tiistai 5. marraskuuta 2019

Sanonta: Hänellä on ikä tullut vastaan...

Olen vuosikymmenien saatossa kuullut usein ja monissa eri yhteyksissä mainittavan: Hänellä on ikä tullut vastaan... . 
Yleensä sanontaa käytetään sellaisessa tilanteessa, jossa sanoja antaa ymmärtää, että kyseinen henkilö ei ole kykenevä hoitamaan - syystä tai toisesta - jotain tehtävää. 

Toisaalta kuulee myös vähäteltävän, että joku ei ole ikänsä puolesta = on liian nuori, kykenevä hoitamaan jotain tehtävää.

Tuo ihmisen ikä on kumma juttu. Olen tähänastisen elämäni aikana törmännyt aika laajaan ihmiskirjoon nimenomaan iän puolesta.

Olen tutustunut nuoriin, joiden asennoituminen nykyelämänmenoon on kerta kaikkiaan kohdallaan, löytyy tervettä maalaisjärkeä ja realimaailman ymmärtämistä.
Olen tutustunut myös moniin ikäihmisiin, joiden ajatukset ovat viimeisen päälle ajan tasalla. Aikaansa aktiivisesti seuraavia, elävät vahvasti tässä ajassa, ovat mukana vahvasti elämässä.

Valitettavasti olen tavannut myös sellaisia ihmisiä, joilla on/on ollut niin sanotusti pallo hukassa. Onneksi usein vain väliaikaisesti. 
Lähes ulkopuolisin silmin toivottomilta tuntuvat - lähinnä nuoret - ovat päässeet elämään vahvasti kiinni. Usein kiinnipääsemiseen liittyvät uudet koulutusmahdollisuudet. 

Erilaiset sairaudet saattavat rusikoida kenen tahansa elämän. Valitettavan usein työttömyys sekoittaa ihmisen elämänhallinnan nykyaikana. Edellä mainitut ovat sellainen sekoitus, josta on vaikea nousta niin sanottuun normaaliin elämään. Mikä tuo normaali elämä sitten onkaan...

Niinkuin sanottu, tuo ikä on kerta kaikkiaan kumma juttu. 

Olen itse jo vuosikymmeniä todennut, että en millään halua uskoa, että olen sen ja sen ikäinen.
Voihan se olla eräänlaista harhaa minullakin, harhaa, joka paukahtaa päähän jossakin vaiheessa kuin halolla iskien.

Sitä odotellessa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti