torstai 20. syyskuuta 2018

Mielenkiintoinen päivä tänään torstaina 20.09.2018...

Mielenkiintoinen päivä tänään torstaina 20.09.2018 - totta. Sanotaan, että laiska töitään luettelee. Olen aikaisemminkin kirjoittanut, että omasta mielestäni se ei koske minua...

Oli niin tai näin, tänään aamupäivällä olen päärakennuksemme varaavassa takassa. 
alkuun tuhkaluukun kautta lämmittänyt hormia muutamalla Helsingin Sanomat lehdellä, joista muutaman sivun käärin tötterölle ja poltin eräänlaisena jatkumona. Kun tuli tunne, että hormi on kuiva/hiukan lämminkin aloitin pitää pieniä tulia takassa. Vähitellen "kivikasa" alkoi lämmetä.

Alkuiltpäivästä kävimme Kemin Prismassa Karjalahdella. Olimme päätäneet vaihtaa saunankiukaan kivet ja samalla pestä sauna ja pesuhuone. Ostimme samalla kahdenlaisia takansytytyslisukkeita. 
Miksi?
Siksi, että yritän taas kerran opetella niin sanottua puiden päältä sytyttämistä. Olen sitä kokeillut aikaisemminkin, mutta aina palannut perinteiseen sytytystapaan puiden ollessa nurkkaa vasten nojolla.
Iltapäivän kauppareissulla ajelimme Kemin keskustan ja sisäsataman kautta. Meri oli yllättävän ärjynä ja vedenpinta korkealla. Päätimme ensi tilassa pistää saarimökin talvikuntoon. Todennäköisesti vene tuodaan Hahtisaaresta kotipihalle myös parin viikon sisällä...

No joka tapauksessa tätä kirjoitellessani ensimmäinen puiden päältäsytyttämisannos on palamassa. Hyvin se syttyi ja hyvin palaa. 

Olen aikaisemminkin kirjoittanut, että tuo meidän päärakennuksen varaava, massiivinen takka ei ole niitä helpoimpia, mutta on se kuitenkin erinomainen lämmönlähde...

Kävinhän minä alumiinitikkaiden avustuksella terassikaton päälla ja vilkasin rakennuksen päätyluukusta savupiipun kuntoa. Kahdelta sivulta ainakin näytti olevan kunnossa. En lähtenyt kömyämään ja savupiippua kiertämään, sen voinee tehdä ensi keväänä tai pyytää nuohoojalta pientä ylimääräistä palvelua...

Niin - onhan tämä päivä minun syntymäpäiväni. Olen täyttänyt 74 vuotta. Joidenkin ikäluokitusten mukaan olen vanhus. Olen yrittänyt sinnitellä ajatusta vastaan ja mielstäni onnistunut siinä ä ainakin toistaiseksi.
Joka tapauksessa MR Google on koko päivän toivotellut hyvää syntymäpäivää ja Facebook-foorumilla olen saanut runsaasti syntymäpäiväonnitteluja. Lämmin kiitos niistä teille...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti