maanantai 6. helmikuuta 2017

Henkilökohtaista autonostalgiaa...

En ole koskaan arvostanut autoa elämässäni kovin korkealle. Se on ollut minulle lähinnä väline liikkua paikasta A paikkaan B ja välillä jopa paikkaan C. 
Jos paikkakunnalla olisi toimivat julkisen liikennepalvelut todennäköisesti käyttäisin niitä.

Suomessa auton pitäminen on kallista puuhaa. Sijoituskohteena auto on "sijoituskohde" lukuun ottamatta joidenkin erikoisautojen kaupankäyntiä. 

Kaikki nykyautot koostuvat jotakuinkin samoista perusosista.

Perusosista, joiden kuntoa ja toimintavarmuutta tarkastetaan/varmistetaan - vanhojen autojen osalta - vuosittain - hyvä niin. Mahdollisesti katsastuskuviot ainakin uudempien autojen osalta muuttuvat lähivuosina.

Aikajärjestyksessä autoni/automme ovat olleet: Chevrolet 4 Door Sedan vm. 52-54, Opel Caravan vm. 59-61, VW Kleinbuss vm. 54-56, Saab 94 vm. 66-68, Ford Taunus vm. 73-75, Ford Granada vm. 74-76, Mercedes-Benz 240 D vm. 1981, VW Doppel TD vm. 89, Land Rover Freelander vm. 2000 ja Mercedes-Benz E 200 vm. 1998.

Em. autoista ainoastaan edellä mainittu "avolava volkkari eli doppeli" on ostettu uutena. Se on ollut erinomainen käyttöauto.

Vuosimallit neljää viimeisintä lukuunottamatta ovat hiukan hakusessa, mutta ainakin hehtaarihaarukassa - vuosikymmenet - ovat oikeita...

Kolme viimeisintä autoa on meillä edelleen omistuksessamme. Entinen kesäauto eli VW Doppel ja entinen talviauto eli Land Rover Freelander ovat pois liikennekäytöstä. Viime aikoina olemme totutelleet Mercedes-Benz E 200 käyttöön. Täytyy avoimesti tunnustaa, että se on ollut mukava ottaa puolilämpimästä päärakennuksen autotallista ulos ja ajoon...

Kaikki edellä mainitut autot ovat perusautoja. Tosin kahdessa viimeisimmässä on jo elektroniikan ja tietotekniikankin häivähdyksiä.

Varmaan tietotekniikan sovellutukset tulevaisuudessa ovat hyödyllisiä mutta ongelmiakin siunaantuu.
Kiksi?
Siksi, että vian ilmaantuessa on aina mentävä tietokoneen annalysoitavaksi - yleensä merkkiliikkeeseen.

Onneksi niiden käyttö ei poista ammattitaitoisen työntekijän tarvetta, sillä huollon lisäksi kyllä korjattavaa riittää - kuluvien ja rikkoontuvien osien osalta...

1 kommentti:

  1. Kunpa Sinun olisikin ollut mahdollista säilyttää nuo 4 ensimmäistä autoasi. Näin sivullisenakin tunnen suurta nostalgiaa. Ne olivat AUTOJA!

    VastaaPoista