Alla olevassa kolumnissa esitetään varsin aiheellisia huolenaiheita: Fyysistä työtä ei arvosteta tarpeeksi uraa ja ammattia valitessa.
Kuitenkin nykyaikana työ mm. prosessiteollisuudessa on pääasiassa aivotyötä huipputekniikkaa pursuavassa, virikkeellisessä ympäristössä. Arvelen, että se kiinnostaa edelleenkin nuoria.
Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:
Kolumni: Työpaikka tehtaassa tai telakalla? Evvk!
Kari Pitkänen
Kaksi kohtaamista kuukauden ajalta on pistänyt minut miettimään. Löytyykö Suomesta enää tulevaisuudessa riittävästi nuoria osaajia, jotka jaksaisivat innostua autoista tai ylipäänsä teknisistä aloista?
Vierailin Helsingissä yksityisellä entisöintipajalla, joka oli erikoistunut pieniin 3- ja 4-pyöräisiin kääpiöautoihin. Kunnostajat ovat vankassa eläkeiässä olevia miehiä.
Volvo-harrastajien kokoontumisessakin oli pakko panna merkille, että porukka ukkoutuu. Nuoria on vaikeaa innostaa harrastukseen, jonka pelätään polttavan vapaaillat ja johon ei hevillä löydy varoja ainakaan opiskelijabudjetista.
Suomessa on kansakunnan kokoon nähden harvinaisen paljon vanhoja, harvinaisia ja pieteetillä kunnostettuja autoja, moottoripyöriä ja työkoneita. Kuka niistä jatkossa pitää huolta, ja remppaako enää kukaan meidän aikamme kulkupelejä käyttökuntoon?
ICT-innostuksen ja siistin istumatyön arvostamisen aikoina monelta jää helposti huomaamatta, että kunnon raavas raudanvääntö tarjoaisi yhä monelle nuorelle varman elämän ja kilpailukykyisen palkkatason – tai vähintään antoisaa tekemistä vapaa-ajalle.
Valmet Automotive ilmoitti viimeksi hakevansa 150 uutta työntekijää kokomaan Mersun GLC-maastureita. Turun telakan kymmeneksi vuodeksi täydet tilauskirjat takaavat töitä sadoille ellei tuhansille uusillekin metallimiehille ja -naisille telakka-alalla.
Meyer Turku kouluttaa itse tarvitsemiaan laivalevyseppähitsaajia, muuten ei työvoima riitä.
Kauppalehti kertoi puolalaisesta Galeon-venetehtaasta, jolla menee loistavasti – paitsi että se voisi palkata vaikka heti 400 uutta työntekijää, jos sellaisia löytyisi.
Audilla ja Mercedesillä on sama ongelma Unkarissa. Yritykset ovat investoimassa miljardeja uusiin autotehtaisiin, mutta pätevän ja koulutetun työvoiman rekrytoinnissa on isoja ongelmia.
Fyysistä työtä ei arvosteta tarpeeksi uraa ja ammattia valitessa.
Vanhemmilla, kouluilla, yrityksillä ja yhteiskunnalla on vielä mahdollisuudet muuttaa kurssia.
Muuten sössimme vielä nämäkin työllistämisen ja hyvinvoinnin mahdollisuudet.
Raudanvääntö tarjoaisi monelle nuorelle kilpailukykyisen palkan.
Fyysistä työtä ei arvosteta uraa ja ammattia valitessa.