keskiviikko 21. lokakuuta 2015

Arktinen alue ja koillisväylä - suuri mahdollisuus...



Arktisen alueen luonne on saanut "halvan öljyn" myötä aivan uusia ulottuvaisuuksia.Alla olevassa artikkelissa eräs asiantuntija toteaa yksiselitteisesti, että unohtakaa öljy. Sitä vastoin > kalaa ja logistiikkaa - ehkä näin on parasta...

Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta:

Talous  | 

Oxfordin professori: Unohtakaa arktinen poraus, tuhlaatte rahanne

Öljy- ja kaasuteollisuudesta on toivottu arktisen alueen uutta talousveturia, mutta Suomessa vieraillut asiantuntija lyö jäitä hattuun. Arktinen öljynporaus ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti kannattavaa, sanoo Oxfordin yliopiston energiaprofessori, ekonomisti Dieter Helm.




Grafiikkaa
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Öljyn hinnan romahdus on saanut arktisen öljy- ja kaasubuumin hiipumaan. Esimerkiksi öljyjätti Shell vetäytyi Alaskan merialueelta tehtyään miljarditappiot öljyn etsinnässä.
– Shell vetäytyi taloudellisista syistä. Olisin hyvin yllättynyt, jos yksikään merkittävä, yksityisomisteinen pörssiyhtiö kertoisi sijoittajilleen aikovansa käyttää useita miljardeja öljyhankkeisiin arktisilla merialueilla. Tällä täytyy olla heijastusvaikutuksia myös muihin yrityksiin, energiaprofessori Dieter Helm sanoo Ylen haastattelussa. 
Arktista öljyntuotantoa viriteltiin aikana, jolloin raakaöljy maksoi keskimäärin yli sata dollaria tynnyriltä. Ennen finanssikriisiä hinta huiteli pahimmillaan yli 140 dollarissa. Nyt Brent-raakaöljystä joutuu pulittamaan vain noin 50 dollaria per tynnyri.
Myös Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n tuore pääjohtaja, järjestön entinen pääekonomisti, Fatih Birol kertoi hiljattain brittiläisen Guardianin haastattelussa, ettei pidä arktista öljyntuotantoa kannattavana vielä pitkään aikaan.

"Öljy pysyy halpana"

Professori Dieter Helm esittää Ylen haastattelussa kovan väitteen. Hänen mukaansa öljy pysyy halpana vielä pitkään. Helm muistuttaa, että toisen maailmansodan jälkeen raakaöljyn hinta on liikkunut keskimäärin 40–50 dollarin välillä.
– Viime vuosien yli sadan dollarin hinnat ovat äärimmäisen epänormaaleja. Totta kai hintapiikkejä tulee välillä, mutta uskon, että 50–60 dollaria tynnyriltä on uusi normaali, Helm sanoo.
Aiemmin pidettiin itsestään selvänä, että öljyn hinta nousee, kun erityisesti Aasian keskiluokka kasvaa ja alkaa ostaa henkilöautoja. Helmin mukaan kaava ei enää välttämättä päde, sillä öljyntuottajia on aiempaa enemmän.
– Lisäksi kaasu ja sähkö ovat jatkossa öljyä tärkeämpiä. Kaasun merkitys kasvaa myös henkilöautoliikenteessä, hybridit yleistyvät, polttoainetehokkuus paranee ja liikenne myös sähköistyy.

Kalaa ja logistiikkaa

Suomi on toivonut hyötyvänsä arktisen alueen öljy- ja kaasuteollisuuden investoinneista. Mikäli Helmin ennusteet pitävät paikkansa, tämän varaan ei kannata liikoja laskea.
– Totta kai alueella on paljon talousmahdollisuuksia, esimerkiksi kauppamerenkulussa ja kalateollisuudessa. Mutta hoidetaan asia kunnolla, varovaisesti ja hitaasti. Ei kannata harhautua ajattelemaan, että öljy- ja kaasuteollisuuden tulevaisuus on arktisella alueella. En usko siihen, Helm sanoo.
Norjalla on edelleen kunnianhimoiset suunnitelmat Barentsinmerellä öljyn- ja maakaasun suhteen. Uusin hanke Goljat tosin on pahasti myöhässä ja kustannusarviot ovat ylittyneet selvästi.


Yhdysvallat ja Venäjä Syyrian ilmatilasopimukseen...

Mitäpä tuohon alla olevaan muuta sanomaan/kirjoittamaan kuin - hyvä ratkaisu...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Yhdysvallat ja Venäjä tekivät sopimuksen välttääkseen hävittäjien törmäykset Syyriassa – läheltä piti -tilanteita on jo ollut

ULKOMAAT 

Venäjä ja Yhdysvallat solmivat tiistaina sopimuksen, jonka tavoitteena on estää hävittäjälentokoneiden yhteentörmäykset Syyrian ilmatilassa.
Sopimusta tarvitaan, koska on suuri riski, että lähellä toisiaan Syyriassa taistelevat hävittäjät iskisivät vahingossa toisiaan vastaan.
Sekä Venäjä että Yhdysvallat tekevät Syyriassa ilmaiskuja. Molemmat sanovat, että niiden kohteena on ääri-islamilainen Isis-järjestö.
Venäjä on kuitenkin iskenyt myös Syyrian maltillisia kapinallisia vastaan, joita Yhdysvallat tukee. Tämän Venäjä on kiistänyt. Venäjä tukee Syyrian presidentin Bashar al-Assadin hallintoa, jonka Yhdysvallat haluaa kaataa.
Läheltä piti -tilanteita on jo ollut. Viime viikolla Yhdysvaltain ja Venäjän hävittäjät olivat vain muutaman kilometrin päässä toisistaan "samassa taistelutilassa".
Yhdysvaltain puolustusministeriön Pentagonin tiedottaja Peter Cook sanoi tiistaina, että Venäjän pyynnöstä sopimuksen teksti pidetään salaisena.
Sopimuksessa määritellään turvaohjeet, joiden on tarkoitus estää virheet ilmataisteluissa.
"Jos tätä turvaohjetta noudatetaan, meillä ei pitäisi olla vaaraa taistelukosketukseen joutumisesta Venäjän kanssa", Cook sanoi uutistoimisto AFP:n mukaan.
Maiden komentokeskusten välille perustetaan "kuuma linja", mutta muuta yhteistyötä ne eivät ala tehdä.
Venäjä ja Yhdysvallat eivät esimerkiksi jaa keskenään alueita, joilla ne voisivat toimia vapaasti, eivätkä ne aio luovuttaa toisilleen tiedustelutietoja.

tiistai 20. lokakuuta 2015

Rankkaa ennakointia Suomen lentokaluston uudistamisessa...


Siinäpä sitä on miettimistä! Jos itse olisin päättämässä, valitsisin joko Super Hornetin tai Jas Gripenin.

Miksi? 

Siksi että Hornetista on jo kokemusta ja Jas Gripen olisi osittain naapureiden välistä kauppapolitiikkaa, jolla saavutetaan todennäköisesti myös synergiaetuja... 



Suora nettilainaus Ilta-Sanomsta hiukan tuunattuna:

5 vaihtoehtoa Hornetien korvaajiksi – puolustusvoimat aloittaa valmistelut




PUOLUSTUSVOIMAT
Tarjouspyynnöt valmistajille lähtevät alkuvuonna 2018.
Puolustusvoimat voi aloittaa Hornet-kaluston korvaamishankkeen. Puolustusministeri Jussi Niinistö(ps) on valtuuttanut hankkeen käynnistämisen, tiedottaa puolustusministeriö.

Hankekoordinaattori Lauri Puranen ministeriöstä kertoo, että tietopyynnöt koneiden valmistajille lähtevät helmikuun loppupuolella.

– Tietopyynnöissä on tarkoitus kysyä, mitä on markkinoilla, miten tuotantolinjat ovat auki ja mitä suorituskykyä eri koneet tarjoavat, Puranen sanoo STT:lle.

Vastausaikaa valmistajilla on kahdeksan kuukautta eli ensi vuoden loppupuolella vastauksia pitäisi tulla.


Super Hornet

Ennakkotietojen mukaan hävittäjävaihtoehtoja on viisi: amerikkalaiset Boeingin Super Hornet ja Lockheed Martinin JSF F-35 sekä ranskalaisen Dassaultin Rafale, eurooppalainen Eurofighter Typhoon ja Saabin JAS Gripen.


Lockheed Martinin F-35 on yksi vaihtoehdoista.
Tämä Eurofighter Typhoon kuvattiin Virossa marraskuussa 2014.
Jas Gripen kuvattiin Lapin lennostossa toukokuussa 2015 kansainvälisen Arctic Challenge -harjoituksen mediapäivänä.

Kaikki viisi vaihtoehtoa ovat yhteensopivia sotilasliitto Naton järjestelmien kanssa.

Varsinaisten tarjouspyyntöjen on Purasen mukaan määrä lähteä konevalmistajien vastausten analysoinnin jälkeen alkuvuonna 2018.


Ranskalainen Dassault Rafale kuvattiin syyskuussa Puolassa.

Hornet-kalusto vanhenee

Suomella on nyt 62 Hornet-monitoimihävittäjää, jotka ovat vanhenemassa viimeistään vuonna 2030.

Puolustusministeriön mukaan Hornetien käyttöikää rajoittaa kolme päätekijää: suhteellisen suorituskyvyn heikkeneminen, rakenteiden väsyminen ja koneen järjestelmien, varaosien ja ohjelmiston saatavuus.

Uusien koneiden lukumäärä on poliittinen päätös, ja lähtökohtana on ollut, että nykyinen määrä korvattaisiin samalla määrällä.

Ensimmäisten uusien koneiden pitäsi olla Puolustusvoimien käytössä 2025.

Uusien monitoimihävittäjien hintahaarukka on ennakkoarvioissa liikkunut 5–10 miljardissa eurossa.

Purasen mukaan ensimmäiset oikeat hintatiedot saadaan, kun valmistajat ovat toimittaneet vastaukset tietopyyntöön.

Varsinainen hankintapäätös on määrä tehdä 2020-luvun alussa. Uusien monitoimihävittäjien hankinta ei ole mahdollista nykyisen puolustusbudjetin puitteissa, vaan siihen tarvitaan erillisrahoitus, josta päättää eduskunta.

Fifa>Blatter, Uefa>Platini = korruptio...

Se on ainakin varmaa, että korruptoituneen Fifan puheenjohtaja vaihtuu. Ongelmaksi muodostunee se, että kaikki vähänkään jalkapallon globaalisissa johtotehtävissä olleet ovat pahanpäiväisesti korruptoituneet ja rypevät lahjusskandaaleissa.

Löytyykö hakijoiksi henkilöitä, joilla on puhtaan jauhot pussissa. Lisäksi hakuaikaa on vähän jäljellä...


Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:


Fifan puheenjohtajavaalia ei lykätä – Platinin ehdokkuus näyttää epätodennäköiseltä

URHEILU 

Kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa kertoi tiistaina, että puheenjohtajavaali pidetään alkuperäisen suunnitelman mukaisesti helmikuussa. Korruptiosta epäilty Uefan puheenjohtaja Michel Platini ei voi asettua ehdolle niin kauan, kun hänet on hyllytetty Fifan toiminnasta.
Fifan tiistain kokouksessa päätettiin, että aikaisemmin ehdotettu puheenjohtajavaalin lykkääminen ei ole tarpeen. Vaalia oli ehdotettu lykättäväksi sen jälkeen, kun Platini ja väistyvä Fifan puheenjohtaja Sepp Blatter hyllytettiin liiton toiminnasta 90 päiväksi.
Platinin epäillään ottaneen Blatterilta lahjuksen vastaan vuonna 2011.
Fifa on ollut korruptioskandaalin keskellä viime keväästä asti. Kriisin vuoksi Blatter vetäytyy virastaan kesken puheenjohtajakauden. Korvaavat vaalit järjestetään 26. helmikuuta.
Ehdokkailla on aikaa ilmoittautua ensi maanantaihin mennessä. 
Tähän mennessä julkisesti kisaan ovat ilmoittautuneet Platini, David Nakhid ja Blatterin viime kevään vaaleissa haastanut Ali bin al-Hussein.
Fifa kertoi tiistaina, ettei Platinin ehdokkuutta vahvisteta niin kauan, kun hän on hyllytettynä liiton toiminnasta. Vaalikomitean on mahdollista päättää myöhemmin, että Platini voi asettua ehdolle.
Tutkinta Platiniin liittyvistä lahjusepäilyistä on kesken.
Lähteet: AFP, BBC

Kemin Ruutinpuiston rakentaminen...

Olen vaimoni kanssa touko-lokakuun aikana aika monta kertaa lähtenyt Kemin Hahtisaaresta liikkeelle Selkäsaaren pohjoispäätyyn.
Tarkalleen laskien olemme olleet Selkäsaaressa 61 vuorokauden aikana em. ajankohtana, muutaman kerran yöpyneet, yöpyneet useammankin yön kerralla...

Lisäksi olen lähtenyt Hahtisaaresta liikkeelle yksin tai kalakaverini ja/tai naapureitteni kanssa kukaties parikymmentä kertaa.

Olen katsellut Kemiä mereltä, lähinnä Selkäsaaren pohjoispäädystä ja Laitakari -Juurakko-Kraaseli-Siikalahti-Veitsiluoto-suunnasta aika monta kertaa ja todennut, että Kemi on ainoa Meri-Lapin merikaupunki - kaunis sellainen...

Murheellisena olen Hahtisaaressa aistinut sen tosiasian, että uutta rakentamista ei ole lähtenyt liikkeelle Pohjolan Sanomien toimitilaa vastapäiselle tontille Ruutinpuistossa. Rakennusliike M.Kurtti osti kaupungilta kerrostalotontin alueen valitusprosessien päätyttyä.

Aiheuttiko vuosien "valitusrumba" sen, että potentiaalisten kerrostalo-osakkeiden ostajien kiinnostus asiaan laimeni/lopahti ja hanke on tällä hetkellä niin sanotusti jäissä.

Alueelle sopii kerrostaloja, puhumattakaan rivitaloja.

Onko mahdollista, että rakentaminen käynnistyisikin paremmin aluksi merihenkisestä, tasokkaasta rivitalorakentamisesta? 

Mene ja tiedä... 

Tuhansia ihmisiä mudan ja sateen keskellä - Euroopassa!

Vuorokaudesta toiseen murheellista nähtävää ja kuultavaa...


Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

YK varoittaa: "Pulaa on ruuasta, peitoista, kaikesta"

"Avatkaa portti, avatkaa portti!" – tuhansia pakolaisia jumissa Balkanilla

ULKOMAAT 

"Avatkaa portti, avatkaa portti!" huusivat tuhannet pakolaiset Serbian ja Kroatian välisellä rajalla tänään maanantaina. Useita tuhansia pakolaisia, monet heistä Syyrian sotaa paossa, vietti sunnuntain ja maanantain välisen yön ulkona mudan ja sateen keskellä Serbian ja Kroatian välisellä rajalla, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.
Maiden välinen raja on myös EU:n raja, ja sen ylittämistä estää rivistö Kroatian poliiseja.
Pakolaistilanne Balkanilla on kiristynyt entisestään sen jälkeen, kun Unkari sulki Serbian ja Kroatian vastaiset rajansa.
Unkarin hallituksen edustaja Zoltan Kovacs sanoi rajojen sulkemisen toimivan hyvin. Unkarin rajan ylitti sunnuntaina vain 41 pakolaista.

Unkarin rakentamat piikkilanka-aidat ovat ohjanneet pakolaiset uusille reiteille. Unkarin sijaan heidän reittinsä kulkee nyt Serbiasta Kroatian ja Slovenian kautta. Useimpien haaveena on pääsy Saksaan.
"Rajojen sulkeminen toimii. Se on tehokkaasti estänyt laittomat rajanylitykset. Unkarin hallitus on päättänyt pitää nämä toimenpiteet voimassa niin kauan kuin on tarpeen", Kovacs sanoi toimittajille maanantaina.
Pakolaisten reiteillä on muitakin esteitä kuin Unkarin raja-aidat. Sekä Kroatia että Slovenia rajoittavat pakolaisten pääsyä alueelleen.
Kroatia on pyytänyt naapuriaan Sloveniaa ottamaan 5 000 pakolaista päivässä, mutta Slovenia on ilmoittanut, että pystyy ottamaan vain puolet tuosta määrästä. Slovenia selittää rajoituksiaan sillä, että Itävalta puolestaan suostuu ottamaan vain 1 500 ihmistä päivässä.
"Emme voi ottaa vastaan rajoittamatonta määrää ihmisiä, jos tiedämme, että he eivät pääse jatkamaan matkaansa eteenpäin", Slovenian sisäministeri Bostjan Sefic sanoi maanantaina.
Slovenian viranomaiset ilmoittivat tänään maanantaina, että he ovat estäneet yli tuhannen pakolaisen tulon maanantaipäivän aikana, kun päivän kiintiö oli jo täyttynyt, kertoo uutistoimisto AFP. Monet pakolaiset joutuivat viettämään yönsä ulkona myös EU:n sisällä, Kroatian ja Slovenian rajalla.
Viranomaiset ilmoittivat päästävänsä läpi vain "kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat". Käytännössä Sloveniaan on päästetty lähinnä naisia ja lapsia. Tulijoiden joukossa oli myös viimeisillään raskaana ollut nainen, joka vietiin rajalta sairaalaan.
Tuhansia ihmisiä odottaa nyt pääsyä EU:n alueelle Serbian ja Kroatian välisellä rajalla. Kroatialainen virkamies kertoi BBC:lle, että tilat pakolaisten vastaanottamiseen loppuvat muutaman päivän sisällä.
YK:n pakolaisjärjestö UNHCR kertoo, että yli 10 000 pakolaista odottaa Serbiassa pääsyä eteenpäin. Järjestön edustaja kertoi uutistoimisto Reutersille, että pulaa on "ruuasta, peitoista, kaikesta."
Kymmeniä täyteen ahdettuja busseja on odottanut Serbian ja Kroatian rajalla sunnuntaiaamusta asti, mutta niitä ei ole päästetty Kroatiaan.
Sade ja säiden kylmeneminen hankaloittavat tilannetta entisestään. Pakolaiset turhautuvat, kun eivät pääse jatkamaan matkaansa ja osa joutuu viettämään yönsä ulkona kylmässä. Rajalla onkin ollut yhteenottoja poliisien ja turhautuneiden pakolaisten välillä.
Useimmat rajalla odottavista pakolaisista ovat lähtöisin Syyriasta, Irakista ja Afganistanista. Monet ovat tulleet kävellen Turkin, Kreikan ja Makedonian kautta Serbiaan.
Tulijoiden määrä ei ole ainakaan vähenemässä. Makedoniaan saapui sunnuntain aikana yli 10 000 uutta pakolaista.