perjantai 3. kesäkuuta 2016

Suomen parhaat brändit: ykkösnimi kaikille tuttu > NOKIA...

NOKIAsta muodostuu vähitelle UUSI NOKIA - hyvä niin.

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:


Suomen parhaat brändit: ykkösnimi kaikille tuttu

Suomen parhaat brändit: ykkösnimi kaikille tuttu
Kansainvälinen konsulttiyhtiö Brand Finance on listannut Suomen arvokkaimmat brändit.
Parhaiden brändien Top 10 -kärjestä löytyvät Nokia, Kone, If, Kesko, Valio, Elisa, Here, Fortum, DNA ja OP Ryhmä (Pohjola Bank). Brand Financen listalta voisi hyvin poistaa Heren, koska Nokia myi sen viime elokuussa autonvalmistajien yhteenliittymälle.
Brand Financen toimitusjohtaja David Haigh pitää Nokian brändiarvon nousua merkittävänä. Kehitys vuodesta 2015 vuoteen 2016 on ollut vahvaa: Nokian brändiarvo on noussut 53 prosenttia 2,8 miljardiin euroon.
”Vain muutama vuosi sitten Nokiaa kuvattiin ”burning platform” -termillä, mutta tulet on selvästikin sammutettu. Suomen arvokkaimmalla brändillä on edessään kirkas tulevaisuus”, Haigh suitsuttaa.
Brand Finance huomauttaa raportissaan, että vasta vuonna 2008 Nokian brändi kuului maailman arvokkaimpien joukkoon. Brändin arvo putosi useita vuosia putkeen, mutta viime vuosi oli selvä käänne parempaan.
Raportin mukaan matkapuhelinbisneksen myytyään Nokia keskittyy tekemiseen, jonka se hallitsee parhaiten. Lisäksi Alcatel-Lucent-yrityskauppa antaa sille hyvän perustan jatkuvalle kasvulle, Brand Finance uskoo.
Hisseistä ja liukuportaista tunnetun Koneen brändiarvo laskenut 3 prosenttia 1,2 miljardiin euroon. Sammon vakuutusyhtiö If on kasvattanut brändinsä arvoa 27 prosenttia 1,0 miljardiin euroon.
”Kone kärsii Kiinan markkinoiden hidastumisesta”, Brand Finance päättelee raportissaan.

Brand Finance arvioi, että If brändeineen hyötyy markkinaosuuden vahvistumisesta.
Vuonna 1996 perustettu Brand Finance analysoi vuosittain tuhansia maailman tunnetuimpia tuotemerkkejä. Lontoosta johdettu ja yli 20 maassa operoiva Brand Finance hakee kertomansa mukaan voimakkaimmat ja arvokkaimmat brändit eri markkinoilta.
Yleisen määritelmän mukaan brändi on tuotteen tai palvelun identiteetin yhteenveto, jolla voidaan luoda tuotteelle lisäarvoa. Brändillä voidaan viitata positiiviseen maineeseen, joka on syntynyt tavaramerkin ympärille.

Suomen arvokkaimmat brändit vuonna 2016
Brändi        arvo, mrd euroa    muutos ed. vuodesta%
1. Nokia        2,796            +53
2. Kone        1,195            -3
3. If            1,039            +27
4. Kesko        0,886            +42
5. Valio        0,744            +3
6. Elisa        0,731            +11
7. Here        0,552            Uusi
8. Fortum        0,486            Uusi
9. DNA        0,410            +86
10. Pohjola        0,332            -29
Lähde: Brand Finance 4.5. 2016

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti