maanantai 9. lokakuuta 2017

Mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa osa 63...

Kirjoitin edellisen osan loppupuolella mm. seuraavaa:

Kyllä tuo luettelo pisti jo lähes hengästyttämään. Olihan siinä asiaa yhdelle kokoukselle nokko, mutta ihmeteltävän nopeasti ne puheenjohtaja nuiji pöytään. Toki luettelossa oli useita kohtia tavallaan toiseen kertaan. Toisaalta asiakohdat olivat hyvin valmisteltuja...

Ennen em. esityslistan - ainakin muutaman asiakohdan kommentointia - totean, että kyllä kaupungin tiukka taloudellinen tilanne oli koko ajan läsnä. Paine nimenomaan sosiaali- ja terveyslautakunnan suuntaan oli kova: Lautakunnan päätettävänä olivat suuret rahasummat > noin 40% koko kaupungin talousarviosta.
Erityisesti erikoissairaanhoidon korkeat kustannukset olivat jatkuvasti suurennuslasin alla.

Jo alkuvaiheessa olin aistivinani, että mm. Keskustan valtuustoryhmässä muutamat henkilöt pitivät Kehittämisosaston Allan Mikkolaa "kämpyröineen" lähes jumalasta seuraavana tyyliin: Kyllä Allu tietää! Mene ja tiedä, saattoi tietääkin ja kaupunginhallitus haki hänestä selkänojaa luonnollisesti taloudellisista realiteeteistä ja siksi raamit yhä tiukkenivat.

Itselleni alkuvaiheessa tuli tunne, että kaupunginhallituksessa yleisesti arveltiin, että sosiaali- ja terveyslautakunnan taloudessa oli "ilmaa" > toimintaa on pakko tehostaa.

Siksi työn alla oli mm. jatkuvasti erilaisia selvityksiä, oli työryhmää työryhmän perään...
_____________________________________________________________________________

Niin kuin kirjoitettu, kyllä toisenkin lautakuntakokouksen esityslista oli mittava. Tärkeitä asiakokonaisuuksia, joista on aivan pakko karsia ja kommentoida vain muutamia.


Sosiaali- ja terveyspalvelujen seutusopimus

Edelliseen liittyvänä: Kemissä 23.2.2005 allekirjoitettu (Kemin kaupunki, Keminmaan kunta, Simon kunta, Tervolan kunta, Tornion kaupunki, Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kuntayhtymä) seutusopimus Kemi -Tornion seutukunnan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä, yhteistoiminnasta ja kehittämistä - oli kokousmateriaalina liitteenä. Iso asia ja tärkeä aineisto - asia merkittiin tiedoksi...

Sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintakertomus vuodelta 2004/tulosyksikkötaso

Ehkä tässä yhteydessä on syytä mainita, mitkä nuo tulosyksiköt käytännössä ovat.

Tuloaslue                                     Tulosyksikkö

Hallintopalvelut                             -

Sosiaalityön palvelut                     Sosiaalityö                 
                                                      Päihdetyö
                                                      Perheneuvola    
                                                      Lasten- ja nuortenhuolto
                                                      Toimeentuloturva            
                                                      Elatusturva      
                                                      Pakolaistyö

Terveyspalvelut                             Terveydenhoitopalvelut
                                                      Sairaanhoitopalvelut   
                                                      Suun terveydenhoitopalvelut
                                                      Sauvosaaren sairaala
                                                      Erityispalvelut
                                                      Mielenterveyspalvelut
                                                      Erikoishoidon palvelut

Vanhus- ja vammaispalvelut         Yhteiset palvelut
                                                      Kotihoito 
                                                      Asumispalvelut
                                                      Kuntoutumiskodit
                                                      Tukipalvelut
                                                      Ostopalvelut
                                                      Kehitysvammapalvelut
                                                      Muut vammaispalvelut

Ensimmäistä kertaa tällä tasolla em. osa-alueita tarkastellessani, itselläni oli pallo hukassa. Välillä tuli tunne, että toiminnat olivat enemmän ja vähemmän limittäin ja lomittain. Ehkä niiden on syytä ollakin, koska kuitenkin on kysymyksessä asiakkaiden/potilaiden kokonaisvaltaisesta hoitamisesta.
Kukaties tällä hetkellä em. tulosyksikköryhmittely on "jalostunut" - täytyy tarkistaa asia.

Erillisliitteenä ollut toimintakertomus merkittiin tiedoksi.

Toiminta-avustusten myöntäminen vuodelle 2005

Toiminta-avustusten hakuaika oli päättynyt 4.3.2005. Avustusta voidaan myöntää julkista sosiaali- ja terveyspalvelua tukevaan toimintaan (mm. tukihenkilö- ja leiritoiminta) Kemissä kotipaikkaansa pitäville järjestöille ja yhdistyksille. Avustukset päätettiin myöntää käyttäen "niukkuuskerrointa"...

Irtaimen omaisuuden hankintasuunnitelma vuodelle 2005

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle oli vuoden 2005 talousarviossa varattu kaluste- ja laitehankintoihin 120.000 euroa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen johtoryhmä Kehrä oli käsitellyt asiaa ja tehnyt esityksen, joka hyväksyttiin.

Keskisuurten kaupunkien sosiaalitoimen kustannusten vertailuun osallistuminen

Aloite keskisuurten kaupunkien sosiaalitoimen kustannusten vertailuun tuli Kuntaliittoon 18 keskisuuren kaupungin terveysjohdon kokouksessa, jossa haluttiinsaada myös sosiaalitoimesta vastaavaa tietoakuin mitä terveydenhuollosta on tuotettu. Kemi on osallistunut/osallistuu Suomen Kuntaliiton Keskisuurten kaupunkien terveydenhuollon kustannusten vertailuunvuosina 2002, 2003 ja 2004.

Mitkä tekijät olivat mukana uudessa seurannassa? Päätoiminnot alatoimintoineen olivat:

a) Lasten ja perheiden palvelut
- päivähoito ja esiopetus
- lastensuojelu
- elastusturva
- muut perheiden palvelut

b) Toimeentuloturva (sisältäen työllistämispalvelut)

c) Vanhuspalvelut

d) Erillisryhmien palvelut
- kehitysvammaisten palvelut
- vammaisten palvelut
- päihdepalvelut
- muut sosiaalipalvelut 

Edellä olevat asiakokonaisuudet perustuvat tehtyyn pilottikokeiluun.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti osallistua Kuntaliiton Keskisuurten kaupunkien sosiaalitoimen kustannukset vertailuun vuodelelta 2004. 

Seudulliseen henkilöstöpankkiin osallistuminen/SOTENNE-projekti

Sotenne-projektin (1.1.2004-31.12.2006) rahoittajina olivat Euroopan sosiaalirahasto, työministeriö sekä Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä. Hallinnoivana organisaationa oli Lapin yliopisto, Mari-Lappi-instituutti. 

Sotenne-projekti pyrki Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän jäsenkuntien työttömyyden vähentämiseen väestön osaamis- ja koulutustason nostamiseen, rakenteellisen työttömyyden ennakoimiseen sekä hyvinvointipalvelujen saatavuuden turvaamiseen ja niiden tuottamiseen sekä seudullisen yhteistyömallin kehittämiseen.

Yksi mielenkiintoinen osakokonaisuus oli seudullinen Henkilöstöpankki.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan suhtautuminen oli em. asiakokonaisuuteen erittäin myönteinen.

Vaikka yritän jättää esityslistan asiakokonaisuuksia väliin ja/tai hyvin ylimalkaisesti asiaa ottaa esiin, on se vaikeaa. 
Jotenkin tuo terminologia tempaa aina mukaansa. Niin - sama terminologia, pääasiassa samat asiatkin pyörivät yli kymmenen vuotta myöhemminkin sosiaali- ja terveyslautakunnan esityslistoilla.

Loppujen lopuksi vanhojen muisteleminen on hyvää verryttelyä, sillä olenhan tälläkin hetkellä sosiaali- ja terveyslautakunnassa Olli Kolehmaisen henkilökohtainen varajäsen.
Olli on tavallaan nuorisoketjun uusi edustaja, oletettavasti/toivottavasti ns. tulevaisuuden tähti (Future Star) ja itse sen sijaan kuulun iäkkäämpään konkarikalustoon vaihtopenkillä/vilttiketjussa. Kaikkia kuitenkin tarvitaan...


Pohdiskelu jatkuu myöhemmin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti