perjantai 19. huhtikuuta 2019

Mitä tänään tähän asti...

Juttelin tänään kahden nuoren ihmisen kanssa politiikasta, joka tuli luontevasti puheeksi näin eduskuntavaalien jälkimainingeissa ja EU-vaalien kiivaasti lähestyessä.
Muun ohessa kerroin heille avoimesti oman poliittisen heräämisen - oikeastaan myöhäisheräämisen. 
Kerroin heille, että kotona vanhempani eivät koskaan tuputtaneet meille - sisarelleni, veljelleni ja minulle mitään ideologiaa.

Kerroin heille, että taannoin - kauan sitten - minun olisi pitänyt valita Kemiin takaisin vuonna 1981 tullessamme Kemin valtapuolue tai kakkospuolue. 
Miksi? 
Siksi, että sekä poliittinen urani että virkaurani olisivat olleet toteutuneeseen verrattuna oletettavasti aika lailla toisenlaisia.
Viimeistään vuonna 2000 lähtiessäni mukaan kuntapolitiikkaan olisi pitänyt tehdä toisenlaisia - "oikeita" - valintoja.

En tehnyt. Miksi? Siksi, että olin aistinut 1960-luvulla ja etelänreissulla ollessamme Kemin vasemmistojohtoisen, murheellisen tonttipolitiikan. Toteutetulla tonttipolitiikalla suorastaan ajettiin hyvätuloisia perheitä Simoon ja Keminmaahan. 
Lisäksi mekin olimme joutuneet omistamme tontin, kaavoitetun perunapellon osalta. pakkolunastusuhan/rakentamiskehoituksen alaiseksi.

Valitsin vuonna 2000 Kemin Keskustan ryhmän, jossa olen edelleen mukana.

Kerroin nuorille myös, että viimeksi käydyssä kuntavaalissa vuonna 2017 olen kokenut joutuneeni ikärasismin kohteeksi. 
Aivan viime aikoina on myös alkanut esiintyä mediassa, varsinkin Facebook-foorumilla näkemyksiä, että eläkeläiset eivät olisi muka kelvollisia kuntapäättäjiksi. Pitäisi antaa tilaa nuoremmille... 

Seurattuani toimintaa meneillään olevan valtuustokauden aikana kahden Kemin ykköslautakunnan: Sosiaali- ja terveyslautakunnan ja tarkastuslautakunnan - toimintaa, olen vakuuttunut, että kyllä päätöksenteossa eläkeläisiä vielä tarvitaan.

Kerroin nuorille myös, että viime kuntavaalin tuloksen selvittyä ajattelin, että tämä oli nyt tässä. Olen siitä julkisestikin kirjoittanut.

Seuraavat kuntavaalit ovat jo kahden vuoden kuluttua eli vuonna 2021. Viimeaikaiset tapahtumat poliittisella kentällä alkavat syöttää takaraivooni ajatusta josko sittenkin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti