perjantai 9. kesäkuuta 2017

Perämeren Jähti vaihtoi omistajaa – nyt perinnelaiva ei enää uhkaa päätyä etelään...

Nettilainaus sellaisenaan:


Perämeren Jähti vaihtoi omistajaa – nyt perinnelaiva ei enää uhkaa päätyä etelään

Perämeren Jähti on Kemissä rakennettu perinnelaiva, joka oli myynnissä jo toisen kerran kolmen vuoden sisään. Se on haluttu pitää pohjoisessa, vaikka sitä on himoittu eteläänkin.
Vesikulkuneuvot

Perämeren Jähti merellä
Jähti seilaa PeremerelläLaura Valta / Yle
Matkailullinen perinnelaiva Perämeren Jähti on vaihtanut omistajaa. Kemiläinen pitkän linjan kippari Olli Ahonen on ostanut laivan ja perustanut sen toimintaa varten uuden yrityksen.
Jähtiä monta vuotta operoinut Ahonen on puurtanut pitkään sen hankkimiseksi, sillä alus on haluttu pitää Kemissä, jossa se on rakennettukin.
Jähdin ostaminen oli Ahoselle suuri unelma, mutta myös iso investointi, johon hän on hakenut tukea Lapin ELY-keskukselta. Perämeren pohjukassa risteilykausi on lyhyt ja asukaspohja pieni, mikä tuo merelliseen matkailutoimintaan omat hankaluutensa.
– Ponnistus henkilökohtaisella tasolla on ollut iso ja byrokratiakin on vaatinut veronsa. Toivotaan, että ELY-keskus tukea myöntää, koska matkailusektoria tässä palvellaan ja sen eteen on tehty vuosia töitä, Ahonen huokaa.

Ahonen uskoo Jähdin kysyntään

Jähti oli myynnissä jo toisen kerran kolmen vuoden sisällä ja vaarana oli jälleen, että laiva päätyy etelään.
– Silloin, kun se kolme vuotta sitten oli myynnissä, oli oikeasti uhkana, että se lähtee etelään. Tarjouksia tuli etelää myöten, Ahonen kertaa.
Ahonen uskoo Jähdille löytyvän kysyntää Meri-Lapin kesämatkailusta nyt, kun sen jääminen Kemiin on varmistunut.
– Nyt panostaminen paattiin ja markkinointi pidemmällä aikavälillä on helpompaa, kun tietää, että se varmasti on täällä. Olemme pankin kanssa tehneet sopimuksen, että se pysyy täällä, Ahonen virnistää.
Olli Ahonen tekee tiivistä yhteistyötä alueen muiden merimatkailun toimijoiden kanssa, ja Jähti risteilee useisiin eri kohteisiin. Yksi niistä on matkailua varten kunnostettu Laitakari, jossa perinnealuksella purjehtimiseen voi yhdistää muutakin toiminnallista. Sitä on Katariina-laivalla jo kokeiltukin.
– Jähdin kapasiteetti on kuitenkin sellainen, että siinä saadaan se kustannus per nuppi kohtuulliseksi, jotta ihmiset pääsevät elämyksistä nautiskelemaan.

Ahonen, Ikonen
Olli Ahonen ja Heikki Ikonen Jähdin takakannella vuonna 2014.Matti Sunnari / Yle

Jähdin monet vaiheet

Jähdin rakennutti Meri-Lapin työhönvalmennussäätiö, ja se laskettiin vesille ensimmäisen kerran kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen aluksella on ollut imagollisesti tärkeä osa Kemin kesämatkailussa, mutta se on silti ollut vaarassa päätyä etelään pariinkin otteeseen.
Alkuperäinen omistaja pisti aluksen myyntiin vuonna 2014, koska sen liiketoiminta ei ollut kannattavaa eikä laivan ylläpitämisen ja sen risteilytoiminnan katsottu kuuluvan työhönvalmennussäätiön ydintehtäviin. Jähti jopa seisoi yhden kesän kuivalla maalla.
Vuonna 2014 laivan osti JPHeikki Oy, jonka yrittäjä Heikki Ikonen tiedettiin väliaikaiseksi omistajaksi. Tavoitteena oli lähinnä saada Jähti pysymään Kemissä.
– Jos rahan valta olisi, niin Jähti seilaisi eri vesissä nyt jo, Ikonen vihjaa ja jatkaa:
– Parit etelän miehet kävivät kattomassa ja olivat persuksilleen lentää, että miten hieno paatti ja se hintahan niillä himotti. Mutta meillä oli Ollin kanssa puhe kolme vuotta sitten, että yritämmä saada, ettei Jähti valuis Merenkurkusta alas.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti