perjantai 27. toukokuuta 2016

Kuluttajat sanovat "ei" itseajaville autoille - "suorastaan pelätään"

Muistaakseni joskus 1980-luvun puolella kirjoitin artikkelin tulevaisuudennäkymistä vuosituhannen vaihteessa eli vuonna 2000. Irrottelin mielessäni, että istahdan Kemin Haukkarissa töihin lähtiessäni sähköauton takapenkille ja anna auton viedä minuttyöpaikalleni Kemin Karjalahdelle. Menomatkalla selailen joutessani paikallisen Pohjolan Sanomat sanomalehden.

Kuitenkin nykyajatuksissani ajan auton aivan ehdottomasti itse. Mielestäni autot ovat aivan liiaksi täyttyneet kaiken tyyppisellä turhuudella, joista ei siirryttäessä paikasta A paikkaan B ole mitään hyötyä. Päinvastoin häiriöherkkyys on kohtuuttomasti lisääntynyt. Kaiken lisäksi erilaisten hilavitkuttimien korjauksilla yksinkertaisesti rahastetaan asiakasta...

Toivon, että joku autonvalmistaja ottaisin tuotantolinjalle valmistukseen auton, jossa ei ole ainuttakaan tietotekniikkaan liittyvää sovellutusta. 

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Kuluttajat sanovat "ei" itseajaville autoille - "suorastaan pelätään"


Google kehittää täysin autonomista autoa. Auton on lupailtu tulevan myyntiin vuonna 2020.
Google kehittää täysin autonomista autoa. Auton on lupailtu tulevan myyntiin vuonna 2020.KUVA: ZUMA WIRE
Autonvalmistajat ovat ryntäämässä epävarmoille markkinoille.
Yhä useampi autonvalmistaja kertoo kehittävänsä autonomisia eli itseajavia autoja.
Tekniikkaa on pikku hiljaa jo tuotu tuotantoautoihin erilaisina ajoavustimina. Uuden auton kuljettajalle tuttuja ovat esimerkiksi aktiivinen kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin ja automaattinen hätäjarrutus.
Autonomisten tai osittain itseajavien autojen kehittämiseen syydetään nyt huikeita rahasummia. Esimerkiksi General Motors osti hiljattain automatisoituun ajamiseen erikoistuneen piilaaksolaisen startup-yrityksen. Kauppasumma oli miljardi dollaria.
Itseajavaa autoa kehittelevät myös autoalan ulkopuolelta tulevat yritykset, kuten hakukoneyhtiöt Google ja kiinalainen Baidu.
Volkswagen-konserni ja muutamaa muu autovalmistaja aikoo muuntautua ”liikkuvuuspalvelujen tarjoajaksi”. Tähän strategiaan kuuluvat myös autonomiset autot.
Ainakin Yhdysvalloissa kuluttajat suhtautuvat robottiautoihin kuitenkin vielä epäilevästi, kertoo tällä viikolla julkaistu tutkimus.
Michiganin yliopiston tekemään tutkimukseen vastanneista lähes puolet piti parempana ajaa autoa itse. Osittain itseajavaa autoa kannatti alle 40 prosenttia, ja loput vastaajista olisivat valmiita hyppäämään täysin autonomisen auton kyytiin.

Kuitenkin lähes 95 prosenttia vastaajista haluaa edelleen autoonsa ohjauspyörän ja kaasupolkimen, jotta he voisivat halutessaan ottaa ohjat.
Samoin ajattelevat monet autonvalmistajat: esimerkiksi BMW:n pitkälle kurkottavassa tulevaisuuden auton visiossa kuljettaja voi edelleen ajaa auto itse, jos niin haluaa.
Maaliskuussa American Automobile Associationin, Pohjois-Amerikan ”autoliiton”, kyselyssä kolme neljästä vastaajasta kertoi suorastaan pelkäävänsä autonomisen auton kyytiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti