Jäämeren rata tuo porojen tuhon ja Kiinan tulevaisuuden?
Mielenkiintoinen artikkeli, joka kannattaa lukea...
Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta sellaisenaan:
Jäämeren rata tuo porojen tuhon ja Kiinan tulevaisuuden? Valokuvatarina pelätyn ja toivotun radan varrelta
Toimittaja Pasi Peiponen matkasi suunniteltua Jäämeren rataa pitkin – Suomessa ja Norjassa – ja keräsi kuusi tarinaa radan puolesta ja vastaan. Onko Jäämeren rata arktisen alueen tulevaisuus vai tuho?
Kiinan kasvavat intressit, poronkäristys, Venäjän vakoilu, vuonojen kohtalo.
Jäämeren radasta sanottua ja koettua matkalla suunnitellun Jäämeren radalla.
Norjalainen sotilas ja aktivisti ympäristöjärjestöstä, Sevettijärveläinen toimekas matkailuyrittäjä – he muun muuassa tarinassa mukana.
Liikennevirasto alkaa selvittämään yhdessä Norjan kanssa Jäämeren radan mahdollisuuksia Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen. Työ käynnistyy elokuussa.
Mikä ajaa Suomea ja Norjaa ratahankkeeseen?
Miten suunniteltu Jäämeren rata jakaa ihmisiä Suomessa ja Norjassa?
Kiinalaiset kärkkyvät Jäämeren rataa
Sodankylä. Lapin elokuvakaupunki.
Norja on nyt erittäin aktiivinen ratahankkeessa – mutta niin myös Kiina.
– Kiinalaisia on jo käynyt täällä tutustumassa ratasuunnitelmiin, kertoo Timo Lohi.
Sodankyläläinen Timo Lohi on viettänyt yhdeksän vuotta ratahankkeen puolesta ja sen ympärillä Pohjois-Lapin kuntayhtymän kehittämispäällikkönä.
Lohen mukaan kiinalaiset ovat kiinnostuneita radasta, tietävät radasta, miten se toteutetaan, ovat kiinnostuneita jopa rahoittamaan sitä.
– Heillä (Kiina) on selvästi nyt tämä One belt, one road -strategia. He haluavat parantaa yhteyksiä Kiinasta ja Aasiasta Eurooppaan, he haluavat investoida tähän kuljetusinfrastruktuuriin, Lohi sanoo Ylelle.
Finnmarkin Maan ystävät: Jäämeren rata on uhka arktiselle luonnolle
Hoikka ja rennosti pukeutuva mies on Norjan armeijan palveluksessa. Gunnar Reinholdtsen ei vastaa mielikuvaa ympäristöjärjerjestön aktivistista.
Suomen puolella rautatiehanke uhkaa Reinholdtsenin mukaan tuhota Inarinjärven luontoa ja poroelinkeinoa, Norjan puolella Pasvik-Inarin luonnonpuistoa.
– Norjan Pasvik-Inarin luonnonpuisto on jalokivi, jonka suojelusta emme voi luopua. Meillä ei ole varaa menettää viimeistä koskematonta mäntymetsää, Reinholdtsen sanoo.
Matkailuyrittäjä Sevettijärvellä: Jäämeren rata tuo työtä ja turisteja
Matkailuyrittäjä Kaarina Parpala valmistaa poronkäristystä asiakkaille Sevettijärvellä.
Pienen lomapaikan monitoiminainen kokkaa, tervehtii, huikkaa ohjeita ja juttelee yhtäaikaa.
Sevettijärvi on kaukana Suomessa.
Kolttasaamelaisten kylä, Sevetti, on lähempänä Norjaa kuin Inaria tai Ivaloa.
Paatsjoen poroisäntä: Jäämeren rata tuhoaisi poroelinkeinon
Poroisäntä Petri Hänninen kävelee synkkänä Paatsjoen tiellä Inarin Nellimissä.
– Jos rata menee paliskunnan halki, se pitää aidata. Porojen luontainen liikkuminen estyy ja porolaitumet pienentyvät, Hänninen sanoo.
Kirkkoniemen satamassa: lisää laivoja, tavaraa ja turisteja
Kirkkoniemen sataman päällikön työkännykkä ei vastaa soittohin.
Turvallisuussääntö ja varotoimi, Kirkkoniemen sataman kapteeni pahoittelee myöhemmin toimistossaan.
Syy on Venäjän turvallisuuspalvelussa.
Sataman työntekijät eivät saa vastata työkännyköillään tuntemattomiin numeroihin – Venäjä vakoilun vuoksi.
Lähdemme satamaan. Sataa tihuuttaa.
"Haluamme ohjata Arktisen kehitystä"
– Ei enää sanoja, vaan tekoja Jäämeren radan puolesta, sanoo kirkkoniemeläinen Kenneth Stålsett.
Stålsett toimii alueen vetäjänä Jäämeren rata -hankkeen kehitysyhtiössä.
Yhtiö on Kirkkoniemen kaupungin. Taustalla on myös Norjan valtio.
Kun kuuntelee paikallista Jäämeren radan puolustajaa, ei jää epäselväksi mitä Norja haluaa.
A-studion toimittaja Pasi Peiponen matkasi Jäämeren radan maisemissa, Suomen ja Norjan puolella heinäkuun lopulla 2017.
Jäämeren ratahanke aiheena myös A-studiiossa maanantaina 7.8. klo 21.00 TV1:ssä. Vieraana liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja tutkija Tuomas Kiiski.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti