sunnuntai 14. toukokuuta 2017

Ikärasite vs. ikärasismi...

Olen itse 70 + iältäni. Olen ollut opetustyöstä kohta yhdeksän vuotta täysin ansaitsemallani eläkkeellä. Elän myös eläkkeellä olevan vaimoni kanssa kiinteistöryppäässä, johon kuuluu omakotitalo = päärakennus, iso varastorakennus ja Pikkupuoli. Työtä, mielekästä työtä riittää ympäristössämme niin paljon kuin ikinä jaksaa ja viitsii tehdä.

Törmään tämän tästä käsitteeseen ikärasite. Kuulen siitä ikäisiltäni ja hiukan minua iäkkäämmiltä ihmisiltä. Monet heistä kokevat olevansa turhan panttina, rasitteena. Olen vuosia yrittänyt pehmentää heidän ajatuksiaan ja aktivoida heitä seuraamaan entistä enemmän ympärillä olevaa elämänmenoa. Ikääntyminen merkitsee usein sitä, että liikkuminen on rajoitteista ja muisti teettää tepposia...

Olenko törmännyt itse käsitteeseen ikärasismi? Kyllä olen, se on rehellisesti avoimesti tunnustettava. Se on mielestäni salakavala ilmiö, jota on vaikea havaita. Se ilmenee itseään huomattavasti nuorempien ihmisten vähättelevinä lausuntoina, kirjoituksina, joissa itseriittoisesti yritetään "nollata/mollata" ikäihmisten näkemyksiä.

Väitän, että ns. kopillaan olevat ikäihmiset seuraavat elämänmenoa todella korkealla aktivaatiotasolla. Sitä on syytä hyödyntää eikä vähätellä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti