohjelman toteuttamisen arviointi sekä sen, mille väestöpohjalle peruspalvelut alueella tultaisiin rakentamaan, kuuluu hyvinvointineuvottelukunnan ja palvelutiimin tehtäviin. Ko. arviointi tukee valtakunnan tasolla meneillään oleva kunta- ja palvelurakenneuudistus.

Sosiaali- ja terveyslautakunta kävi keskustelun peruspalveluohjelmasta, merkitsi peruspalveluohjelman sekä sitä koskevan sosiaali- ja terveyspalveluiden arvion/selvityksen tiedoksi.

Kommentti: Erittäin laaja asiakokonaisuus, joka lähti elämään omaa elämäänsä. 

Luottamushenkilöiden tietokonehankinnat ja tietoliikenneyhteydet luottamustoimen hoidossa

Sähköisestä asioinnista annetun lain (13/2003) tavoitteena oli mm. lisätä asioiden sujuvuutta ja joutuisuutta niin valtion kuin kuntienkin hallinnossa. Kuntalaisilla on yhtäläinen oikeus saada asiansa käsittelyyn kunnan toimielimissä lähettivätpä he asiansa kirjeitse tai sähköpostilla.

Kemin kaupinginhallitus teki 14.2.2001 § 115 periaatepäätöksen sähköposti-/tietoliikenneyhteyksien hankkimisesta kaupunginhallituksen jäsenten lisäksi myös valtuutetuille.
Sittemmin sähköisen viestinnän mahdollisuuksia on lisätty/laajennettu.

Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsi tiedoksi periaatepäätöksen luottamushenkilöiden tietokonehankinnoista ja tietoliikenneyhteyksistä.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstökysely/kevät 2005

Sosiaali- ja terveyspalveluissa henkilöstökyselyn järjestelmällinen toteuttaminen alkoi vuonna 2002, jolloin joulukuussa selvitettiin vakinaisen henkilökunnan työssäjaksamista ja sairauspoissaoloja vuosina 2001 ja 2002. Joulukuun 2002 ns. laajasta kyselystä päätettiin poimia tietyt osat vuosittain toteutettavaan henkilöstökyselyyn, johon henkilökunta voi vastata. Tämä yhden sivun mittainen kysely on toteutettu keväällä 2004 ja viimeisin keväällä 2005.

Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsi tiedoksi  sosiaali- ja terveyspalvelujen kevään 2005 henkilöstökyselyn.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaskyselyt

Kesäkuussa 2002 aloitettiin BSC-malliin pohjautuvan strategisen ohjausjärjestelmän luominen Kemin kaupungin strategia-hankkeessa, johon osallistuivat kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja luottamushenkilöiden lisäksi pääluottamusmiehet sekä virkamiehiä.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi ns. Kemi-strategian joulukuussa 2003.
Tasapainotettu tuloksellisuuden arviointi, Balanced scorecard (BSC)-mallin neljä perusnäkökulmaa ovat vaikuttavuus, prosessit ja resurssihallinta, henkilöstön osaaminen ja uusiutumiskyky sekä kuntalainen ja asiakas.
Strategiatyön kolmannen vaiheen pääteemana olivat palaute- ja arviointimenetelmät, mm. asiakaspalaute.

Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsi tiedoksi  sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaskyselyn.

Kemin palveluliikenteen uudelleenjärjestely

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi sosiaali- ja terveysjohtajan muutetun päätösesehdotuksen.

Turvapuhelinjärjestelmän hankinta

Vanhus- ja vammaispalvelujen käytössä on kotona ja palvelutaloissa asuvien asiakkaiden turvallisuuden takaamiseksi Antenna-turvapuhelinjärjestelmä. Sama järjestelmä on ollut käytössä v. 1994 alkaen. Viimeisin vuokrasopimus on päättynyt 30.4.2005.

On pyydetty asiaan liittyvänä uudet tarjoukset. Kilpailutuksen/tarjousvertailun perusteella kokonaisedullisin oli Miratel Oy:n tarjous.


Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti vuokrata turvapuhelinjärjestelmän ajalle 1.7.2005-31.5.2009 sekä vastaanotto-ohjelman Miratel Oy:ltä sekä sopia hälytysten vastaanottamisesta Miratel Oy:n kanssa sopimuskauden ajan.
______________________________________________________________________________

Edellä oleva on erittäin supistettu versio sosiaali- ja terveyslautakunnan alkuvuoden viimeisestä kokouksesta.

Pöytäkirja-aineistossa kiinnitin erityistä huomiota mm. siihen, miten tietyt - nykyäänkin erittäin paljon esillä olevat käsitteet - ovat jo toistakymmentä vuotta sitten olleet esillä.

Muun muassa vaikuttavuus, hyvinvointi ja palvelurakenneuudistus ovat voimakkaasti esillä.

Erityisesti tuo BSC-malli "kolahti" näin jälkikäteenkin: 
Tasapainotettu tuloksellisuuden arviointi, Balanced scorecard (BSC)-mallin neljä perusnäkökulmaa ovat vaikuttavuus, prosessit ja resurssihallinta, henkilöstön osaaminen ja uusiutumiskyky sekä kuntalainen ja asiakas.

Strategiatyön kolmannen vaiheen pääteemana olivat palaute- ja arviointimenetelmät, mm. asiakaspalaute.

Tuntuu välillä siltä, että näillä nykyajan populistisilla kellokkailla, joilla kyllä tietyt toistosanat ovat hallussa, ovat unohtuneet tietyt faktat.

Monet asiat ovat olleet nimenomaan sosiaali- ja terveyslautakunnan osa-alueella huolen aiheena, koska siellä on iät ajat pyritty huolehtimaan jokaisesta kemiläisestä. Valitettavasti rahaa ei aina ole ollut riittävästi käytössä hyviinkään hankkeisiin. Rahan vähyys oli aistittavissa alkuvuonna 2005 joka kokouksessa... 


Pohdiskelu jatkuu myöhemmin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti