Alla oleva on vanha tekstini, jota muistaakseni ei ole ollut lehdissä esillä. Hiukan pitkänpuoleinen teksti, kun usein ns. yleisönosastokirjoitukset saavat olla korkeintaan 3000 merkkiä.
Jos otsikko tarkoittaisi Sinun tai minun – suunnitellun vanhenemisen
strategiaa – asia olisi erittäin merkityksellinen ja herättäisi laajaa
kiinnosta. Tuntisimme itsemme edelleen ikääntymisestämme, hapertumisestamme
huolimatta tarpeellisiksi jopa hyödyllisiksi ns. hyvinvointiyhteiskunnan jäseniksi, jotka siirtävät elämänkaaren väistämättä
kartuttamaa hiljaista tietoa seuraavalle, kukaties sitäkin seuraavalle sukupolvelle.
Toivottavasti en tuota kenellekään pettymystä, mutta en
kirjoita ihmisistä, vaan siirrän tuon otsikon kolme sanaa – suunnitellun vanhenemisen
strategia – esineisiin, tuotteisiin. Toki tärkeää on sekin…
Minunkin iässä muistellaan mielellään, miten entisinä hyvinä
aikoina esineet, tuotteet kestivät. Mainoksissakin todettiin. ”Ne kestävät
isältä pojalle!” Kuulen monen nuoremman sukupolven
edustajan mutisevan: ”Nyt kyllä taitaa muisti pätkiä!” Ei
pätki, vaan kyllähän ne kestivät ja kaiken lisäksi niitä kannatti korjata…
”Niin, niin mutta kuka nyt vanhaa roinaa nykyaikana
nurkissaan pitää?” kysyvät dynaamiset, kertakäyttökulttuurin kyllästämät edustajat
– nykynuoret.
Nykyesineet, tuotteet on tehty särkymään. Niin se pelkistettynä
on!
Pätkä suoraa
nettitekstilainausta:
Ekologisesti orientoitunut ihminen haluaa käyttää
tavaroitaan mahdollisimman pitkään. Hän pyrkii tietoisesti torjumaan muodin,
uusien keksintöjen ja mainosten houkutukset ja käyttää samoja vanhoja
esineitä vuodesta toiseen. Ennen pitkään ne kuitenkin
särkyvät. Korjaaminen on usein kohtuuttoman kallista tai aikaa vievää. Monesti
se ei ole edes mahdollista. Niinpä ympäristöstään vastuuta kantavan
kuluttajankin on ostettava uusia vaatteita ja laitteita. Useimmat ihmiset
suhtautunevat tavaroiden särkymiseen kuin luonnonilmiöön: sille ei voi mitään.
Mutta entä jos tavaroiden rikkimeno tai toiminnan lakkaaminen onkin
suunniteltu, jotta uusien tuotteiden myynti varmistuisi?
Kanadalainen vapaa tutkija ja kirjoittaja Giles Slade
esittää teoksessaan Made to Break: Technology and Obsolescence in America
(Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 2006), että suunniteltu
vanheneminen keksittiin 1930-luvun pula-aikana. Kun
tavaroiden ostaminen väheni ratkaisevasti, tehtailijat keksivät uuden keinon
lisätä kulutusta:
tuotteisiin käytettiin tahallaan huonolaatuisia
raaka-aineita ja komponentteja, jotta ne särkyisivät kyllin aikaisin.
Tieteellisillä testeillä valittiin oikeaan aikaan rikkimeneviä materiaaleja ja
osia.Muun muassa nykyisin on tavallista suunnitella elektronisten laitteiden
akut vanhenemaan nopeasti. Tietokoneiden käyttöikä on saatu pudotettua muutamaan
vuoteen ohjelmistosuunnittelijoiden ja tietokonevalmistajien yhteistyöllä.
Tavaroiden lyhyt käyttöikä on monien ammattisuunnittelijoiden työn keskeinen
lähtökohta.
Eettinen kuluttaminen ei paljon auta, kun koko
tuotantojärjestelmä on jo teknisellä tasolla suunniteltu tuhlauksen
maksimoimiseen.
Suunniteltu vanheneminen on hyvä esimerkki siitä, että
yksityisen kuluttajan huonon omantunnon herättelyyn perustuva muutosstrategia
on virheellinen. Sen sijaan, että koemme jatkuvasti syyllisyyttä
kulutuskäyttäytymisestämme, olisi tärkeää huomata, että
nykyinen talousjärjestelmämme perustuu pitkälti kuluttamiseen, ja ainoa
mahdollisuus on järjestelmän muuttaminen.
Monissa asioissa ihmisellä on mahdollisuus valita, olla
ostamatta tai ostaa eettisesti valmistettuja tuotteita. Useimmiten todellista
valintamahdollisuutta ei kuitenkaan ole, ja on välttämätöntä muuttaa
ylikulutukseen
perustuvaa talousjärjestelmäämme.
Tavarat voisivat kestää moninkertaisesti sen ajan, mitä ne
nyt kestävät. Tuotteiden elinikää on lyhennetty tieten tahtoen kuluttajien
kysynnän varmistamiseksi. Nykyaikainen kulutusyhteiskunta nojaa siihen, että
tuotannon, kulutuksen ja roskiin heittämisen kehä ei koskaan katkea.
Ympäristönsuojelijat pitävät tätä mahdottomana pitkällä
tähtäimellä, mutta mitä vaihtoehtoja kuluttajilla on?
Omaa pohdintaa…
Pääosalle kuluttajista riittää sellainen vaihtoehtomalli,
että tuotteet olisivat nykyistä yksinkertaisempia – ”karvalakkimalleja”. Kaikkeen ei tarvitse väkisin ympätä mm.
huipputekniikkaa, sillä sehän on usein se heikoin lenkki, ainakin nopeimmin
vanhentuva lenkki.
Pohdiskeluterveisin
Aki Pyykkö
Opetusalan eläkeläinen Kemistä