Viitaten talousalueemme lehdissä olleisiin teksteihin
rattijuoppoasiasta totean, että jo lähes kymmenen vuotta sitten kirjoitin alla
olevan artikkelin, jota nyt hiukan päivitän.
Olen todella huolestuneena seurannut kuluvan kesän lehtikirjoituksia rattijuopoista. Lehdissä on useita lyhyitä tekstinpätkiä,
joissa kerrotaan rattijuoppojen kaahailusta ja tapauksiin on yhä useammassa
tapauksessa liittynyt myös huumetausta.
Jollakin tavalla vielä haluan yrittää ymmärtää, jos pitkän,
rennon yhdessäoloillan jälkeen henkilö on laskenut, arvioinut väärin ottamiensa
paukkujen määrän.
Eikä toisaalta ole muistanut yöllä tehdä hallittuja tyhjennysrituaaleja
kotiin palattuaan wc:ssä ja puhaltaa poliisin aamuratsiassa nippanappa yli
sallitun, mutta…
Lehdistä saa lukea tapauksista, joissa on saatu kiinni
rattijuopposekoilija raivoisan takaa-ajon jälkeen, jossa on vaarannettu useiden
muiden täysin ulkopuolisten henkilöiden liikenneturvallisuus.
Kaiken kukkuraksi kyseinen henkilö on saattanut saada
aikaisemmin useita jopa kymmeniä kertoja tuomion rattijuoppoudesta! Yleensä
kyseisellä henkilöllä on kortti jo kuivumassa.
Sekään ei vielä riitä, vaan ajoneuvo, jolla hän on
liikenteessä, ei ole rekisterissä, mitään pakollisia maksuja ei ole maksettu, auto
on väärillä rekisterikilvillä, se on lähes ajokelvottomassa kunnossa ja se on
lisäksi valitettavan usein varastettu…
Eikö
asialle voi tehdä mitään?
Kyllä voi, varmasti voi, jos todella halutaan, sekä
perinteisin keinoin että soveltaen nykytekniikkaa tehokkaasti hyväksi.
Muutamia varteenotettavia toimenpiteitä luettelomaisesti,
joista osa on varsin tuttuja, mutta ne eivät välttämättä ole vielä menneet
ihmisille selkäytimeen:
+ ensimmäinen rattijuoppouskerta, mikäli se ei ole
aiheuttanut ulkopuolisille vaaraa, käsitellään silkkihansikkain ja annetaan
”hairahtuneelle” tehokas ja realistinen informaatioisku, ”rautalankamalli”
lähitulevaisuudesta, mikäli tapaus toistuu
+ rattijuoppous on tekona saatava nykyistä huomattavasti
tuomittavammaksi, häpeälliseksi ja siihen ei saa liittyä minkäänasteista
”rehvastelumahdollisuuksia”
+ toisesta rattijuoppokäryämisestä nopea hoitoon ohjaus,
tehokas hoitojakso ja riittävän pitkä rangaistus yhteiskuntakelpoisuuden
kohentamiseksi, rangaistus voi olla palvelua yleiseksi hyväksi
+ nimenomaan nuoriin on kohdistettava sellainen
hylkimiskampanja, jossa rattijuoppous nimetään selkeästi loppuelämän
totaaliseksi tuhoelementiksi, jota se jatkuessaan tosiasiassa on
+ isoveli valvoo-tyyppinen, myönteinen lähimmäisten
todellinen ja tosiasiallinen vastuukampanja pitäisi saattaa käyntiin
+ edelliseen liittyen äärimmäisenä keinona valtion varoin
maksettava rattijuopon käräytysraha, esimerkiksi 100-1.000 euroa/käräytys ja
tuomittujen rattijuoppojen nimet sekä kuvat paikkakunnalla ilmestyviin lehtiin,
joka olisi nykyaikainen, tehokas häpeäpaalu tai jalkapuu
+ kolmannen rattijuoppouskäryämisen jälkeen kyseiseltä
henkilöltä evätään ikuisesti ajokortin saaminen ja hänen ranteeseensa ja/tai
nilkkaansa asennetaan etäalkometri, paikannus- ja kiihtyvyysanturi, jolla
isoveli, viranomainen kykenee seuraamaan hänen toimintaansa ja poimimaan
tarvittaessa talteen, ettei kyseinen sekoilija pääse aiheuttamaan
vaaratilanteita lähimmäisilleen, nimenomaan kiihtyvyysanturi ilmoittaa
välittömästi, mikäli hänen kätensä tai jalkansa tekevät autolla tai yleensä
moottoriajoneuvolla ajamiseen liittyviä liikeratoja
+ neljännen rattijuoppouskäryämisen jälkeen hänet suljetaan
syrjään, pois normaalista yhteiskunnasta ja siirretään (lähes) toivottomana
tapauksena yhteiskunnalle tuottavaan, mielekkääseen ruumiilliseen työhön
totaalietävalvottuna
Mikäli edellä mainittuihin rattijuoppoustapauksiin liittyy
ulkopuolisille aiheutuneita ongelmia, asiaan reagointia nopeutetaan.
Lisäksi rattijuopolle auton tai moottoriajoneuvon luovuttaneen
henkilön rangaistukset tulee asteittain koventaa.
Kevein niistä on kulkuneuvon
menettäminen valtiolle heti ensimmäisen kerran jälkeen.
Tässäpä aluksi...