perjantai 27. toukokuuta 2016

Kuluttajat sanovat "ei" itseajaville autoille - "suorastaan pelätään"

Muistaakseni joskus 1980-luvun puolella kirjoitin artikkelin tulevaisuudennäkymistä vuosituhannen vaihteessa eli vuonna 2000. Irrottelin mielessäni, että istahdan Kemin Haukkarissa töihin lähtiessäni sähköauton takapenkille ja anna auton viedä minuttyöpaikalleni Kemin Karjalahdelle. Menomatkalla selailen joutessani paikallisen Pohjolan Sanomat sanomalehden.

Kuitenkin nykyajatuksissani ajan auton aivan ehdottomasti itse. Mielestäni autot ovat aivan liiaksi täyttyneet kaiken tyyppisellä turhuudella, joista ei siirryttäessä paikasta A paikkaan B ole mitään hyötyä. Päinvastoin häiriöherkkyys on kohtuuttomasti lisääntynyt. Kaiken lisäksi erilaisten hilavitkuttimien korjauksilla yksinkertaisesti rahastetaan asiakasta...

Toivon, että joku autonvalmistaja ottaisin tuotantolinjalle valmistukseen auton, jossa ei ole ainuttakaan tietotekniikkaan liittyvää sovellutusta. 

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Kuluttajat sanovat "ei" itseajaville autoille - "suorastaan pelätään"


Google kehittää täysin autonomista autoa. Auton on lupailtu tulevan myyntiin vuonna 2020.
Google kehittää täysin autonomista autoa. Auton on lupailtu tulevan myyntiin vuonna 2020.KUVA: ZUMA WIRE
Autonvalmistajat ovat ryntäämässä epävarmoille markkinoille.
Yhä useampi autonvalmistaja kertoo kehittävänsä autonomisia eli itseajavia autoja.
Tekniikkaa on pikku hiljaa jo tuotu tuotantoautoihin erilaisina ajoavustimina. Uuden auton kuljettajalle tuttuja ovat esimerkiksi aktiivinen kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin ja automaattinen hätäjarrutus.
Autonomisten tai osittain itseajavien autojen kehittämiseen syydetään nyt huikeita rahasummia. Esimerkiksi General Motors osti hiljattain automatisoituun ajamiseen erikoistuneen piilaaksolaisen startup-yrityksen. Kauppasumma oli miljardi dollaria.
Itseajavaa autoa kehittelevät myös autoalan ulkopuolelta tulevat yritykset, kuten hakukoneyhtiöt Google ja kiinalainen Baidu.
Volkswagen-konserni ja muutamaa muu autovalmistaja aikoo muuntautua ”liikkuvuuspalvelujen tarjoajaksi”. Tähän strategiaan kuuluvat myös autonomiset autot.
Ainakin Yhdysvalloissa kuluttajat suhtautuvat robottiautoihin kuitenkin vielä epäilevästi, kertoo tällä viikolla julkaistu tutkimus.
Michiganin yliopiston tekemään tutkimukseen vastanneista lähes puolet piti parempana ajaa autoa itse. Osittain itseajavaa autoa kannatti alle 40 prosenttia, ja loput vastaajista olisivat valmiita hyppäämään täysin autonomisen auton kyytiin.

Kuitenkin lähes 95 prosenttia vastaajista haluaa edelleen autoonsa ohjauspyörän ja kaasupolkimen, jotta he voisivat halutessaan ottaa ohjat.
Samoin ajattelevat monet autonvalmistajat: esimerkiksi BMW:n pitkälle kurkottavassa tulevaisuuden auton visiossa kuljettaja voi edelleen ajaa auto itse, jos niin haluaa.
Maaliskuussa American Automobile Associationin, Pohjois-Amerikan ”autoliiton”, kyselyssä kolme neljästä vastaajasta kertoi suorastaan pelkäävänsä autonomisen auton kyytiä.

Putin: EU tarvitsee Venäjää menestyäkseen...

Alla olevassa artikkelissa Putin toteaa: ”Monipuolisen yhteistyön palauttamiseksi pitäisi hylätä yksipuoliset ja tehottomat suhteet. Toisen mielipiteitä ja intressejä pitäisi kunnioittaa aidosti.”

Mitähän tuo edllinen mahtaa tarkoittaa?

EU:n ja Venäjän ongelmat alkoivat pienten vihreiden, tunnuksemattomien miesten Krimin niemimaan valloituksesta, Itä-Ukrainan jäätyneestä konfliktista, joka on täysin Venäjän peukalon alla, jatkuvasta, systemaattisesta patologisesta valehtelusta, jne. ...
EU:n Venäjä-vastaiset pakoitteet todennäköisesti jatkuvat, vaikka ne mm. Suomea rassaavat kohtuuttomasti. 
 

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Putin: EU tarvitsee Venäjää menestyäkseen

Putin toivoi kreikkalaisessa Kathimerini-sanomalehdessä myös uutta energiayhteistyötä ja Venäjän kansalaisten viisumisääntöjen lieventämistä.

ULKOMAAT 


EUROOPAN UNIONI
 ei olisi maailmanlaajuisesti merkittävä toimija ilman Venäjän apua, sanoo presidentti Vladimir Putin.
Uutistoimisto AFP:n mukaan Putin esitti arvionsa kreikkalaisessa Kathimerini-sanomalehdessä perjantaina alkavan kaksipäiväisen Kreikan-vierailunsa alla torstaina.
”Jotta vanha manner voi säilyttää ansaitun asemansa uudessa kansainvälisessä todellisuudessa, sen on yhdistettävä kaikkien Euroopan valtioiden voimavarat, myös Venäjän.”
Lisäksi Putin toivoi uutta energiayhteistyötä Euroopan kanssa ja Venäjän kansalaisten viisumisääntöjen lieventämistä Euroopan-matkoilla.
PUTIN kertoi myös, ettei hän usko Venäjällä ja EU:lla olevan ongelmia, joita ei voisi ratkaista.
”Monipuolisen yhteistyön palauttamiseksi pitäisi hylätä yksipuoliset ja tehottomat suhteet. Toisen mielipiteitä ja intressejä pitäisi kunnioittaa aidosti.”
EU:n ja Venäjän välit ovat olleet erityisen tulehtuneet vuodesta 2014, jolloin unioni otti käyttöön Venäjän-vastaiset pakotteet Ukrainan sodan vuoksi. Venäjän pankkeihin sekä puolustus- ja energiapolitiikkaan kohdistuvat pakotteet ovat lakkaamassa heinäkuussa, ja EU-johtajat keskustelevat niiden mahdollisesta jatkamisesta kesäkuussa.
PUTIN tapaa perjantaina Ateenassa Kreikan presidentin Prokopis Pavlopoulosin ja pääministerin Alexis Tsiprasin.
Kathimerini-lehti arvelee, että Kreikan-vierailun aikana saatetaan allekirjoittaa venäläisen öljy-yhtiön Rosneftin ja kreikkalaisen Hellenic Petroleumin välinen sopimus.

torstai 26. toukokuuta 2016

Meren muoviroskat rannoilta kierrätykseen...

      Vanha artikkeli 08.02.2016:

        Kyllä raflaavilla otsikoilla on mukava irrotella. Alla olevan artikkelin mukaan: Merten muoviroska peittää jo 40 prosenttia merten pinta-alasta...

          Itse en ainakaan toistaiseksi ole Kemin edustalla Perämeren pohjukassa nähnyt kalastusreissuillani juuri muuta kuin rannalle satunnaisesti ajautuneen muovipullon.
            Ymmärrän, että muoviroska on todellinen ongelma, mutta joku tolkku pitäisi olla siitä käytävässä "informaatiosodassakin". Toivottavasti hyvää tarkoittavaa asiaa ei onnistuta pilaamaan epäonnistuneella tiedottamisella.Todettakoon, että Ylen Uutisissa keskiviikkona 17.02.2016 oiottiin "40%:n irrottelua" - hyvä niin..._______________________________________________________________________Täytyy hiukan oikoa omaa osuutta em. tekstistä. Käydessämme Selkäsaaressa olemme todenneet, että viime syksyn myrskytuuli - pohjoismyrsky - on tuonut rantaan jonkin verran muoviroskaa.Olemme keränneet sitä mm. tänään isoihin säkkeihin ainakin "näköetäisyydeltä". Tuomme ne Hahtisaaren jäteastioihin aikanaan.

Ensimmäisten savustusahventen nauttiminen Selkäsaaressa tänä kesänä...

Niin kuin muistat, katiskat ovat olleet Selkäsaaren pohjoispäädyn rantavesillä "keskellä ei mitään" ahvenia pyytämässä.

