Mitäpä tuohon muuta sanomaan/kirjoittamaan...
Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:
Lapissa pannaan kesällä taas olutta
Tornion Panimo aloittaa toimintansa Lapin Kullan entisissä tiloissa kesällä. KUVA: NINA SUSI
Lapin Panimo ja Tornion Panimo aloittavat toimintansa kesällä.
Lapin Panimo
Perustettu: 2015
Kotipaikka: Rovaniemi
Valmistaa: Olutta
Toimitusjohtaja: Arturs Dutka
Henkilöstö: Panimoemäntä Heidi Mikkonen
Tuotantotavoite: 150 000 litraa (2017)
Liikevaihtotavoite: 500 000 euroa (2017)
Sangen
Perustettu: 2015
Kotipaikka: Oulu
Valmistaa: Olutta, siideriä, giniä, viskiä, hiivoja, humalaa
Omistaa: Tornion Panimosta 60 prosenttia
Henkilöstö: 4
Tuotantotavoite: 150 000 litraa (2016)
Liikevaihtotavoite: 500 000 euroa (2016)
Juomayritys Sangen jatkaa osakeantiaan 24. kesäkuuta saakka. Annilla on tarkoitus rahoittaaTornion Panimon tuotannon käynnistäminen Lapin Kullan entisissä tiloissa kesällä. 1,5 miljoonaa euroa tavoittelevalla panimolla on toistaiseksi kasassa yli 700 000 euroa.
”Viimeisimmät uutisoinnit vauhdittivat antiamme. Todella vilkasta on ollut”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Mikko Ahokas.
Panimon markkina-arvoksi on annissa arvioitu viisi miljoonaa euroa.
Ahokas myöntää, että 1,5 miljoonaa euroa on huikea tavoite, sillä se mahdollistaisi omarahoitteisen toiminnan. Osakeannin lisäksi panimo ottaa puoli miljoonaa euroa velkaa uutta laitteistoaan varten. Nykyisen, pienpanimo Polar Mallakselta ostetun laitteiston kapasiteetti on 200 000 litraa. Marras-joulukuun laajennuksen jälkeen tuotantokapasiteetti kasvaa kahteen miljoonaan litraan. Tuleva keittokapasiteetti mahdollistaa jopa 3,4 miljoonan litran tuotannon.
”Laitteiston toimitusaika on seitsemän kuukautta. Pystymme panemaan kaksi miljoonaa litraa heti alkuvuodesta, jos kaupan hyllyillä vain on Tornion Panimolle tilaa. Monet pienpanimot myyvät eioota, mutta meillä ei jää ainakaan kapasiteetista kiinni”, Ahokas sanoo.
Nykyisillä laitteilla tuotanto on määrä aloittaa kesä-heinäkuun vaihteessa. Panimo korjaa tuotantotavoitettaan 150 000 litraan tältä vuodelta, koska Lapin Kullan entisiin tiloihin tulevan elämyspuiston ja panimon remontit ovat veny-neet viikkoja. Panimo toimittaa olutta ja väkeviä heinäkuun lopussa Oulussa järjestettävälle Qstock-festivaalille.
Panimolla, joka ei ole tehnyt vielä pisaraakaan olutta, on aiesopimus Restelin kanssa Tornion Panimon ja Sangenin tuotteiden myymiseksi ja markkinoimiseksi ketjun ravintoloissa ja hotelleissa Pohjois-Suomessa.
”Markkinointikampanjamme on etupainotteinen antiakin ajatellen. Meillä on paineita saada tuotanto mahdollisimman nopeasti käyntiin”, Ahokas sanoo.
Panimon tavoitteet ovat korkealla. Yritys arvioi käyttökatteensa olevan 3,6 miljoonaa euroa vuonna 2020. Sangen kaavailee maksavansa kahdeksan prosenttia jakokelpoisesta pääomasta osinkona vuodesta 2018 lähtien.
Toiminnan käynnistämisen jälkeen panimossa sekä myynnistä ja markkinoinnista vastaavassa Sangenissa työskentelee noin 20 henkilöä.
Ensi vuonna yhtiön on määrä aloittaa franchise-tyyppiseen toimintaan tähtäävän Sangen Shop -käsityöläisolutverkoston rakentaminen Tornioon, Ouluun ja Helsinkiin. Panimo tähtää viiden miljoonan litran kapasiteettiin seuraavien viiden vuoden aikana.
Kesällä Lapissa aloittaa toimintansa myös toinen panimo. Lapin Panimo Rovaniemellä starttaa kesäkuun lopussa, kun laitteet saapuvat.
”Jos haluat tehdä paljon rahaa ja nukkua yösi hyvin, investointi pienpanimoon ei ole hyvä valinta”, nauraa Lapin Panimon hallituksen puheenjohtaja Antti Kuivalainen.
Kuivalaisen mukaan Lapin Panimo keräsi miljoonan euron rahoituksesta uupuvat 350 000 euroa kolmessa päivässä. Panimon 14 osakasta kutsuttiin mukaan panimoon.
Laiteinvestoinnit pullottamoineen olivat 720 000 euroa, loput rahoituksesta menee käynnistämiskuluihin.
Panimon tuotantotavoite on 150 000 litraa toiminnan käynnistyttyä kunnolla vuosina 2017-2018. Kohdemarkkina on Lapin lääni.
”Lapissa myydään 18,6 miljoonaa litraa olutta vuodessa ja se juodaan Rovaniemellä, Kemissä, Torniossa ja Kemijärvellä sekä tunturikeskuksissa. Aiomme tehdä siitä alle prosentin. Tavoittelemme persoonallista ja hyvin tehtyä olutta arvostavaa kuluttajakuntaa”, Kuivalainen sanoo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti