Vanha tekstini tietokoneen muistista kertauksena ja muistutuksena:
PUNAINEN VIIVA NYKYAIKANA...
Kävimme
katsomassa Kemin kaupunginteatterissa Ilmari Kiannon kirjan Punainen
viiva pohjalta tehdyn teatteriesityksen, dramatisointi ja ohjaus
Iiristiina Varilo.
Esitys
oli vaikuttava ja antoi nykyaikaankin ajattelemisen aihetta! Syksyllä
esitykset jatkuvat – hyvä niin...
Hiukan
kirjailijasta:
Kianto, Ilmari, vuoteen 1906 Calamnius (1874–1970), kirjailija, fil. tri h.c. (1957). Varhaiskautensa runoissa Kianto on yleensä tunteikas uusromantikko, joka ylistää Kainuuta ja kohoaa toisinaan pontevaan uhmaan (mm. Nälkämaan marssi). Romaanissaan Punainen viiva (1909) hän käsittelee realistisesti ja paikoin tyylitellen Kainuun syrjäseutujen kansan yhteiskunnallista heräämistä. Hänen toinen mestariteoksensa Ryysyrannan Jooseppi (1924) on kursailematon ja naturalismissaan runollinen. Kianto julkaisi useita muistelmasävyisiä teoksia (mm. Omat koirat purivat ja Iki-Kianto muistelee).
Kianto, Ilmari, vuoteen 1906 Calamnius (1874–1970), kirjailija, fil. tri h.c. (1957). Varhaiskautensa runoissa Kianto on yleensä tunteikas uusromantikko, joka ylistää Kainuuta ja kohoaa toisinaan pontevaan uhmaan (mm. Nälkämaan marssi). Romaanissaan Punainen viiva (1909) hän käsittelee realistisesti ja paikoin tyylitellen Kainuun syrjäseutujen kansan yhteiskunnallista heräämistä. Hänen toinen mestariteoksensa Ryysyrannan Jooseppi (1924) on kursailematon ja naturalismissaan runollinen. Kianto julkaisi useita muistelmasävyisiä teoksia (mm. Omat koirat purivat ja Iki-Kianto muistelee).
Esityksen
taustatietoja:
Elettiin
Venäjän vallan aikaa. Suomi sai vuonna 1906 uuden vaalilain. Vanhat
säätyvaltiopäivät korvattiin uudella yleisillä ja yhtäläisillä
vaaleilla valittavalla yksikamarisella eduskunnalla. Ensimmäisenä
Euroopassa myös naiset saivat äänioikeuden. Yksikamarisen
eduskunnan valitseminen herätti valtavan innostuksen koko maassa,
aina syrjäisimpiä loukkoja myöten.
Eletään talvea 1906 Kainuun korvessa. Korpiloukon torpassa elää kituuttavat Topi Romppanen, vaimonsa Riika ja heidän viisi lastaan. Elämä ei ole helppoa, köyhälle kansalle ei tahdo edes leipä riittää. Topi lähtee kirkolle vaihtamaan pyytämiään lintuja jauhopussiin. Perillä hän majoittuu suutarin taloon ja saa kuulla uudesta laista, jonka mukaan tavallinen köyhä kansa saa valita uuden eduskunnan, vetää punaisen viivan. Uusi aate, soli-sali-ratti, valtaa mielet. Vihdoinkin saa kansa oikeutta ja herrojen valta loppuu. Innostus on valtava...
Eletään talvea 1906 Kainuun korvessa. Korpiloukon torpassa elää kituuttavat Topi Romppanen, vaimonsa Riika ja heidän viisi lastaan. Elämä ei ole helppoa, köyhälle kansalle ei tahdo edes leipä riittää. Topi lähtee kirkolle vaihtamaan pyytämiään lintuja jauhopussiin. Perillä hän majoittuu suutarin taloon ja saa kuulla uudesta laista, jonka mukaan tavallinen köyhä kansa saa valita uuden eduskunnan, vetää punaisen viivan. Uusi aate, soli-sali-ratti, valtaa mielet. Vihdoinkin saa kansa oikeutta ja herrojen valta loppuu. Innostus on valtava...
Kun
vaalipäivä sitten koittaa, ovat niin Topi kuin Riikakin valtansa
tunnossa. Vihdoinkin kaikki muuttuu paremmaksi. Vai muuttuuko
sittenkään...
Tekstiä suoraan Kemin kaupunginteatterin esitteestä:
Oikukas, ankara erämaa sanelee Punaisen viivan korpielämän lait aina puisesta kehdosta routaiseen hautaan.
Taivaspaikkaa
niin maan päällä kuin taivaissa lupaa milloin kirkko, milloin
aate, mutta yhä vain ammottaa köyhän jauhovakka tyhjyyttään.
Uusi ja vanha aate saavat kamppailla raivoisasti pienen ihmisen
sielusta; kukaan ei voita - todellisuus pysyy uomassaan ja vain
luonto korjaa vääjäämättä omansa.”Luonto
on säälimättömässä välinpitämättömyydessään vain sokea,
ihminen voi päättää itse näkeekö lähimmäistensä kärsimyksen
- vain ihminen valitsee itse välinpitämättömyytensä ja
julmuutensa asteen.”
Näin
se ikävä kyllä on, sillä me useimmiten ummistamme silmämme
ympärillämme vallitsevasta hädästä.
Säälimättömässä
voiton tavoittelussa, ahneudessamme olemme myös purkamassa,
suorastaan tuhoamassa viime vuosikymmeninä luotuja turvaverkkoja.
Ja
vielä siteeksi pakkoripaus globalisaatiotakin...
Väitetään, että hyvinvointiyhteiskunta ja sosiaaliset turvaverkot ovat kannattaneet meidät Suomessa taantumien yli.
Kielteisiin
globalisoitumisen seurannaisvaikutuksiin kuuluu köyhien köyhtyminen
ja rikkaiden rikastuminen eli yhä kasvava eriarvoisuus sekä
yritysten ja rahoituslaitosten vallan kasvu kansallisten hallitusten
kustannuksella eli demokratian vaje.
Sosiaaliset
turvaverkot ovat heikentyneet ja kärsijöinä ovat kiistatta eri
kansakuntien vähäosaiset, köyhät...
Ilman
maailmassa vallitsevia kriisejäkin 1,3 miljardia ihmistä elää
noin yhdellä eurolla päivässä, kolme miljardia ihmistä noin
kahdella eurolla päivässä, juuri nyt 1,3 miljardia ihmistä on
ilman puhdasta vettä, kahden miljardin on tultava toimeen ilman
sähköä ja kolme miljardia ilman viemäreitä.
Puhumattakaan,
että tänäkin päivänä muutama kymmenentuhatta ihmistä, pääosa
lapsia, kuolee nälkään...
Murheellisin globalisaatiomielin
Aki
Pyykkö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti