Miksi et pistä kuvaa esiin projektiveneestä - minulta kysytään...
Väitetään, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, olen eri mieltä.
Miksi?
Siksi, että luettuaan alla olevan tekstini projektiveneestämme - aidosti asiasta kiinnostunut -ottaa yhteyttä ja tulee paikan päälle käymään...
Kertaukseksi:
Hallussamme on ollut pitkästi toistakymmentä vuotta niin sanottu projektivene. Vene on alun perin ehkä 1950-60-luvulla rakennettu, hytillinen puuvene, joka oli kuidutettu. Veneessä oli 2-sylinterin klassikkomoottori Wickström. Joku arveli taannoin, että vene olisi Marosen Pekan tekemä, mene ja tiedä.
Hytti on purettu, vanha lasikuitu poistettu, köli ja peräpää uusittu sekä kone poistettu täydellistä läpikäyntiä varten. Vene on siis tällä hetkellä avomoottorivene, erittäin hyvänmallinen ja merikelpoinen. Täällä Perämeren pohjukassa puhutaan ”kalastajamallisesta” veneestä.
Vene on vajaan 7 metrin pituinen ja 2,7 metrin levyinen. Se on ajettu puhtaalle puupinnalle ja uudelleen kuidutettu ammattitaitoisesti Keminmaassa Laurilan Asennus Oy:n/Ahti Söyrinki toimesta.
Lasikuitumattoa, hartsia ja kiihdyttimiä meni saamieni tietojen mukaan 175 kg. Veneeseen on uusittu vesivanerista teljut ja pari penkkiä. Tavoitteena oli tehdä vielä etupäähän yksi penkki. Vannasputkelle on porattu reikä
Veneeseen täytyy suunnitella/valmistaa/asentaa rosterista uusi kalarauta, peräsin, kaiteita sekä ohjausjärjestelmä.
Klassikkomoottori on tällä hetkellä osina meidän varastorakennuksen autotallissa. Se on täydellisesti läpi käyty, tarkistettu ja varmuuden vuoksi laakeroitu. Venttiilien hionnan jälkeen se kasataan. Ulkokuoret on suolapuhallettu ja ne tietyltä osin maalataan vihreällä vasaralakalla. Ymmärtääkseni kone on sen jälkeen kuin uusi…
Alun perin tavoitteena oli saada avomoottorivene vesille kesällä 2011. Se ei toteutunut, sillä olimme alustavasti sopineet pulpettivene+perämoottori+traileri-kaupasta. Se toteutui.
Rakennettuamme Selkäsaaren pohjoispäätyyn merihenkisen torpan ja varastorakennuksen pääasiassa vuosina 2011-2013 em. veneprojekti on todellakin edelleen vaneprojekti...
Mikäli Sinua em. projektivene ja klassikkomoottori kiinnostaa, ilmoita siitä sähköpostin välityksellä tai soita.
Tule keskustelemaan asiasta Kemin Haukkarin Kaiunuunkadulle. Näytän Sinulle pienen albumillisen valokuvia projektin eri vaiheista. Mikäli asia senkin jälkeen kiinnostaa, niin neuvotellaan projektiveneellemme + klassikkomoottorillemme molempia osapuolia tyydyttävä hinta. Se ei ole "hinnankiroissa".
Vene on tällä hetkellä Paavonkarin venesatamassa siististi sinisen pressun alla.
Sähköpostini on aki.pyykko@netti.fi ja puhelinnumeroni on 040 723 0692