perjantai 8. huhtikuuta 2016

Suomalaiskeksinnössä korkki muuttaa veden poreilevaksi limsaksi...

Alla olevan tyyppisiä artikkeleita on tosi mukava lueskella...

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:


Suomalaiskeksinnössä korkki muuttaa veden poreilevaksi limsaksi


Kaj Pelamon keksintö mullistaa virvoitusjuomien markkinat. Pelamo neuvottelee jo ensimmäisestä 14 miljoonan korkin vientitilauksesta.

Helsinki Garden Oy, Limonade

Tekee: Easy Soda -merkkisiä virvoitusjuomakorkkeja
Perustettu: 2012
Kotipaikka: Helsinki
Toimitusjohtaja: Kaj Pelamo
Henkilöstö: 4
Liikevaihto: 162 000 euroa (2014)
Nettotulos: 10 264 euroa (2014)
Omistus: Kaj Pelamo
Suomalaiset suuret kauppaketjut aloittivat tällä viikolla myymään Kaj Pelamon keksintöä.
Keksintö on virvoitusjuomapullon korkki, jonka sisään on pakattu hiilihappo ja aromiaineet. Pelamon Easy Soda -korkki muuttaa veden limsaksi.
Pelamo alkoi kehitellä ideaansa runsas kaksi vuotta sitten, kun hänen Eija-vaimonsa halusi heittää tilaa vievän hiilihapotuslaitteen roskiin. Suuri laite valtasi alaa työpöydällä eikä se mahtunut keittiön kaappeihin.
”Älä, sillä saa aikaan halpaa limsaa”, Pelamo kertoo parahtaneensa.
”Vai halpaa”, oli vaimon kommentti.
Eija Pelamo osoitti pian vanhaksi meneviä ja kuivettuvia aromipulloja kaapissa. Jokaisesta laatikosta oli käytetty vain yksi tai kaksi annosta.
”Ajattelin, että tämän täytyy voida tehdä fiksummin”, Kaj Pelamo kertoo

Kuukausia myöhemmin eräänä yönä Pelamo heräsi kolmelta ahaa-elämykseen.
Unessa hän oivalsi, että pullon voi kääntää nurin päin siksi aikaa, kun hiilihapon suhauttaa korkista pullossa olevan veteen.
”Olin aikaisemmin sovitellut keksintöön pilliä, mutta unessa tajusin, että se on tarpeeton.”
Aamulla Pelamo kertoi ideastaan vaimolleen, joka oli sitä mieltä, että se oli Pelamon tähän asti paras.
”Päätimme yhdessä, että myyn edellisen keksintöni ja siihen liittyvän liiketoiminnan ja alan keskittyä limukorkkikeksintöni kehittämiseen liiketoiminnaksi.”
Pelamon edellinen keksintö on kanisterin korkkiin kiinnitettävä pumppu, jolla voi annostella millilitran tarkkuudella kanisterissa olevaa ainetta. Liiketoiminnan ostanut Inntech Europe myy näitä laitteita nykyään muutamalla sadallatuhannella eurolla vuodessa.
”Ajattelin, että nyt meillä on tuote kuluttajamarkkinoille, ja että niillä kasvaminen on paljon helpompaa kuin annostelupumpun myyminen yrityksille, mutta ei tämä niin helppoa ollutkaan. Limukorkin kehittely on vienyt yli kaksi vuotta ja moni insinööri on sinä aikana saanut lähteä”, Pelamo kertoo.
Pelamo on käyttänyt edellisen keksinnön myynnistä saamiaan rahoja sekäTekesin tuotekehitystukea tuotteen hiomiseen, ja vihdoin keksintö toimii. Toimituksia lähtee päivittäin Limonaden pieneltä tehtaalta Espoonlahden teollisuusalueelta. Kaikki mitä Pelamo saa kumppaneineen valmistettua, lähtee kauppoihin saman tien.
Pelamo kertoo yllättyneensä siitä, miten paljon tuotetta kysellään ulkomailta, vaikka hän ei ole sitä markkinoinut sinne ollenkaan.
”Neuvottelemme parhaillaan ensimmäisestä 14 miljoonan korkin vientikaupasta.”
Pelamo kertoo, että myös vientiluototus toimii hienosti.
Finnveran kaverit olivat melkein saman tien täällä, kun laskin luurin.”
Limonaden liiketoimintasuunnitelmassa on Pelamon mukaan viennin aloittaminen 42 maahan.
Toistaiseksi pullonkaula valmistuksessa on salolaisen Masamuovin ruiskupuristelinja, joka pystyy valmistamaan vain 1 900 korkinosaa tunnissa.
Pelamon keksinnön suurin etu on se, että se vie hyvin vähän tilaa.
”Pidämme valmistuksen Suomessa. Rahdin osuus ei ole suuri, sillä trukkilavalle mahtuu 30 000 korkkia, kun esimerkiksi tavallisia limupulloja sille menee vain 1 500. Tuotteemme on markkinoiden ekologisin limsa.”
Toistaiseksi Limonade myy juomakorkkeja neljällä eri maulla, jotka ovat cola, appelsiini, vichy ja sitruuna.
”Aloitimme tutuilla mauilla, koska tuotteemme on uusi ja erikoinen. Muuten kuluttajille tulisi liian monta uutta asiaa kerrallaan opeteltavaksi”, Pelamo kertoo.
Limonade aikoo esitellä myöhemmin markkinoille lisää makuja sekä vitaminoidut juomat.
”Tavalliset vitaminoidut vissyt säilyvät kaupan hyllyllä myyntikelpoisina vain neljä kuukautta, mutta meidän tuotteemme säilyy vuoden tai jopa pidempään. Tästä syystä ulkomaiset ostajat ovat tuotteestamme hyvin kiinnostuneita.”
Myös alkoholijuomien valmistaminen vedestä korkin avulla onnistuu, mutta Pelamon mukaan Suomen alkoholilainsäädäntö on niin hankala, ettei Limonade tässä vaiheessa ole alkoholikorkkeja ryhtynyt valmistamaan.
”Vichystä tulee helposti 80-prosenttista alkoholia, ja olisihan siinä tietty vaara, että lapset voisivat erehtyä korkista”, Pelamo pohtii.

Brändi korkkiin. Karoliina Keso tampotulostaa Easy Soda -korkkeihin Limonaden tuotemerkin.KUVA: LAURI OLANDER/KL

Ulraäänellä. Jasmiina Karkio hitsaa ultaäänellä Easy Soda -korkin osat toisiinsa kiinni Espoossa.KUVA: LAURI OLANDER/KL

8 kommenttia:

  1. Se tärkein puuttui eli mikä on korkin hinta kuluttajalle vähittäiskaupassa? 1-2 euroa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Hinta on tärkeä - usein ykkösasia kuluttajalle. Itseäni se ei tässä vaiheessa ole kiinnostanut, koska en käytä em. tyyppisiä tuotteita. Täytyypä asiaa tutkia. Kyseisen korkkituotteen idea on erinomainen...

      Poista
  2. Olen hiilihappoveden (pelkkä vesi, ei makua sekaan) suurkuluttaja ja epäilen vahvasti ettei tuolla korkilla päästä soda streamin litrahintoihin. Happopullon täyttö maksaa 10€ ja sillä tekee helposti 50 litraa hapotettua vettä. Korkin asiakas hinnan pitäis olla luokkaa 0.2-0.5€ / kpl jotta se kilpailisi soda streamin kanssa....

    VastaaPoista
  3. Tiukasti tiivistettyä alkoholia olisi korkissa oltava.
    ”Vichystä tulee helposti 80-prosenttista alkoholia, ja olisihan siinä tietty vaara, että lapset voisivat erehtyä korkista”, Pelamo pohtii.

    VastaaPoista
  4. Kuulema sitä on mainostettu tv:ssäkin! Mutta saako S-Marketista ja mitä maksaa?

    VastaaPoista
  5. Tuo voisi olla retkille ja vaelluksille oiva lisä! Yksi tyhjä pullo kulkee matkassa, korkit ei paljon paina, ja vettä saa purosta.

    VastaaPoista
  6. Kola-olli sanoisi tuosta korkin hintaan (arvioni 2-3 €, kiinassa valm. 1-2 €) kaatuvasta yritelmästä: "Ei onnistu. Liian hapokasta!"
    Muutama ehkä menee retkeilijöille.

    VastaaPoista
  7. Entäs tämä:
    "Bubblecap €19.90
    BubbleCap – Hiilihapotuskorkki hapottaa juomat kätevällä vipu-liikkeellä. Tämä kotimainen keksintö sopii tavallisiin muovisiin virvoitusjuomapulloihin, ja laitteen mukana tuleva adapteri sopii yleisimpiin kotitalouskäytössä oleviin hiilidioksidikaasupulloihin. Ei sisällä hiilidioksidipulloa.
    Ennakkomyynti aloitettu, toimitamme tuotteet viikolla 15."
    https://bubblecap.fi/kauppa/bubblecap/

    VastaaPoista