Ajelimme - minä ja vaimoni - pikapikaa tänään aamulla kokemassa ne Selkäsaareen mennessämme. Jälleen oli yhteensä kahdeksan ihan hyvänkokoista ahventa, yksi pieni hauki ja kymmeniä pikkuahvenia. Hauki ja pikkuahvenet palauttiin mereen. Katiskat siirrettiin aavistuksen verran Kojukallion suuntaan...
Kemin kirkonkylän osakaskunnan vesialueet saavat vielä odottaa katiskoitamme, sillä näinkin kalantarve näyttää hoituvan.

Selkäsaaren pohjoispäätyyn ajellessamme yllätyimme uudesta näkymästä. Ajoväylämme oli tukittu verkolla! Onneksi verkko oli merkattu asiallisesti. Totta kai mietiskelimme, kuka mahtaa olla asialla...

Ei varmasti Selkäsaaren mökkiläisiä, vaan joku noviisi, harrastelijakalastelija. Niin kuin aikaisemmin olen kirjoittanut, viime syksyn syysmyrsky on repinyt meidän väyläpoijumme irti. Emme ole vielä laittanee uusia paikoilleen, koska ainakin toistaiseksi muistamme ruopatun väylän paikan.

Kojukallioon on ilmestynyt joku "elämäntapaintiaani", liekö sama, joka touhusi siellä jo viime kesänä. Kukaties hän/he on/ovat näitä harrastelijakalastajia. Seurataanpa tilannetta! 

Veden pinta oli tosi alhaalla. Jouduimme jättämään veneen aivan uuteen paikkaan.

Niin kuin tämän artikkelin otsikosta ilmenee: Ensimmäisten savustusahventen nauttiminen Selkäsaaressa tänä kesänä on tapahtunut. Kalat eivät voi tuoreempia olla kuin tässä tapauksessa...

Pekka Perä Talvivaaran jatkoajasta: ”Realistinen ja fiksu ratkaisu”


Mielenkiintoista! Ken elää, hän näkee...

Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

Talvivaara 

Pekka Perä Talvivaaran jatkoajasta: ”Realistinen ja fiksu ratkaisu”

Hallitus ryhtyy valmistelemaan Terrafamen pyörittämän Talvivaaran kaivoksen alasajoa. Yksityisiä sijoittajia pitää löytyä vuoden loppuun mennessä, muuten kaivos suljetaan. Aiemmin kaivosta johtaneen Pekka Perän mukaan toiminta voi vielä nousta kannattavaksi, jos nikkelin hinta kohoaa.



Pekka Perä
Pekka Perä Kuva: Yle
Pörssiyhtiö Talvivaaran toimitusjohtaja Pekka Perä pitää realistisena hallituksen päätöstä alkaa valmistella Sotkamon nikkelikaivoksen alasajoa.
Perä kuitenkin sanoo, ettei hän näe hallituksen ratkaisua päätöksenä kaivoksen alasajosta.
– Varsinainen alasajopäätös tehdään joskus syksyllä, ja mielestäni se on ihan fiksu ratkaisu, Perä sanoo Ylelle.
– Sitten tehdään päätökset kun selviää, onko tuotannolle kannattavia edellytyksiä.

Yksityinen rahoitus tiukassa

Jotta kaivoksen toiminta voisi jatkua, valtion kaivosyhtiön Terrafamen pitää löytää riittävästi yksityistä rahoitusta vuoden loppuun mennessä.
Perä arvioi, että yksityisten sijoittajien saamisessa on paljon haasteita nikkelin alhaisen hinnan ja kaivoksen lupa-asioiden vuoksi.
Huhtikuussa Vaasan hallinto-oikeus muutti kaivoksen purkuputken ympäristöluvan määräaikaiseksi ja rajoitti purkuputken sulfaattipäästökiintiötä.

”Nikkelin hinnan noustava”

Perän mielestä Sotkamossa on hyvät edellytykset kannattavalle kaivostoiminnalle, kunhan nikkelin hinta nousee nykyiseltä alhaiselta tasoltaan.
Perän mukaan nikkelin hinnan täytyy ennen pitkää nousta, koska nykyisin lähes kaikki tuottajat tekevät tappiota.
– Mutta koska se tapahtuu, se on tietysti aina arvoitus.

Vahingossa löydetyn ihmeakun toivotaan mullistavan sähköautoilun...

Mielenkintoista! Toivotaan, että mm. alla olevan artikkelin innovaatio vie sähköautoistumista harppauksin eteenpäin. 

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Vahingossa löydetyn ihmeakun toivotaan mullistavan sähköautoilun

Vahingossa löydetyn ihmeakun toivotaan mullistavan sähköautoilun
KUVA: SATUMAARI VENTELÄ
Odottamaton löytö on johtanut energiatiheän, edullisen akun kehittämiseen. Se sopisi myös energian varastointiin.
Sinkki-mangaanioksidista on ehkä löytymässä ratkaisu sähköautojen perusongelmaan, akkujen energiatiheyteen. Nyt yhdysvaltalaisessa Pacific Northwest National Laboratoryssa kehitteillä oleva akku on myös edullinen ja nopeasti latautuva.
Kyseessä on löytö, joka tuli tutkijoille vastaan niin sanotusti pyytämättä ja yllätyksenä. He eivät odottaneet löytävänsä sellaista.
Kaiken muun hyvän lisäksi akun kehutaan olevan ympäristöystävällinen.
Akkua voitaisiin mahdollisesti käyttää myös muuhun energian varastointiin, jolloin se toimisi esimerkiksi tuulivoiman säätöenergiana.
Pacific Northwestin energiatutkijat huomasivat sattumalta, että kyseinen akku toimii eri tavalla kuin oli oletettu.
”Ajatus ladattavasta sinkki-mangaani-akusta ei ole uusi. Tutkijat ovat tutkineet niitä edullisena, turvallisena vaihtoehtona litium-ioni-akuille jo 1990-luvun lopulta”, sanoo tutkimusta johtava Jun Liu.
”Yleensä tällaiset akut lakkaavat toimimasta muutaman latauskerran jälkeen.”
Koesarjassaan tutkijat totesivat yllättäen löytäneensä täysin erilaisen prosessin. Sinkki-ionien sijaan sinkki-mangaaniakussa tapahtui palautuva kemiallinen reaktio.

Houkutteleva vaihtoehto

Liu ja hänen kollegansa alkoivat tutkia ladattavia sinkki-mangaaniakkuja, koska ne näyttivät houkuttelevilta teoriassa. Ne voivat olla yhtä edullisia kuin lyijyakut, koska niissä käytetään edullisia materiaaleja.  Myös niiden energiatiheys voi ylittää lyijyakut.
Pian tutkijoille selvisi, ettei sinkki toimikaan vuorovaikutuksessa mangaanioksidin kanssa akun latauksessa ja purkautumisessa. Näin he olivat alun perin olettaneet.
Tyypillisesti sinkki-mangaaniakku menettää merkittävästi tallennuskapasiteettiaan jo muutaman latauskerran jälkeen. Mutta tutkijoiden luomassa uudessa akkutyypissä mangaania liukenee elektrolyyttiin, jonka seurauksena akku vähitellen stabiloituu ja sen tallennuskapasiteetti tasoittuu.

keskiviikko 25. toukokuuta 2016

Terrafamen tulevaisuus ratkesi - vai ratkesiko sittenkään...

Alla olevassa artikelissa todetaan:

Terrafamen rahoitusneuvottelut vaikeutuivat huhtikuun lopulla, kun Vaasan hallinto-oikeus asetti Terrafamen purkuputken sulfaattikiintiöille tiukemmat rajat kuin yhtiö oli odottanut. Lisäksi oikeus muutti purkuputken ja koko kaivoksen ympäristöluvat määräaikaisiksi. Silloin yhtiö varoitti, että todennäköisyys yksityisen rahoituksen saamiselle pienenee.

Olen muistaakseni aikaisemminkin kirjoittanut, että Vaasan hallinto-oikeus ei ole ensimmäistä eikä todennäköisesti viimeistäkään kertaa suhmuroimassa = sotkemassa äänestyspäätöksillään suomalaista elämänmenoa.

Tosin em. laitos saa erinomaiset arvosanat mm. Talvivaaran superkriitikolta Jukka Oksaharjulta, jolle tämänpäiväinen valtiopäätös on mannaa. Hän ei kuitenkaan säästele suomalaisia päättäjiäkään nimeämällä heidät lähes vähä-älyisiksi tai sinnepäin...

Entisessä Talvivaara-emoyhtiössä on noin 80.000 suomalaista piensijoittajaa.

Alla olevassa artikkelissa todetaan myös:

Terrafamen kaivostoiminnan ylösajon loppuun viemisen vaatiman lisärahoitustarpeen yhtiön johto arvioi aiemmin tällä viikolla 220-260 miljoonaan euroon.

Terrafamen yhtiön johdon luottamus, usko asiaansa on kova, vaikka valtion = poliittisten päättäjien usko horjuukin. Toki valtio on - tähän saakka viimeisen runsaan vuoden aikana toiminut lähes mallikelpoisesti...

Onko em. piensijoittajilla luottamusta asiaan? Hattu kiertämään, sano! Kolmisen tonnia/osakkeenomistaja > jyvitettynä osakemäärien mukaan tosin aika lailla muuta. 

Jos yksityisiä sijoittajia ei löydy ja niin sanottu hallittu alasajo kuitenkin toteutetaan, löytyykö siinä entiselle Talvivaara emoyhtiölle/pörssiyhtiölle järjellistä työtä...

Pieni loppukevennys vakavaan asiaan on kuitenkin paikallaan:

Olen henkilökohtaisesti huono, suorastaan surkea veikkaamaan, mutta ennustaa voi kukin tahollaan aivan estottoman vapaasti - minäkin.

Ennustan, että kohta löytyy ulkopuolinen taho, joka ostaa valtiolta koko Terrafame (Nälkämaa) roskan yhden (1) euron (€) hinnalla ja lähtee nykyisen Talvivaara emoyhtiön Pekka Perän viitoittamalle tielle.
Tuotannon ylösajo jatkuu, vesitilanne tiukoista lupaehdoista huolimatta saadaan hallintaan, nikkelin hinta nousee taivaisiin ja em. ulkopuolisen tahon edustajat = pääomasijoittajat hymyilevät leveästi sikarinsavuisessa kabinetissa hyvää konjakkia/viskiä maistellen. Siihen heillä on muuttuneessa tilanteessa totisesti varaa...

Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:


Terrafamen tulevaisuus ratkesi - Valtio valmistautuu Terrafamen kaivoksen hallittuun sulkemiseen


Terrafamen tulevaisuus ratkesi - Valtio valmistautuu Terrafamen kaivoksen hallittuun sulkemiseen
KUVA: TIINA SOMERPURO/KL
Sotkamossa entistä Talvivaaran kaivosta ylösajavan Terrafamen kohtalo ratkesi.
Keskiviikkona kokousta pitänyt talouspoliittinen ministerivaliokunta antoi päätöksen Terrafamesta iltapäivällä.
Elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk) aloitti ministerivaliokunnan kokouksen jälkeen tiedotustilaisuuden liki puoli tuntia myöhässä.
Terrafame-päätös oli vaikea Rehnin mukaan. Talvivaarasta saatin hänen mukaansa raskas perintö valtiolle.
Rehnin mukaan valtio valmistautuu Terrafamen kaivoksen hallittuun sulkemiseen.
"Terrafamen tilanne on hankala ja hankaloitunut entisestään viime kesästä. Vaasan päätös tappoi lupaavat neuvottelut yksityisestä rahoituksesta. Nikkelin hinta on toinen asia. Rahoitusneuvottelut yksityisestä rahasta kuitenkin jatkuvat.
"Huonoja uutisia kertyy tälle päivälle. Se kertoo rakennemuutoksesta," Rehn alusti infoa, ja viittasi myös Microsoftin keskiviikon uutisiin.
Terrafamen kaivostoiminnan ylösajon loppuun viemisen vaatiman lisärahoitustarpeen yhtiön johto arvioi aiemmin tällä viikolla 220-260 miljoonaan euroon. Vastaavasti alasajon kustannusarvio on liikkunut 300-500 miljoonassa eurossa.
Terrafamen rahoitusneuvottelut vaikeutuivat huhtikuun lopulla, kun Vaasan hallinto-oikeus asetti Terrafamen purkuputken sulfaattikiintiöille tiukemmat rajat kuin yhtiö oli odottanut. Lisäksi oikeus muutti purkuputken ja koko kaivoksen ympäristöluvat määräaikaisiksi. Silloin yhtiö varoitti, että todennäköisyys yksityisen rahoituksen saamiselle pienenee.
Entistä Talvivaaran kaivosta Sotkamossa pyörittävä Terrafame osti kaivostoiminnan konkurssipesästä viime vuoden elokuussa ja aloitti sen jälkeen ylösajon valtion rahoituksella.