perjantai 24. helmikuuta 2017

Että mitäkö mietin?

Pistin hetki sitten alla olevan tekstin Facebook-sivulle:

Että mitäkö mietin? No muun muassa sitä, että harvoin on niin mukava tapaaminen kuin hetki sitten. 
Ystäväni vuosien takaa käväisi pikimmiten meillä Kemin Haukkarissa. Olimme sopineet sähköpostin välityksellä asiasta aiemmin, käynti liittyi kuvataiteeseen. Hän on ostanut Kulttuuriyhteistyöprojekti 1994- liittyvänä aikaisemmin muutaman taulun. Hän on ollut niihin tyytyväinen, osa tauluista on mennyt lahjoina eteenpäin...
On mukava keskustella sellaisen henkilön kanssa kuvataiteesta, jolla on selkeä näkemys kuvataidetarpeestaan ja sanoo kursailematta mielipiteensä asiasta. 
Tunnissa asia hoidettiin ja kahdeksan pientä työtä vaihtoi omistajaa. Siinä ajassa ehdittiin juoda kahvit/teet ja nauttia vastaleivottua puolukkapiirakkaa.
Hän aikoi tulla "paremmalla ajalla" uudestaan.

Se se vielä puuttuisi...


Varmaan monilla aamukahvit menivät niin sanotusti väärään kurkkuun luettuaan Jari Korkin rentoa irrottelua. Käytän itse em. tyyppisistä irrottelijoista nimitystä "pomminheittäjä". Täytyy sentään joku tolkku olla irrottelussakin...


Suora nettilainaus Yle uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:


Jari Korkki: Miten olisi Tarja Halonen?

Jutta Urpilaisen kieltäytyminen presidenttiehdokkuudesta hämmentää demareita. Jari Korkin blogissa esitetään vieläkin hämmentävämpi ratkaisu.
Yle Blogit

Jari Korkki.
Jari Korkki.Lassi Seppälä / Yle
Jutta Urpilaisen torstaiaamuinen ilmoitus jättää presidentinvaalit perhesyistä väliin tuntui olevan monelle demarille eduskunnan käytävillä pettymys ja myös yllätys. Kieltämättä olin itsekin tulkinnut Urpilaisen SDP:n Lahden puoluekokouksessa antamat lausunnot niin, että ehdokkuus olisi – jos ei nyt vielä varmaa – niin ainakin todennäköistä.
Toisin kuitenkin kävi ja mahdollisista vaihtoehdoista esimerkiksi Eero Heinäluoma kiirehti heti visertämään, ettei aiemmin kerrottua kieltäytymistä ole tarvetta harkita uudelleen. Puheenjohtaja Antti Rinne viestitti – oman kieltäytymisensä lisäksi – ettei kiirettä ole ja kuntavaalit käydään ensin.
Mikä ei tietysti estänyt mediaa kysymästä ehdokkuudesta kaikilta vastaantulijoilta ja vähän niiltäkin, jotka eivät juuri nyt sattuneet vastaan tulemaan.
Ainakin Erkit Tuomioja ja Liikanen lasketaan kieltäytyneisiin.
Sen sijaan Matti Vanhanen (kesk.) ja Pekka Haavisto (vihr.) ovat tunnetusti mukana kilvassa. Kun Haavisto muutama viikko sitten ilmoittautui kisaan, moni kiirehti julistamaan, ettei kerran hävinneellä voi olla minkäänlaisia mahdollisuuksia toisella yrittämällä.
Kumma kyllä samaa ei sanottu Vanhasesta, vai joko pääsi unohtumaan tämän kolmas sija vuonna 2006?
Ja jostain syystä mainittu "sääntö" ei koskenut lainkaan Sauli Niinistöä (kok.) 2012, Urho Kekkosta (maal.) 1956 tai Risto Rytiä (ed.) 1940.
Kukin heistä kävi ensin vuorollaan häviämässä: Ryti 1925, Kekkonen 1950 ja Niinistö 2006.
Tuenilmaisut kielivät siitä, ettei istuvan presidentin viranhoidosta löydy varsinaisesti moitittavaa
Vaikka Antti Rinne lupasi SDP:lle oman ehdokkaan, alkoi demarileiristä heti torstaina kuulua toisenlaisiakin ääniä. Entinen puoluesihteeri Mikael Jungner(siirryt toiseen palveluun) liputti suoraan Sauli Niinistön puolesta ja samansuuntaisia puheita kuultiin myös SDP:n Satakunnan piiristä.
Sauli Niinistön lasketaan niin halutessaan olevan täysin ylivoimainen ja demarileirin tuenilmaisut kielivät siitä, ettei istuvan presidentin viranhoidosta varsinaisesti löydy moitittavaa.
Silti olisi kovin kummallista, jos niinkin suuri puolue kuin SDP ei saisi jalkeille omaa ehdokasta. Niinistön lisäksi demariäänestäjät tosin voivat löytää muitakin ehdokkaita.
Eduskunnan kuppilan irvileuat muotoilivat asian torstaina niin, että voivathan demarit nytkin äänestää Pekka Haavistoa heti ensimmäisellä kierroksella kuten viime kerrallakin. Jolloin Paavo Lipponen jäi nolosti viidenneksi.
Jos SDP:n presidenttipeli menee ihan solmuun, kannattaisiko Haloselta edes kysyä? Perustuslaki sen kyllä sallii
Sallittakoon kuitenkin piskuinen ajatusleikki.
Kun Venäjän presidentti Vladimir Putin jätti yhden kauden väliin ja palasi takaisin virkaansa, vitsaili Tarja Halonen sillä voisiko samaa järjestelyä soveltaa Suomessakin.
Jos nyt SDP:n presidenttipeli menee aivan solmuun, niin kannattaisiko edes kysyä?
Perustuslaki sen kyllä sallii.
Sitä paitsi 2006 vaalien toisen kierroksen vaaliväittelyt olivat sen verran nautittavia, että voisi ne katsoa toiseenkin kertaan.
Ja tähän hymiö.
kirjoittaja on Ylen politiikan toimittaja ja TV1:n Ykkösaamun juontaja

Jos luet tämän jutun, osaat myydä mitä tahansa – ammattilaiset kertovat, mitä myyntityö on...

Hmmmmm - vai niin. Hiukkasen soppii eppäillä!


Suora nettilainaus HelsinginSanomista hiuka tuunattuna:

Jos luet tämän jutun, osaat myydä mitä tahansa – ammattilaiset kertovat, mitä myyntityö on

Myynti on läsnä kaikkialla – treffeilläkin – ja näin sinäkin voit siinä onnistua. Meitä neuvovat myynnin ammattilaiset Sari Uusitalo ja Pia Hautamäki.

Tilaajille








Myyjän täytyy tuntea asiakkaansa perin juurin, sanovat tutkija Pia Hautamäki (vas.) ja myyntijohtaja Sari Uusitalo.
HYVÄ asiakas, tätä lausetta lukiessasi sinulle on myyty jo monella eri tavalla tätä artikkelia:

Kun käänsit lehden sivua, sinulle myytiin tuotettamme eli tätä juttua valokuvalla ja otsikolla. Jos olit vielä siinä vaiheessa kiinnostunut, sitä myytiin vielä ingressillä eli otsikon lisärivillä.

Nyt artikkelia myydään näillä ensimmäisillä lauseilla, jotka on varta vasten kirjoitettu siten, että jatkaisit lukemista.

Kyllä, journalismi – kuten melkein mikä tahansa työ ja jopa sosiaalinen toiminta – on omalla tavallaan myymistä.

Myynti ei ole enää nykyään parhaimmillaan tuputtamista, jossa pölynimurikauppias asemoi jalkansa oven väliin ja kailottaa, kuinka juuri sinä ehdottomasti tarvitset tämän imurin. Nykyisin puhutaan arvomyynnistä.

Se perustuu muun muassa psykologiaan, sosiaaliseen osaamiseen, eri alojen asiantuntijuuteen ja vaikka mihin.

Kirjoitamme tästä aiheesta, koska se on myyty meille:

Tampereen Ammattikorkeakoulun myynnin yliopettaja ja tuore kauppatieteiden tohtori Pia Hautamäki ja Dell EMC -yrityksen Suomen myyntijohtaja Sari Uusitalo sekä yhtiön viestintäyksiköstä Heidi Penttinen ovat vakuuttaneet Helsingin Sanomat siitä, että tästä aiheesta – arvomyynnistä ja myyntityön muutoksesta – kannattaa kirjoittaa.

Arvomyynnistä? 

Sana kuulostaa markkinointijargonilta, joten sitä on syytä vähän myydä: arvomyynti on mielenkiintoinen aihe, koska se koskee yritysten lisäksi kaikkia ihmisiä. Kuten Sari Uusitalo sanoo:

”Mikä tahansa organisaation tai ihmisen palvelu tai tuote, mitä tarjotaan kenelle tahansa, kaiken sen keskiössä on myynti, ja nimenomaan arvomyynti. Arvomyynti on kaikessa läsnä.”

HYVÄ ASIAKAS, olet varmaan joskus ollut työhaastattelussa. Siellä olet myynyt osaamistasi työnantajalle.

Töissä, oli kyse sitten rakennustyömaasta tai investointipankista, myyt ideoita siitä, miten jokin asia tulisi hoitaa.

Olet ehkä käynyt treffeillä joskus. Siellä olet myynyt itseäsi treffikumppanille.

Kyllä, myynti – ja nimenomaan se arvomyynti – on läsnä kaikkialla.

”Arvomyynnissä myyjä ohjaa asiakasta ja rakentaa yhdessä asiakkaan kanssa arvoa”, Pia Hautamäki selittää. Hän tietää, mitä puhuu, sillä hänen organisaatioiden välistä myyntiä ja ostamista käsittelevä väitöskirjansa ilmestyi hiljattain.

Sari Uusitalo jatkaa: ”Arvomyynti on konsultoivaa myyntiä. Siinä täytyy tuntea hyvin asiakkaan liiketoiminta, koska muuten arvoa ei pysty rakentamaan.”

Arvomyynti on tavallaan pölynimurikauppiaan vastakohta. Pölynimurikauppias tuputtaa tuotetta tuntemattomalle asiakkaalle, joka ei sitä halua ja joka ei sitä tarvitse.

Arvomyynnissä taas tutkitaan ensin, mistä asiakkaan ja jopa asiakkaan asiakkaiden liiketoiminnassa on kyse. Sitten keskustellaan siitä, millaista lisäarvoa minun yhtiöni tuotteilla tai palveluilla voisi olla sinun firmasi tuotteille tai palveluille.

Itse asiassa hyvä arvomyynti alkaa nykyajan sosiaalisen median maailmassa jo ennen kuin on ryhdytty tutkimaan tai myymään yhtään mitään.

AJATELLAAN yhtiötä, joka haluaa ostaa toiselta yritykseltä vaikkapa it-palveluita.

Silloin ei soiteta summamutikassa firma A:han tai firma B:hen. Silloin mennään internetiin tutkimaan, millaisia toimijoita on tarjolla.

Sitten valitaan vaikkapa Sari Uusitalon työnantaja Dell EMC. Syitä valintaan voi olla monia. Ehkä nettisuvuissa on miellyttävä design. Ehkä siellä on kuvailtu asianmukaisesti, kuinka Dell EMC kykenee vastaamaan siihen haasteeseen, joka sille ollaan nyt antamassa.

Tässä Dell EMC on jo myynyt itseään nettisivuillaan monella eri tavalla.

Tämän jälkeen asiakas menee ehkä Linkediniin. Se on ”ammattilaisten Facebook” eli sosiaalinen media, jossa ammattilaiset luovat verkostoja. Hän näkee siellä yrityksen Suomen-myyntijohtaja Sari Uusitalon kuvan, koulutuksen ja verkostot – ja taas tapahtuu myyntiä.

Tässä vaiheessa on tultu jo yritysten ja palveluiden maailmasta henkilökohtaiselle tasolle. Jos Uusitalon profiili Linkedinissä näyttäisi apaattisen näköisen ihmisen, jolla ei ole yhtään kontakteja, saattaisi ajatella, että en minä tuollaisen ihmisen kanssa halua tehdä hommia. Puhutaan brändistä eli siitä, miten jokin ihminen tai yritys tunnetaan.

Konkreettinen esimerkki vahvasta myyjän brändistä ja brändin tärkeydestä on vaikkapa Jethro Rostedt, tv-ohjelmista tunnettu kiinteistövälittäjä.

Ei hän huvikseen ole joka toisessa tv-ohjelmassa mukana. Ei hänen uuden Mercedes-Benz-autonsa rekisterinumero ole sattumalta LOL-2. Hän on rakentamassa brändiä.

”Myy ensin itsesi, sitten yrityksesi”, Uusitalo sanoo.

TÄMÄN jälkeen myynnissä edetään ensimmäiseen fyysiseen kohtaamiseen.

Silloin kannattaa jo pitää mielessä, millaisesta asiakkaasta on kysymys: jos asiakas on vaikkapa julkishallinnon taho, ei kannata mennä paikalle sillä isoimmalla avo-bemarilla.

Sitten syvennytään yksittäisiin henkilöihin.

Pia Hautamäen väitöskirjassa on tutkittu myyntiä muun muassa siltä kannalta, miten erilaiset persoonallisuustyypit vaikuttavat myyntiin ja ostamiseen. Tarkastelussa on neljä erilaista ulottuvuutta.

1. Ekstrovertti – introvertti

2. Faktaorientoitunut – intuitiivinen

3. Fiilistyyppi – syy–seuraus-tyyppi

4. Järjestelmällinen – spontaani.

Otetaan esimerkkitapaukseksi taas Jethro Rostedt. Hän vaikuttaa selkeältä fiilistyypiltä, jossa näyttäisivät korostuvan äärimmäinen ekstroverttius ja spontaanius, mutta jossa taustalla lienee faktaorientoituneisuutta.

”Myyjissä on usein paljon ulospäin suuntautuneita ekstrovertteja, hankintaorganisaatioissa taas omissa oloissaan viihtyviä introvertteja. Yritysten myyjissä taas on paljon fakta-tyyppejä, mutta asiakkailla päätöksiä tekevässä liiketoimintajohdossa on usein intuitiivisia ihmisiä. Erityyppisille ihmisille pitää myydä eri tavalla”, Hautamäki sanoo.

Mutta miten sitten voi tietää, kuka on kuka?

Ensinnäkin voi tarkastella sitä, missä asemassa ihminen on. Seuraavat asiat ovat yleistyksiä, mutta antavat kuvan siitä, miten erilaisista tyypeistä voi saada käsityksen.

”Älä myy lähtökohtaisesti talouspäällikölle niin, että korostat pehmeitä arvoja, koska häntä ei todennäköisesti kiinnosta muu kuin kovat luvut ja faktat. Jos kyseessä taas on henkilöstöstä vastaava tyyppi, hän saattaa arvostaa pehmeämpiä arvoja”, Uusitalo selittää.

Tällaisia asioita Uusitalo miettii tiiminsä kanssa paljon ennen ensimmäistä myyntitapaamista.

Ensiarvoisen tärkeää on tietysti olla täysin selvillä siitä, mitä ja miten mahdollinen tuleva asiakas toimii: jos ei tunne asiakkaan bisnestä, ei voi tehdä sitä arvomyyntiä, jossa pyritään tuomaan asiakkaalle mahdollisimman paljon arvoa.

Kun kaikki tämä on selvillä, aletaan tarkastella, keitä ensimmäiseen myyntipalaveriin on tulossa. Sitten mietitään, keitä omasta firmasta kannattaa ottaa paikalle, jotta kaikki asiakkaan persoonallisuustyypit saadaan ”hoidettua” hyvin.

”Kukaan ei ole kahvittelemassa myyntipalaverissa”, Uusitalo sanoo.

Tulee mieleen Sun Tzu ja hänen kuuluisa Sodankäynnin taito -teoksensa: kuten taistelukentällä, myynnissä täytyy olla erittäin tietoinen monista erilaisista asioista ”vastapuolen” ja omien joukkojen suhteen.

Ero on toki siinä, että myyntityössä ei ole vastapuolta, vaan asiakas, jonka myyjä haluaa saada kukoistamaan samalla kun haalii omalle yritykselleen bisnestä. Sitä on arvomyynti: arvon tuottamista niin itselle kuin asiakkaallekin.

VAIKKA edellä on puhuttu yritysmyynnistä, yleiset lainalaisuudet pätevät usein myös yksittäisiin ihmisiin.

Jos on työhaastattelussa, kannattaa ottaa selvää, mitä tämä työpaikka tekee, mistä sillä on pulaa, mitä sillä on riittävästi ja niin edespäin. Sitten kannattaa kertoa, millaisia ratkaisuja pystyy tarjoamaan firman puutteisiin – mitä arvoa sinulla on yritykselle?

Niin ikään kannattaa koettaa aistia, minkä oloinen tyyppi haastattelija on ja missä asemassa hän on, ja niin edespäin.

Hautamäki vie asian vielä pidemmälle, sillä kuten sanottua, myynti on kaikkialla ja sitä tapahtuu jatkuvasti.

Palataan siis tämän jutun alkupuolen esimerkkiin treffeistä – toki hieman huumorilla. Periaatteessa lainalaisuudet toimivat tälläkin elämän osa-alueella.

”Ensivaikutelma on tärkeä. Ensin small talkia – haistellaan vähän, mistä siinä ihmisessä on kysymys, ja sen pohjalta lähdetään keskustelemaan. Kriittisyyttäkin tarvitaan: onko kyseessä oman tarvekartoituksen pohjalta sellainen tyyppi, joka tuottaa lisäarvoa ja auttaa pääsemään siihen tavoitteeseen, jonka on asettanut.”

torstai 23. helmikuuta 2017

Suomalaisten unelmat...

Olen seurannut viime aikoina aika aktiivisesti eri puolueiden lähestyviin kuntavaaleihin liittyvää informaatiota.
Varsinkin nuoriin kohdistuvaa informaatiota. Miksi? Siksi, että olen ollut huolestunut kunnallisvaalien alhaisesta äänestysprosentista, viimeksi vuonna 2012 se oli 58,3%...

Alla oleva on erään suomalaisen puolueen nimenomaan nuoriin mahdollisiin kuntavaaliehdokkaisiin liittyvästä kampanjasta:

Suomalaisten unelmat liittyvät usein kotiin, perheeseen, koulutukseen, työhön ja yrittäjyyteen. Kunta on paikka, jossa nämä unelmat tehdään mahdollisiksi.

Se voisi olla minkä tahansa puolueen informaatiota, asiallista informaatiota.

Itse olen 70+ vuotias ja tunnen voimakkaasti samaistuvani näihin 18-30-vuotiaisiin Suomen tulevaisuuden tähtiin, kuntapäättäjiin.
Lähestyvät kuntavaalit ovat kukaties Suomen tähänastisista tärkeimmät kuntavaalit.

Työhuoneen kirjahyllykön tyhjentämistä...

Tänään on taas se päivä, jolloin vuosien saatossa täyttynyttä työhuoneeni kirjahyllykköä olen tyhjentänyt. Sen teen aina silloin tällöin. Samalla pakostakin kertynyttä pölyntöhkää saavähennetyksi.
Muun muassa Kemin kaupunki on siirtynyt lähes täysin kokousasiakirjojen osalta sähköiseen käytäntöön, joten kirjahyllyköstä ei tarvitse enää varata tilaa kokousasiakirjoille liitteineen.
Tyhjensin hyllyköstä pääasiassa Kemin kaupungin aineistoja, Akavan/Insinööriliiton/Länsi-Pohjan Insinöörien aineistoja sekä Ammattiopisto Lappian Kaivosalan ammatillisen neuvottelukunnan kokousmateriaaleja. Niistä kertyi kaksi isoa kassillista lähinnä A4-papereita. 
Toisen vien Kemin kaupungintalolle silputtavaksi ja toisen yleiseen paperinkeräykseen.
Tuo edellinen on eräänlainen varmistus/hätävarjelun liioittelua, sillä aineistojen joukossa ei ole mitään ns. salaista aineistoa. 
Käynti on eräänlainen nostalgiakäynti, sillä tällaista paperimäärää ei taida enää syntyä, kun kaikki on kohta verkossa/netissä...

keskiviikko 22. helmikuuta 2017

Facebook-viestini tänään...

Pistin hetki sitten Facebook-sivulle alla olevan tekstin:

Että mitäkö mietin? Sitä, että sain hyvin myönteisen puhelinsoiton hetki sitten. Asia liittyi lähestyviin kuntavaaleihin. Mahdollisesti olen tälläkin foorumilla kertonut, että itse olen ollut aktiivisesti liikkeellä kesästä 2016 lähtien.
Olen ottanut yhteyttä yli kuuteenkymmeneen kemiläiseen, potentiaaliseen kuntavaaliehdokkaaseen. Monet heistä ovat avoimesti ilmoittaneet, että asia kyllä kiinostaa, mutta juuri nyt elämäntilanteeseen ei ole mahdollisuutta ehdokkuuteen - ehkä ensi kerralla.
Heistä noin kahdellekymmenelle on Keskustan Kemin kunnallisjerjestön toimesta lähetetty kuntavaaliaineistoa postin välityksellä.
Tänään ensimmäinen on kirjoittanut alle ehdokkaaksisuostumisilmoituksen - hyvä niin.
Totesin soittajalle, että kyllä sieltä ennen tiistaita 28.02.2017 klo 16.00 tulee vielä muutama lisää.
Olen taannoin sähköpostiviestinnässäni painottanut ehdokkaaksi asettumisen myötä avautuvaa lautakuntatyöskentelyä. Siellähän se perustyö kuitenkin tehdään...

Pyydä ja päästä-kalastus...

Kansanedustaja Mikko Kärnä kirjoitti Facebook-sivulla:

Metsähallituskin on sitten näemme ryhtynyt edistämään "pyydä ja päästä" kalastusta. On tämä vähän surullista. En ole tätä kalastusmuotoa kieltämässä, mutta en kyllä kertakaikkiaan voi sitä tai sen edistämistä ymmärtää. Ihminen alistaa siinä villin luontokappaleen omaksi lelukseen. "Pyydä ja paista pannulla" -kalastus on paljon järkevämpää ja myös eettisesti perusteltavissa. Tätä kannattaisi Metsähallituksenkin pohtia.
_____________________

Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä. Muistan edesmenneen kalakaverini sanat hänen katsottuaan televisiosta jonkin ulkomaisen kalastusohjelman, jossa pyydettiin kaloja, siliteltiin niitä ja päästettiin menemään:"Saatana vielä tässä kaloja silittelemään!" 
Mielestäni kalaa on syytä pyytää sen verran, mitä tarvitsee, niillä leikkiminen on arveluttavaa. Oma kalastaminen on pääasiassa kesäaikaista ahvenen ja hauen pyyntiä.

tiistai 21. helmikuuta 2017

Kemin liikuntapaikkayhtiöiden fuusio etenee - hyvä niin...

Olen kirjoittanut alla olevasta asiasta vuosien saatossa n+1 kertaa. Siis siitä, että Kemin kaupungin liikuntapaikat on saatava yhteen nippuun = saman organisation johtamiksi.

Nyt asia tuntuu etenevän myönteisesti. 

Toimittaja Matti Nikkilän artikkelissa Pohjolan Sanomissa todetaan mm:

Liikuntapaikkayhtiöiden fuusio tekee Kemissä paluuta. Kaupunki haluaa fuusioida keilahallin, Junkohallin ja jäähallin yhdeksi konserniyhtiöksi.
Hankkeen täytyy kuitenkin täyttää kaksi ehtoa. Ensimmäinen ehto hankkeessa on, että Kemin kaupunki saa ostettua Keminmaan kunnalta sen omistamat osakkeet Perämeren Jäähallista.
Osakkeiden hinnaksi on sovittu Kemin ja Keminmaan välisissä neuvotteluissa 40 000 euroa. Keminmaa omistaa jäähallin osakkeista 25 prosenttia. Myös Keminmaan päättäjien pitää hyväksyä kauppa.
Kaupan tuloksena Kemin omistusosuus Jäähallista nousisi 76 prosenttiin. Tämä joustavoittaisi kaikkien kolmen liikuntapaikkayhtiön fuusiointia.
Kuntien välisten neuvottelujen tuloksena Kemi vakuuttaa, että kaupungin ei ole tarkoitus muuttaa alle 18-vuotiaiden liikuntapaikkavuorojen avustamiskäytäntöjä niin kauan kuin kyseistä tukea myönnetään.
Fuusiolla on osakekaupan lisäksi toinenkin ehto. Junkohalli Oy:n taloudessa ei saisi tapahtua olennaisia muutoksia tilikauden 2016–2017 aikana. Junkohallin ja sen pääosakkaiden pitää sitoutua fuusion toteuttamiseen.
Jos osakekauppa toteutuu, fuusioiminen on tarkoitus käynnistää välittömästi. Uuden yhtiön pitäisi voida aloittaa toimintansa vuoden 2017 aikana.
Asia sai Kemin kaupunginhallituksen osalta hyväksynnän maanantaina. Jos Keminmaa päätyy kauppoihin, asiaa käsittelee vielä myös kaupunginvaltuusto.

__________________________________________________________________

Juttelin asiasta pitkäaikaisen ystäväni kanssa. Hän totesi yksiselitteisesti, että uuden organisaation päättäjiksi ei saa missään nimessä nimetä Junkohallin-kuvioissa ryvettyneitä henkilöitä.
Hmmmmm - niitä onkin aika liuta...





Aamun paras...

Suora nettilainaus Facebook-sivulta - mielenkiintoista...

Joku oli tämmösen ruottin kielestä kääntänyt. Minä vähän editoin samalla, kun mietiskelin Twitter-tilin ja Insta-tilin hautaamista.

maanantai 20. helmikuuta 2017

A4-vaalimainokseni luonnosversio...

Ala oleva on jotakuinkin se A4-versio, jota aikanaan printtautan/painatan äänestysnumeron saatuani. Oikeaan yläkulmaan tulee päivitetty kuvani ja ryhmittymäni symboliikkaa...

Todettakoon, että olen neljälle henkilölle näyttänyt em. version ja tehnyt osittain tarvittavia/ehdotettuja muutosia.

Viimeksi tänään näytin tekstin toiselle pojistamme. Hän antoi muutaman hyvän vinkin, jotka olen alla olevaan muuttanut: kysymyksessä oli tekstijärjestysasia, pieni lisäys ja tietty terävöittäminen aikaisempaan versioon.


Alla oleva on siis viides A4-vaalimainosversioni, yleensä kahdeksas alkaa olla kohdillaan.


Parasta äänestä(ä) > Aki Pyykkö numero ____


Kuka minä olen?
Nimeni on Aki Aarre Olavi Pyykkö, syntynyt 20.09.1944 Kemissä. Olen siis syntyperäinen kemiläinen. Asumme Kemin Haukkarissa, jossa isovanhempani isäni puolelta viljelivät maata aikanaan.

Milloin käynnistän henkilökohtaisen vaalitaisteluni?
Olen käynnistänyt sen välillisesti jo kymmeniä vuosia sitten ollessani työelämäaikana vuosittain aktiivisesti mukana paikallis- ja valtakunnantason ammattijärjestötoiminnassa, lähinnä insinööri- ja opetusalan edunvalvonnassa. Laajalla kokemuksellani katson olevan käyttöä myös kuntatasolla - ajatuksiini ja toimintatapoihini luotetaan.

Olen ollut mukana kuntapolitiikassa Kemissä vuodesta 2000 alkaen kaupunginvaltuuston varajäsenenä. Olen toiminut myös mm. kulttuurilautakunnassa, sosiaali- ja terveyslautakunnassa sekä teknisessä lautakunnassa varajäsenenä. Tällä hetkellä olen tarkastuslautakunnassa varsinaisena ja sosiaali- ja terveyslautakunnassa varajäsenenä.

Kuntavaalit 2017-kampanjan käynnistin jo viime kesänä. Olen ottanut siitä lähtien yhteyttä yli kuuteenkymmeneen kemiläiseen, mielestäni potentiaaliseen kuntavaaliehdokkaaseen. Edellä mainituista on lisäksi noin kahdellekymmenelle lähetetty lisäinformaatiota. Toivoin heidän mukaantuloa kuntavaaliehdokkaaksi tai taustatuekseni...

Miksi en henkilökohtaisesti mainosta voimakkaasti eri medioissa?
Luotan valveutuneeseen, aikaansa seuraavaan äänestäjään. Oikean numeron merkitseminen äänestyslippuun ei välttämättä tarvitse ehdokkaan ”ylenpalttista” kuvallista vaali-informaatiota, itsestäänselvyyksien toistamista eikä korulauseita. Nyt vaaditaan luovuutta, innovatiivisuutta ja käytännön tekoja! 

Luotan, että ehdokkaan arvomaailma, ajatukset ja toimintatavat > persoona ratkaisevat nimenomaan näissä vaaleissa. Olen luonnollisesti mukana ryhmittymäni yhteismainoksissa.

Lisäksi ensimmäistä kertaa jaan lähinnä omalle äänestysalueelleni – juuri nyt lukemaasi – henkilökohtaista tietopakettia..

Mitä asioita ja miten aion ajaa tultuani valituksi?
Erittelemättä niitä tarkemmin totean, että ne ovat jokaista kemiläistä koskettavia asioita. Ne ovat esillä mm. Keskustan Kemin kunnallisjärjestön vaaliohjelmassa.
Asioita ajetaan ja niistä päätetään yhteistyössä oman ryhmän mutta myös kaikkien poliittisten ryhmittymien kanssa.
Paikallispolitiikan tekeminen on mitä suuremmassa määrin yhteistyötä ja perustyö tehdään lautakunnissa.

Lähestyvä valtuustokausi on poikkeuksellinen sote-ratkaisujen aikanaan toteutuessa.
Sivistyspalveluista tulee kunnan tärkein tehtävä. Koulutus on kunnan elinvoimatekijä.

Muutoksen vuoksi ei ole yhdentekevää, millaiset päättäjät kuntiin valitaan. On valittava sellaisia päättäjiä, joita koulutus kiinnostaa oikeasti ja jotka aidosti ymmärtävät, että koulutus on kunnan elinvoimatekijä.



On valittava sivistyspäättäjiä! Minä olen sellainen - koulutukseni ja työurani kautta. Yhden lupauksen annan: Lupaan tehdä aina parhaani, se on tähän saakka riittänyt...


Tästä eteenpäin Kemin kaupungilla on kehityssuunta myönteisesti eteenpäin...

Aki Pyykkö
kuntavaaliehdokas, sit. Kemin Keskusta

Yhteydenotot: aki.pyykko@netti.fi
Blogisivuni osoite on http://akipyykko.blogspot.fi/
Olen myös Facebookissa...

Venäjä kiistää yrittäneensä vallankaappausta Montenegrossa – Pääministerin murhaakin suunniteltiin?

    Jäljet johtavat yhä selkeämmin ja varmemmin sylttytehtaalle. Venäjän Patologiset valehtelijat ovat aina valmiusasemissa eturintamassa myös Venäjän ulkoministeriön lehdistöavustaja Marija Zaharova Moskovassa, joka kumma kyllä nyt on täysin taustalla. 


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:


Venäjä kiistää yrittäneensä vallankaappausta Montenegrossa – Pääministerin murhaakin suunniteltiin?

Montenegrolaisen syyttäjän mukaan salaliitolla ja kaappauksella aiottiin estää Natoon meno.
Montenegro

herroja naton päämajassa
Montenegron tuolloinen pääministeri Milo Djukanovic (oikealla) Naton pääsihteerin Jens Stoltenbergin (kesk.) ja Yhdysvaltain tuolloisen ulkoministerin John Kerryn kanssa Naton kokouksessa maaliskuussa 2016.Olivier Hoslet / EPA
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov kiistää Venäjän osuuden viime syksynä paljastuneeseen suunnitelmaan tehdä aseellinen isku Balkanilla olevassa pienessä Montenegrossa. Iskulla sanotaan olleen tarkoitus surmata pääministeri Milo Djukanovic ja estää Montenegron liittyminen Natoon.
Lavrov kommentoi asiaa, kun suunnitelmasta oli kirjoitettu viikonloppuna brittilehdistössä. Esimerkiksi The Telegraphissa kerrottiin(siirryt toiseen palveluun) Britannian ulkoministeriön uskovan, että Venäjä oli hankkeen takana.
Montenegron puolustusministeri Predrag Bosković sanoi lehdessä suoraan Venäjän turvallisuuspalvelujen sekaantuneen hankkeeseen. Jutussa syytettyinä olleet kaksi venäläistä ovat The Telegraphin mukaan Venäjän sotilastiedustelun GRU:n leivissä.

Venäjä kiisti kuorossa

Venäjällä väitteet on noteerattu korkealla tasolla. Ne on kiistetty sekä ulkoministeriöstä että Kremlistä.
– Tämä on samaa perusteettomien syytösten sarjaa, jossa meidän sanotaan tekevän kyberhyökkäyksiä koko länttä vastaan ja sekaantuvan useimpien länsimaiden vaaleihin, sanoi ulkoministeri Sergei Lavrov uutistoimisto Tassin mukaan.
– Nämä ovat järjettömiä syytöksiä. Me emme sekaannu toisten valtioiden sisäisiin asioihin, sanoi puolestaan Kremlin teidottaja Dmitri Peskov.

Syyttäjä: Venäjä sekaantui

Jutun montenegrolainen erikoissyyttäjä Milivoje Katnic ei aiemmin ole nimennyt Venäjää valtiona epäillyksi, vaan puhunut venäläisistä äärikansallisista tahoista. Jutun vuoksi on pidätetty sekä venäläisiä että serbejä.
Sunnuntaina Katnic kuitenkin sanoi montenegrolaiselle Prva TV:lle, että myös Venäjän valtion elimet olivat sekaantuneet tietyllä tasolla kaappausyritykseen. Katnicin mukaan tutkimuksissa ovat avustaneet Yhdysvaltain ja Britannian tiedustelupalvelut.
Epäiltynä on myös kaksi montenegrolaista kansanedustajaa, jotka edustavat Venäjälle myönteistä oppositiopuoluetta.
Aseita, joita salaliittolaisten väitetään Venäjän rahoilla ostaneen iskua varten, ei ole koskaan esitelty. Montenegron erikoissyyttäjän mukaan aseet tuhottiin naapurimaassa Kosovossa.
Montenegron jäsenyys Natossa on parhaillaan jäsenmaiden ratifiointikierroksella.
Lähteet: AFP, REUTERS, TASS