Yrittänyttä ei laiteta, sanotaan suomalaisessa kansanviisaudessa. Varmaan jokaiselle suomalaiselle sähköpostin käyttäjälle tulee jatkuvasti jatkossakin huijaussähköposteja - valitettavasti. Itsekin olen pistänyt Blogisivulleni muutamia esimerkkejä.
Toivottavasti muistan olla klikkaamatta vääriä kohtia jatkossakin...
Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:
Romanttisia kenraaleita, tilausansoja ja perintöjä Nigeriasta – näihin verkkohuijauksiin suomalaiset lankeavat
”Vain nolo tunne jäi”, kuvailee yksi HS:n kyselyyn vastanneista kokemustaan verkkohuijauksesta.
SUOMALAISET joutuvat useimmiten verkossa myyntihuijauksen tai tilausansan uhriksi. Näin voi ainakin päätellä HS:n kyselystä, jossa pyydettiin kertomaan kokemuksia verkkohuijauksista tai niiden yrityksistä.
HS kertoi lauantaina vantaalaisesta Riku Salmivuoresta, joka on taistellut verkkohuijareita vastaan kymmenen vuoden ajan.
Samalla lukijoilta kysyttiin kokemuksia huijauksista. Kyselyyn vastasi runsaat 3 000 ihmistä, joista yli 280 kertoi joutuneensa huijauksen tai huijausyrityksen kohteeksi.
Monet kokemukset liittyivät tilausansoihin, joissa myydään yleensä halpoja älypuhelimia, joita luvataan jopa eurolla.
”Sain sähköpostin, jossa luvattiin iPhone yhdellä eurolla. Kuvittelin, että maksamalla euron voin menettää vain sen, jos kyseessä on huijaus”, kirjoittaa 62-vuotias nainen.
”Mutta maksu aktivoi jonkin toiminnon, joka vei tililtäni 60 euroa joka kuukausi. Maksun tein Visalla. Koska en muuten käyttänyt Visaa, vei muutaman kuukauden ennen kuin huomasin tapahtuneen. Visa korvasi 61 euroa, loppu noin sata euroa jäi minun korvattavaksi.”
VASTAUSTEN PERUSTEELLA älypuhelimien lisäksi tilaushuijauksissa myydään esimerkiksi ryppyvoiteita, ohjelmia ja lenkkareita. Kaikille niille on yhteistä luottokorttitietojen antaminen. Tilauksen jälkeen tililtä veloitetaan noin 50 euroa kuukausittain.
Useimmissa tapauksissa luottokortin omistaja huomasi veloitukset parin kuukauden kuluessa. Eräs kirjoittaja kertoi tapauksesta, jossa hänen luottokortiltaan otettiin rahaa viidelle eri tilille noin 900 euron verran.
NOIN JOKA kymmenes huijauksesta kertova oli joutunut huijauksen kohteeksi suomalaisella kauppasivustolla kuten Huuto.netissä tai Tori.fissä.
Suuri osa uhreista oli maksanut ostamansa tuotteen tilisiirtona, muttei koskaan saanut tuotetta.
”Ostin Tori.fistä lastenvaunut nuorelta suomalaiselta naiselta ja maksoin etumaksuna puolet 400 euron kauppasummasta. Mitään vaunuja ei sitten koskaan tullutkaan. Huijari sai tuomion, kun tein hänestä rikosilmoituksen. Yllätys oli minulle suuri, kun poliisi kertoi tekijän saaneen tuomion jo useita satoja kertoja samanlaisista toimista”, 38-vuotias nainen kirjoitti.
KANSAINVÄLISET verkkohuijarit toimivat myös suomalaisilla verkkosivustoilla. Keski-ikäinen nainen myi verkossa traktoria.
”Englantilainen ostaja lähetti väärennetyn kuitin maksusta PayPal-tililleni. En huomannut taidokasta väärennöstä heti. Ihmettelin vain, miksi joku maksaisi tuhat euroa ylimääräistä, ja sitten pyytää minua lähettämään rahtikuluja varten Western Unionin shekin 700 eurolle. Tarkistin PayPal-tilini saldon, ja eihän siellä mitään rahaa ollut. Lähetin ilmoituksen PayPal-yhtiön petososastolle.”
42-vuotias suomalaismies joutui autohuijarin uhriksi ostaessaan autoa saksalaisen Mobile.de-sivuston kautta.
”Maksoin varausmaksun ennen matkustamista Hollantiin. Mitään autoa tai autoliikettä ei tietenkään ollut. Auto ei ollut erityisen halpa tai muuten houkutteleva. Ainoa vihje oli kirjoitusvirhe yhdessä dokumentissa. Saksan poliisi ei koskaan löytänyt huijaria. Huijari oli käyttänyt väärää henkkaria tilin avaamiseen.”
MUUN SUOMALAISMIES puolestaan joutui viime vuonna nigerialaishuijauksen uhriksi ja maksoi olemattomasta perinnöstä lähes 3 000 euroa. Hän sai yhteydenoton kuolemassa olevalta Erwin Haesslerilta.
Sähköpostikeskusteluihin tuli mukaan niin kuolevan miehen lakimies kuin pankinjohtaja. Pian jälkimmäinen ilmoitti, että Haesslerin lahjoitus oli siirretty heidän pankkiinsa, mutta suomalaisen pitäisi maksaa tuhat euroa siirtokuluja.
”Totesin, etteihän henkilön, joka on saamassa lahjoituksen, pidä maksaa mitään maksuja. Pienensivät summan 500 euroon, joka piti siirtää Saksaan.”
Sen jälkeen 71-vuotias suomalaismies sai lakitoimiston leimoilla varustetun perintöpaperin. Hallinnollisia kuluja hän joutui maksamaan 1 400 euroa ja pankille vielä tuhat euroa. Vasta vähitellen hän hyväksyi tulleensa huijatuksi.
”Oma lakimieheni totesi jo viime vuonna, että mikset kertonut heti hänelle. Totesi, että yritä unohtaa koko asia mahdollisimman pian”, mies kertoi.
LOMAMATKAN arpajaishuijauksen uhri sai rahansa takaisin Luottokunnalta. Hän luuli voittaneensa edullisen Floridan-matkan vuonna 2009 verkkoarvonnasta. Mies maksoi perheen matkasta 700 euroa.
”Onneksi Luottokunta suostui estämään kortin veloituksen. Vain nolo tunne jäi”, 51-vuotias mies kirjoitti.
Salmivuori kertoi HS:lle, että romanssihuijausten määrä on lisääntynyt viime vuosien aikana.
Kymmenkunta kyselyyn vastannutta kertoi romanssihuijausyrityksestä.
Heistä kaksi kertoi tuhansien eurojen menetyksistä. Toinen kirjoitti, että hänen tuttunsa oli menettänyt tuhansia euroja rakastuttuaan keksittyihin naisiin.
Toinen taas sanoi menettäneensä 2 300 euroa viime kesänä.
”Tein rikosilmoituksen, mutta poliisi ei tutki asiaa, vaikka joitakin johtolankoja olisi ollut. Maksoin kerran, ja rahapyynnöt jatkuivat. Ymmärsin kyllä ensimmäisen maksun jälkeen, että olen taitavan huijauksen uhri.”
Kolme vastaajaa varoitti romanssia etsivästä amerikkalaiskenraalista, joka osoittautuu huijaukseksi.
”Avioeron jälkeen ystäväni oli tavannut jollain ulkomaisella deittisivustolla amerikkalaisen kenraalin. Mies oli komea ja sulavapuheinen. Hän oli onnellinen löytäessään kauniin suomalaisnaisen sivustolta. Vaikka me ystävät kuinka varoitimme kaveria, niin hän vaan hullaantui yhä enemmän tähän mieheen. Onneksi joku meistä tajusi hakea miehen lähettämää kuvaa netistä. Kuva oli jonkun miesmallin kuva, eikä hänellä ollut mitään tekemistä tämän deittipalvelun kanssa. Onneksi ystäväni ymmärsi tämän, eikä lähettänyt miehelle lentolippuihin rahaa.”
MYÖS ASUNTOIHIN liittyviä huijauksia oli vastauksissa kymmenkunta. Eräs vastaaja kertoi etsineensä vuokra-asuntoa ulkomaita. Hän oli maksanut huijarille vuokraennakkoa 900 euroa.
Lomakiinteistöään vuokralle tarjoava mies taas menetti 300 euroa, kun hän maksoi olemattomalle yritykselle mainospaikasta.
22-vuotias mies etsi asuntoa pari vuotta sitten Helsingistä.
”Suomalaisella sivustolla oli selvällä suomen kielellä laadittu ilmoitus. Yhteydenottopyyntöön vastasi kuitenkin sähköpostilla mies, joka esitteli olevansa professori Briteissä, mutta omisti asunnon Suomesta. Kysyin mahdollisuudesta nähdä asunto, johon vastaus oli, että avaimet ovat lontoolaisella kiinteistövälitysyrityksellä. Lopulta avainten saamiseksi olisi pitänyt maksaa pantti. Tässä vaiheessa olin täysin varma, että kyseessä on huijaus”, mies kertoi.
RIKU SALMIVUORI kertoi myös HS:n jutussa, miten verkon vapaaehtoiset kuluttavat verkkohuijareiden aikaa ja yrittävät paljastaa heidän käyttämiään keinoja.
Muutama kyselyyn vastannutkin kuvaili tekemiään vastahuijauksia.
Suomalaisnainen sai sähköpostin, joka näytti tulleen hotellisivusto Booking.comilta. Sähköpostissa pyydettiin maksamaan hotelliyöpyminen luottokortin sijaan tilisiirrolla hotellin pääkonttoriin.
Nainen otti yhteyttä hotelliin, josta ilmoitettiin viestin olevan väärennös.
”Aloin selvitellä asiaa. Sähköpostin metatietojen perusteella viesti tuli Kaliforniasta hakkeroidulta webbiserveriltä. Sähköpostin lähettäjäosoite viittasi ranskalaiseen Booking-teknologiayritykseen, joten se näytti vakuuttavalta. Pankkitili oli Lloydsin paikallisessa konttorissa jossain Englannissa.”
Huijari pyysi lähettämään tilisiirrosta kuitin.
”Tein pienen webbisivuston, joka tallentaa kävijän IP-osoitteen, ja tallensin sivustolle jonkun dokumentin. Lähetin huijarille viestin, että kuittikopio ei mahdu sähköpostin liitteeseen, mutta sen voi ladata sivustoltani. Kului kymmenen minuuttia, ja sivustolle ilmaantui käynti moskovalaisesta IP-osoitteesta.”
Tämän jälkeen nainen lähetti huijarin tiedot muun muassa venäläiselle verkko-operaattorille, pankille sekä Booking.comiin.
TOINEN VASTAHUIJARI kertoi vedättäneensä romanssihuijaria. Huijari oli väittänyt olevansa venäläinen nainen, joka halusi tavata miehen Yhdysvalloissa.
”Kerroin asuvani Dallasissa ja lupasin lähettää hänelle rahat lentolippuun, kunhan hän ensin lähettäisi minulle alastonkuvan itsestään. Täytyihän minun tietää, mitä odottaa. Lopulta pitkän kirjeenvaihdon jälkeen hän lähetti kuvan, jossa hänen päänsä oli editoitu alastomaan vartaloon lähinnä South Park -tyylillä. Sen jälkeen ilmoitin, että kuva on väärennös. Kirjoitin, että olin menettänyt uskoni häneen ja että sydämeni oli särkynyt.”