sunnuntai 15. huhtikuuta 2018

Joka vanhoja muistelee, sitä...

Olen useinkin sanonut/kirjoittanut, että olen siinä iässä, että voin vapaasti muistella niitä näitä. Sen olen usein tehnytkin ja teen nytkin...

Tänään Kemin edustalla - sisäsataman ja Selkäsaaren välissä - hiihdellessäni kävi viimeisin suksien, sauvojen ja monojen osto mielessä.

Minulla oli - taitaa olla vieläkin varastossa - leveät retkisukset, Järviset tai Lampiset, jotka valmiiksi tehdyillä laduilla "rahnasivat" reunoilta. Sittemmin ostin itselleni ja vaimolleni kapeat Karhut, joissa oli keskellä "pitopotkualuetta". Emme oikein päässeet niitten kanssa "sinuiksi". Toki on tunnustettava, että hiihdimme siihenkin aikaan aika lailla vähän.

Menin jututtamaan silloisen City-Sportin omistajaa, superkauppias Jouko Jokke Uusitaloa. Kerroin, että myy minulle sukset, jotka ovat huolettomat, keveät ja joilla voi hiihtää sekä perinteistä- että luisteluhiihtoa. Viimeksi mainittu hiihtotapa oli tullut muotiin ja minäkin siihen maailman aikaan saatoin "mennä viilettää" merenjäällä hankikelillä.
Tosin olimme jo silloin siirtyneet "turboihin" eli potkukelkkoihin, joissa oli jalaksiin kiinnitetyt muovilisäkkeet.

Niin - Jokke tempaisi telineestä Fischerin Combit ja totesi:" Tässä on kuule sinulle juuri sinun käyttöön sopivat sukset - huippu-uutuudet!" Katselin suksia ja totesin: "Näillähän minä menen nokalleni välittömästi." Suksissa oli erittäin vähän nokkaa taivutettu. Jokke sanoi: " Minä takaan ja alleviivaan, että ikinä et onnistu hiihtämään niin, että suksen kärki tökkää lumeen!"

Todettakoon, että minun kommenttini perustui mielikuvaan "eeromätyrantamaisesta" upeanhienosta perinteisestä hiihtotyylistä.

Tunnustan, että en ole onnistunut kertaakaan tökkäämään em. suksien nokkaa hiihtäessäni lumeen. Jokke oli oikeassa.

Niin samassa rytäkässä ostin sauvat ja Salomon-merkkiset monot. Kaikki ovat pelittäneet erinomaisesti - viimeksi tänään.

Tarkkaavainen lukija aistinee, että em. ostoksistani on jo jonkin aikaa - rapiat 20 vuotta - joten en aivan päntiönään suksia ostele...





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti