Kirjoitin edellisen osan loppupuolella mm. seuraavaa:
Taidan pitää tänään keskiviikkona 11.10.2017 tästä Mahdollisuudet vaikuttaa kuntapolitiikassa-kirjoittamisesta välipäivää.
Miksi?
Siksi, että odotan kiinnostuneena EU:n päätöksiä (Red II) bioenergia-asioista ja mahdollista - myös todennäköistä - Kaidi-ulostuloa Kemin Ajoksen biojalostustehtaan osalta...
________________________________________________________________________
Eilen tuli EU;n suunnasta myönteisiä viestejä, jotka Kemissäkin tuotiin selkeästi esiin, mutta Kaidin suhteen huomaan olleeni - taas kerran - ylioptimistinen. Siellä näytetään toimivan viimeisen päälle varman päälle. Lopullinen päätös tehtaan rakentamisesta siirtyneen loppuvuoteen. Tuleeko siitä tämän talousalueen asukkaille/yrittäjille joululahja - toivottavasti.
Itse nostan kuitenkin tehtaan rakentamiseen liittyvän henkilökohtaisen toteutumisennusteeni 99 %:iin...
On syytä palata sosiaali- ja terveyslautakunnan kolmanteen kokoukseen huhtikuussa 2005.
Poimin esityslistalta muutamia asiakokonaisuuksia:
Nuorten huumehoidon kehittämishanke 2002-2004
Kemin ja Tornion kaupungit saivat v. 2002-2004 sosisiaali- ja terveysministeriön myöntämää huumeiden käyttäjien hoitoon tarkoitettua valtionavustusta Nuorten Huumehoidon Kehittämishankkeeseen.
Kuultiin nuorten päihdetyöntekijää Tuija Keihtää, loppuraportti merkittiin tiedoksi ja edelleen lähetettäväksi kaupunginhallitukselle sekä valtuustoon.
Käydyn keskustelun päätteeksi todettiin, että seudullinen päihdetyöntekijä alueelle olisi tarpeellinen.
Sosiaalisen luototuksen tilanne
Kemin sosiaali- ja terveyspalvelut on lähtenyt mukaan sosiaalisen luototuksen kuntakokeiluun valtuustoaloitteen pohjalta vuode 1999 alusta. Toiminta vakinaistettiin vuoden 2002 alusta saatujen hyvien kokemusten pohjalta.
Sosiaali- ja talousneuvoja Maisa Lahnajävi esitteli sosiaalista luototusta Kemissä.
Merkittiin tiedoksi tilanneselvitys ja edelleen lähetettäväksi tiedoksi kaupunginhallitukselle sekä valtuustoon.
Toiminnan ja talouden toteutumat/tammi-maaliskuu 2005/sosiaali- ja terveyspalvelut
Sosiaali- ja terveyslautakunta kävi keskustelua toimenpiteistä talousarviossa 2005 pysymiseksi ja merkitsi tiedoksi tammi-maaliskuun 2006 toteutumat.
Terveydenhuollon kehittämishanke
Kemin kaupunginvaltuusto oli kaupungin Talousarvio 2005/Taloussuunnitelmassa2005-2006 antanut tehtäväksi käynnistää kaupunginjohtajan alaisuudessa terveyspalvelujen kehittämishankkeen.
Terveydenhuollon kehittämishankkeen ohjautyöryhmän koostumut oli mielestäni eriomainen, asiantunteva. Tuntui, että johan tuolla porukalla ratkeaa kaikki Kemin terveydenhuollon ongelmat mutta ei...
Joka tapauksessa ohjausryhmän toiminta oli käynnistynyt ja työskentelytilanne merkittiin tiedoksi.
Avosairaalatoiminnan tuotteistaminen ja kustannuslaskenta 2004
Kemin Avosairaala aloitti toimintansa 1.1.2004. Avosairaala on palvelumuoto, joka tuottaa kotisairaanhoitoa, sairaankuljetusta ja uutena palvelumuotona kotisairaalatoimintaa. Kohderyhmänä ovat kaikenikäiset kemiläiset.
Sosiaali- ja terveystoimenjohtaja asetti 28.9.2004 avosairaalatoimintaa koskevan tuotteistamis- ja kustannuslaskentaryhmän, joka oli laatinut tehtäväksiannon loppuraportin.
Kokemukset olivat olleet pääsääntöisesti myönteisiä. Merkittiin em. loppuraportti tiedoksi sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen johtoryhmässä sovitut toimenpiteet.
Ehdokkaan nimeäminen nuorisoasiain neuvottelukuntaan
Nimettiin ehdokkaaksi Nurisoasiain neuvottelukuntaan Timo Juutinen.
Lapin Ensivaste-hankkeeseen sitoutuminen
Lapin Ensivaste-hanke on Rovaniemen kaupungin isännöimä projekti koko Lapin alueen ensivasteen kehittämisestä yhteistyössä alueen molempien sairaanhoitopiirien kanssa. Hankeaika oli 1.6.2005- 31.5.2007.
Vt. johtavan lääkärin esityksestä lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että Kemin kaupunki sitoutuu mukaan Lapin Ensivaste-hankkeeseen, mikäli hankkeeseen saadaan valtionosuutta.
Perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmä
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri, Kemin kaupunki, Tornion kaupunki, Keminmaan kunta, Tervolan kunta, Simon kunta ja Ylitornion kunta käynnistivät vuonna 2001 STM:n päätöksien 19.4.2001 ja 25.6.2002 mukaisesti kehittämishankkeen, jonka tavoitteena oli rakentaa ja pilotoida koko Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella saumaton hoitoketju. Lisäksi hankkeen tarkoituksena oli koko sairaanhoitopiiri titoteknisesti liittää Oulun yliopistolliseen sairaalaan ja Lapin keskussairaalan potilastietojärjestelmiin.
Siitä se tietotekniikkasoppa käynnistyi.
Edellä oleva kommentti on henkilökohtainen näkemykseni, sillä jo silloin oli nähtävissä ongelman laajuus. Oli ja on lähes mahdoton sovittaa erilaisia ja eri intressipiirien hallinnoimia asioita saumattomasti yhteen.
Keväällä 2005 esillä olivat järjestelmänimet Finstar ja Pegasos. Oli tehty SWOT-analyysejä ja kuultu tietotekniikka-asiantuntijoita.
Sekava vyyhti kaiken kaikkiaan ja mikäli olen oikein ymmärtänyt sosiaali- ja terveyslautakunnassa asiaa on pyöritelty useaan kertaan myöhemminkin aivan näihin päiviin saakka.
Mutta sote ratkaissee nämäkin asiat lähivuosina/vuosikymmeninä tai sitten ei...
Pohdiskelu jatkuu myöhemmin...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti