maanantai 27. helmikuuta 2017

Vanha suosikki 3310 tekee paluun – suomalainen yritys julkisti uusia Nokia-puhelimia...


Mielenkiintoista nähdä, miten vanha NOKIA-brändi menestyy jatkossa.

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Vanha suosikki 3310 tekee paluun – suomalainen yritys julkisti uusia Nokia-puhelimia ja tähtää maailman­valloitukseen Googlen kanssa

Uusista puhelimista Nokia 6 maksaa 229 euroa ja edullisin Nokia 139 euroa. Uudistetun Nokia 3310:n hinta on 49 euroa.



Suomalaisen HMD:n toimitusjohtaja Arto Nummela esitteli uudistettua Nokia 3310 -puhelinta Barcelonassa sunnuntaina.

SUOMALAINEN HMD julkaisi sunnuntaina kolme uutta Nokia-puhelinta ja yhden vanhan puhelimen uudistettuna. Uudet ohjelmistoyhtiö Googlen Android-käyttöjärjestelmää hyödyntävät puhelimet ovat Nokia 6, Nokia 5 ja Nokia 3.

Vanha puhelin on aikoinaan erittäin suosittu Nokia 3310, johon yhtiö on tehnyt päivityksiä. Nokia 6:sta HMD julkaisi Kiinan markkinoille räätälöidyn mallin jo tammikuussa.


Uudistettu Nokia 3310 -puhelin.

Toimitusjohtaja Arto Nummelan mielestä yksi tärkeimmistä seikoista uusissa julkistuksissa on HMD:n läheinen yhteistyö Googlen kanssa älypuhelimissa.

”Ainutlaatuista puhelimissa on se, kuinka tiivistä yhteistyötä olemme tehneet Googlen kanssa. Kuluttajat saavat aina Googlen uusimmat ohjelmistopäivitykset viruksia ja muita haittaohjelmia vastaan. Kukaan muu ei tee tällaista. Lisäksi päivitämme jatkuvasti Androidin käyttöjärjestelmää, mikä poistaa kuluttajien suurimmat murheet.”

MONET valmistajat ovat kehittäneet Googlen Androidin-käyttöjärjestelmän päälle ylimääräisen ohjelmistokerroksen erottautuakseen kilpailijoista. Sen takia käyttöjärjestelmän päivitykset eivät välttämättä siirry kuluttajien puhelimiin.


Nokia 6:n vähittäismyyntihinta on noin 229 euroa.

”Annamme Googlelle koko ajan palautetta meidän kuluttajien palautteen perusteella siitä, miten käyttöjärjestelmää pitäisi kehittää. Tästä tulee siis todella vahva yhteistyö”, Nummela sanoo.

HMD:n markkinointijohtajan Pekka Rantalan mukaan keskeisenä ajatuksena on tarjota puhelin Android-palveluineen kuluttajille juuri sellaisena kuin Google on sen tarkoittanut.

”Neljä vuotta sitten oli pakko rakentaa oma käyttöliittymä, minkä jälkeen siitä on lähes mahdotonta lähteä pois. Jatkuvien ohjelmistopäivitysten tarjoaminen puhelimiin on muille todella vaikeaa”, toimitusjohtaja Nummela sanoo.

SUNNUNTAINA julkistetut puhelimet tulevat myyntiin huhti–kesäkuun aikana.

HMD luottaa siihen, että Nokian tuotemerkillä on puhelimissa edelleen kysyntää. Nokia myi tappiollisen matkapuhelinliiketoimintansa keväällä 2014 ohjelmistoyhtiö Microsoftille, joka jatkoi peruspuhelimien liiketoimintaa Nokian tuotemerkillä kaksi vuotta.

Toukokuussa 2016 HMD ja elektroniikan sopimusvalmistaja Foxconn ostivat suuren osan entisestä Nokian puhelinliiketoiminnasta Microsoftilta 350 miljoonalla dollarilla.

HMD kertoi sijoittavansa kolmen vuoden kuluessa 500 miljoonaa dollaria Nokian tuotemerkillä myytäviin laitteiden markkinointiin. Puhelimet valmistaa Aasiassa Foxconn.

HMD:n suunnitelmana on tarjota kalliimpien älypuhelimien ominaisuuksia verraten edullisiin puhelimiin. Sitä varten se lisensoi käyttöoikeuden Nokian tuotemerkkiin ja patentoituihin keksintöihin.

Nokia 6:n vähittäismyyntihinta on noin 229 euroa, Nokia 5:n 189 euroa ja Nokia 3:n 139 euroa.

”Jokainen tulee huomaamaan, että Nokia-puhelimet ovat kilpailijoihin verrattuna samassa hintaluokassa täysin eri tasolla. Nokiaan liitetyt ominaisuudet, kuten luotettavuus, helppokäyttöisyys ja skandinaavinen muotoilu, löytyvät kaikista laitteista”, Nummela sanoo.

HMD on neuvotellut eri puolilla maailmaa yli 500 jakelijan ja teleoperaattorin kanssa yhteistyösopimukset 120 maassa.

Yhtiön tavoitteena on olla yksi maailman suurimmista älypuhelimien valmistajista tulevien vuosien aikana. Se tarkoittaisi, että älypuhelimia pitäisi myydä satoja miljoonia vuodessa. Viime vuonna eri puolilla maailmaa myytiin noin 1,5 miljardia älypuhelinta.

”Olemme kiertäneet neljän kuukauden aikana ahkerasti maailmaa. Meillä on todella vahva tuki kaikkialla maailmassa niin teleoperaattoreilta kuin vähittäismyyjiltä. Meidän ei todellakaan tarvitse yksin kertoa uusista puhelimista, vaan saamme vahvan tuen jakelijoilta”, markkinointijohtaja Rantala sanoo.

MARKKINATUTKIMUSYHTIÖ Strategy Analyticsin analyytikko Neil Mawston arvioi jo aikaisemmin, että HMD:llä on hyvät edellytykset pärjätä peruspuhelimissa. Sen sijaan älypuhelimissa menestyminen on vaikeampaan, koska kilpailu on erittäin ankaraa.

”Nokia 3310:llä voi puhua lataamatta 22 tuntia ja akku kestää kuukauden.”
Strategy Analyticsin mukaan maailmassa on 1 000 älypuhelimien valmistajaa ja pelkästään Kiinassa niitä on useita satoja. Valmistajien määrän lisääntymiseen on ainakin yksi selvä syy.

”Puhelimen valmistaminen on nykyisin halvempaa ja helpompaa kuin koskaan aikaisemmin”, Mawston sanoo.

Vanhan Nokia 3310:n uudistuksella HMD pyrkii houkuttelemaan kuluttajia, jotka arvostavat puhelimessa tiettyjä ominaisuuksia. Sen vähittäismyyntihinta on noin 49 euroa.

”Sillä voi puhua lataamatta 22 tuntia ja akku kestää kuukauden. Siinä on matopeli ja aikaisempaa suurempi näyttö”, Rantala sanoo.

VERKKOLAITTEITA valmistavan Nokian näkökulmasta HMD:n mahdollinen menestys puhelimissa merkitsee lisätuloja. Patentoitujen keksintöjen käyttökorvaukset perustuvat puhelimien myyntihinnasta maksettavaan osuuteen.

Mitä enemmän HMD myy Nokia-puhelimia, sitä suuremmiksi kasvavat Nokian lisenssitulot.

”Emme lisensoi Nokian tuotemerkkiä kenelle tahansa”, sanoi Nokian toimitusjohtaja Rajeev Suri sunnuntaina lehdistötilaisuudessa.

Lausunnollaan Suri tarkoitti, että Nokian tuotemerkillä valmistettujen laitteiden pitää olla korkealuokkaisia.


HDM:n markkinointijohtaja Pekka Rantala ja toimitusjohtaja Arto Nummela.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti