torstai 22. joulukuuta 2016

Tutkimusmatkailija Pata vie porukan etelänavalle skoolaamaan uuttavuotta...

Hmmmmm - vai niin...

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:

LIIKENNE

Tutkimusmatkailija Pata vie porukan etelänavalle skoolaamaan uuttavuotta

Tavoite: Suomalaisilla Lynx-kelkoilla 4 400 kilometrin reissu Antarktiksella ja vuoren valloittaminen 100-vuotiaalle Suomelle. Pohjoisnapa saavutettiin Ski Doon moottorikelkoilla 1968.


LYNX ADVENTURE
Tutkimusmatkailija Pata vie porukan etelänavalle skoolaamaan uuttavuotta
Retkikunta kulkee arktisiin oloihin rakennetuilla Lynx-kelkoilla, joiden 150 hevosvoiman tehosta maaston korkeus vie 40 prosenttia. Pohjoinapa saavutettiin 16 hevosvoiman kelkoilla 1968.

Olli Miettunen
Suomalaisen moottorikelkan kuljettajien ja kaluston rajoja koettelevat seikkailut jatkuvat kenties kovimmalla koitoksella, mitä tällä maapallolla voi ajatella – neljän hengen retkikunta ajaa Lynx-kelkoilla 4 400 kilometriä etelänavalle ja reissun varrella aikoo valloittaa yhden vuoren.
Pohjoisnapa saavutettiin moottorivoimin jo liki 50 vuotta sitten, kun tuolloin 40-vuotias vakuutusmies Ralph Plaisted Minnesotan St. Paulista vei tehtaan nykyisen emokonsernin valmistamilla 16 hevosvoiman Ski Doo Olympique -kelkoilla Plaisted Expeditionin perille 1968.
Etelämantereella kelkka on nykyään yleinen työkalu ja navallekin on kelkkailtu, viimeksi ilmeisesti vuonna 2000 Etelä-Amerikan suunnasta. Tällä retkellä haaste on matkan pituus, sillä tiettävästi koskaan ei ole ajettu 2 200 kilometriä suuntaansa ilman ulkopuolista tukea. Puolimatkassa tosin voi olla mahdollisuus tankata.
Nyt suomalainen löytöretkeilijä Patrick “Pata” Degerman johtaa seikkailua, joka arvioidaan yhdeksi kaikkien aikojen pisimmistä moottorikelkalla Etelämantereella tehdyistä matkoista. Venäläinen rahtikone starttaa Afrikasta, tosin päivää ajateltua myöhemmin. Takaisin kotona pitäisi olla tammikuun puolivälissä 2017.
– Suunniteltu aloitus on 21. joulukuuta ja retkikunnan tavoitteena on juhlia uutta vuotta Etelänavalla.
Vuoren valloittaminen on samalla lahja 100-vuotiaalle itsenäiselle retkeläisten ja kelkkojen isänmaalle. Kelkoilla ei vuorille nousta, vaan ajokit pistetään parkkiin siksi aikaa kun suksilla kipaistaan kastamassa joku huippu Suomeksi.
Ajatus huikeasta retkestä lähti retkikuntaan kuuluvan Pekka Ojanpään unelmasta saavuttaa etelänapa.
– Pekka kertoi minulle haaveestaan päästä etelänavalle ja hänen päättäväisyytensä vakuutti minut, Degerman muistelee luentokäyntiä Ojanpään johtamassa Lassila & Tikanojassa.
Degerman itse tavoittelee eteläistä napaa jo kuudetta kertaa. Tällä kertaa häntä innoittaa vuoren valloitus ja mahdollisuus päästä nimeämään kohde Mount Suomeksi. Täysin suomalaine ei retkikunta sentään ole, sillä Degermanin ja Ojanpään lisäksi matkaan lähtevät huoltotaituri Mika Listala sekä islantilainen Jón Ólafur Magnusson.
Joukko käyttää matkallaan etelänavalle ja takaisin ääriolosuhteissa Rovaniemellä valmistettuja Lynx Commander Touratech -kelkkoja.
– Näissä kelkoissa on 150 hevosvoimaa, mutta korkeus vie tehosta 40 prosenttia eli noin 90 hevosvoimalla pitää pärjätä, BRP Finlandin markkinointipäällikkö Jani Yliniva viittaa Antarktiksen paikoin lähes 4 000 metrin korkeuksiin.
Maaliskuussa 2015 rovaniemeläinen Sami Päivike ja saksalainen ensikertalainen Martin Wickert ajoivat Commandereilla Rovaniemeltä Jäämerelle. Tämän vuoden helmikuussa Päivike ja kuopiolainen Arto Jauhiainen osallistuivat Kanadassa äärimmäisen rankkaan Cain’s Quest -kestävyyskilpailuun, jossa sekä kuskit että kelkat kestivät erinomaisesti.
– Touratech valittiin, koska se on äärimmäinen seikkailukelkka ja vastasi parhaiten retken vaatimuksia, BRP Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Valto Ristimella toteaa.
– Lynx Adventure -sarjan ajatus on tarjota mahdollisuus seurata seikkailua reaaliajassa.

Naparetkeilyä

Neljän hengen retkikunta käy 4 400 kilometrin reissun etelänavalla ja takaisin löytöretkeilijä Patrick Degermanin johdolla, mukana Lassila & Tikanojan toimitusjohtaja Pekka Ojanpää, kaikenkorjaaja Mika Listala ja islantilainen seikkailija Jón Ólafur Magnusson.
Retki alkaa 75 kilometrin päästä Antarktiksen rannikolta Lazarevin jäätikön reunalta Novo stationilta, kuten moni muukin naparetki aikaisemmin.
Tavoitteessa navalla 2 835 metrin korkeudella merestä, vuodesta 1956 miehitetyllä Amundsen-Scott -asemalla kaikki ilmansuunnat ovat pohjoiseen ja jäätikkö on noin 2 700 metriä paksu.
Suomalaiskelkkojen matkaa voi seurata netin kautta:
www.lynxadventure.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti