Mitäpä tuohon muuta sanomaan/kirjoittamaan - upea tekninen suoritus.
Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:
Maailman pisin junatunneli on nyt yli 57 kilometrin pituinen – Alppien alla väylää louhi jättimäinen ”liikkuva tehdas”
Alppien alle louhitun tunnelin arvioidaan mullistavan matkustaja- ja tavarajunaliikenteen Keski- ja Etelä-Euroopan välillä
ARND WIEGMANN / REUTERS
MAAILMAN pisin ja syvin junatunneli avataan virallisesti keskiviikkona Sveitsissä.
Alppien alle louhitun tunnelin arvioidaan mullistavan matkustaja- ja tavarajunaliikenteen Keski- ja Etelä-Euroopan välillä, kertovat uutistoimistot.
Kun huippunopea raideliikenne toimii tunnelissa täydellä teholla ensi joulukuusta lähtien, matkustajien junamatka Sveitsin Zürichistä Italian Milanoon sujuu kahdessa tunnissa ja neljässäkymmenessä minuutissa. Matka-aika lyhenee nykyisestä noin tunnilla.
Sveitsin valtion rautateiden mukaan väylällä arvioidaan kulkevan vuoteen 2020 mennessä päivittäin 15 000 matkustajaa. Tällä hetkellä matkustajia on 9 000 päivässä.
Uusi väylä on merkittävä myös ympäristönsuojelun kannalta. Britannian yleisradioyhtiö BBC:n mukaan nykyisin vuoristoteillä vuosittain kulkevat miljoona rekkalastia voidaan tunnelin valmistuttua siirtää kokonaan raiteille.
PERÄTI 57,1 kilometrin pituinen Gotthard-tunneli valmistui noin 70 vuotta alkuperäisen idean syntymisen jälkeen, kertoo uutistoimisto AFP. Ensimmäiset suunnitelmat siitä teki sveitsiläinen insinööri Carl Eduard Gruner vuonna 1947.
Töiden aloittaminen siirtyi aina vuoteen 1999 asti, ja ne kestivät 17 vuotta.
Vaativan työn mahdollisti uusi tunneliporaustekniikka. Louhintaan käytetty ”liikkuva tehdas” oli peräti 410 metrin pituinen, kertoo AFP.
Ennen Sveitsin tunnelia maailman pisimmän junatunnelin titteliä piti hallussaan Japanin Seikan, joka on 53,9 kilometrin pituinen. Britannian ja Ranskan välinen kanaalitunneli on puolestaan kärkilistan kolmas 50,5 kilometrillä.
Gotthard-tunneli kulkee parhaimmillaan 2,3 kilometrin syvyydessä. Sen rakentaminen maksoi yli 11 miljardia euroa.
LAADITUSSA aikataulussa ja budjetissa pysyneiden rakennustöiden aikana louhittiin 28 miljoonaa tonnia kiviainesta, joka koostui 73 eri kivilajista, kertoo BBC.
Urakka työllisti kaikkiaan 2 600 ihmistä, joista yhdeksän kuoli projektin aikana.
Tänään keskiviikkona tunnelin avajaisia juhlistavat paikan päällä muiden muassa Saksan liittokansleri Angela Merkel, Ranskan presidentti François Hollande ja Italian pääministeri Matteo Renzi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti