torstai 22. syyskuuta 2016

Venäjä tuo superohjuksia Suomen rajalle – kantama jopa 400 kilometriä...

Suomalaisen sotilasasiantuntijan mukaan asiassa ei ole mitään uutta, joten se siitä. Samaan hengenvetoon hän luetteli rimpsun keinoja, joilla em. tyyppiset aseet voidaan eliminoida. 

Suomen puolustusministeri Jussi Niinistö ihmetteli tapaa, jolla em. asiakokonaisuus on uutisoitu. Kyllähän siinä on Suomeen kohdistuva uhkasävy. Sekään ei toki ole mitään uutta... 




Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

Venäjä tuo superohjuksia Suomen rajalle – kantama jopa 400 kilometriä

Venäjä vahvistaa sotavoimiaan lähellä Suomen rajaa. Leningradin sotilaspiiriin sijoitetaan kaksi S-400 ilmatorjuntaohjusjärjestelmää.
Ulkomaat


Armeijanvihreä kuorma-auto kuljettaa ohjuksia kadulla.
Viime vuoden toukokuussa, voitonpäivän paraatin harjoituksissa Moskovan Punaisella torilla nähtiin Venäjän armeijan esittelemä S-400-ohjusjärjestelmä.Alexander Zemlianichenko / EPA

Uutistoimisto Interfaxin mukaan Pietaria ympäröivälle Leningradin alueelle tulee kaksi Triumf-ohjuspatteristoa. Venäjän läntisen sotilaspiirin esikunta ei ole täsmentänyt, mihin ohjuspatteristot sijoitetaan.
Venäjän joukot valmistautuvat harjoitukseen, jossa testataan S-400-ohjusten laukaisua pohjoisella Astrahanin alueella. Sen jälkeen ilmatorjuntajärjestelmä otetaan käyttöön Venäjän länsirajalla.
S-400-ohjukset ovat Venäjän uusinta kalustoa. Almaz-Antayn -asetehtaan valmistamia ohjuksia on viimeksi sijoitettu Krimille. Samanlaisia järjestelmiä on tarkoitus sijoittaa vuoden loppuun mennessä 16 ilmatorjuntarykmenttiin Venäjän läntisen sotilaspiirin alueella.
S-400-ohjusjärjestelmään kuuluu neljän tyyppisiä ohjuksia, joista pisimmälle kantava yltää noin 400 kilometrin päähän. Sen kantama on siis suurempi kuin yhdysvaltalaisen MIM-104 Patriotin.

Tulevaisuudentutkija: Näin liikkuminen muuttuu – katso 5 askelta

Ei siitä kovin pitkää aikaa ole, kun ihminen ajatteli, että kaikki nopeus yli ihmisen ominvoimin liikkumisen (kävelemisen ja juoksemisen) on vaarallista, vähintäänkin turhanpäiväistä. Kuitenkin autot - ihmisen ajamina - ovat olleet jonkinasteinen siunaus ja edistäneet monia asioita.

Nyt maailman Pellepelottomat, nämä kaiken maailman Propelipäät kehittelevät kulkuneuvoja, joissa ihminen heitetään tylysti puikoista syrjään - soppii eppäillä...

Alla olevassa artikkelissa todetaan: 
Tulevaisuudessa yhä useampi valitsee joukkoliikenteen henkilöauton sijaan. 

Kyllä juuri näin, mutta kun sitä paljon puhuttua/mainostettua joukkoliikennettä ei kerta kaikkiaan läheskään joka paikassa ole eikä tule, niin oman auton käyttö on lähes välttämätöntä. 




Suora nettlainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

Kotimaa 

Tulevaisuudentutkija: Näin liikkuminen muuttuu – katso 5 askelta

Henkilöautoja ajetaan tulevaisuudessa entistä vähemmän, ennustaa tulevaisuudentutkimuksen professori Petri Tapio.

Robottibussi ilman kuljettajaa koeajolla Vantaalla.

Robottibussi ilman kuljettajaa koeajolla Vantaalla. Kuva: Tuomas Keränen / Yle
Ihminen ohjaa ja ajaa omaa henkilöautoaan. Tämä lause kuvastaa hyvin nykytilannetta.

Tulevaisuudentutkimuksen professori Petri Tapio Turun yliopistosta käyttää oheista lausetta opetuksessaan havainnollistamaan mahdollista tulevaisuutta. Miten liikkuminen muuttuu?
Lauseesta 'ihminen ohjaa ja ajaa omaa henkilöautoaan' poistetaan sanoja, jolloin erilaiset tulevaisuuden liikkumisen mahdollisuudet tulevat esille.
1. Poistetaan ihminen ohjaamasta
Navigaattori hoitaa ohjaamisen ihmisen puolesta.
2. Poistetaan ihminen ajamasta
Robotti hoitaa ajamisen ihmisen puolesta.
3. Poistetaan oma
Käytössä on julkisia robottiautoja. Kyseessä on kutsujoukkoliikenteen kaltaiset autot. Ne toimivat niin sanottuina tilaustakseina.
4. Poistetaan henkilö
Käytetään linja-autoja ja muuta joukkoliikennettä, ei henkilöautoa.
5. Poistetaan auto
Liikutaan erilaisilla kevyen liikenteen välineillä tai liikkuminen tapahtuu virtuaalisesti erilaisten käyttöliittymien kautta.

Joukkoliikenne koetaan kiinnostavaksi

Henkilöautoilu on vähenemässä, ennustaa tulevaisuudentutkimuksen professori Petri Tapio. Yksi syy on se, että ajokortin hankinta ei ole nuorille tärkeintä.
– Etenkin nuoret naiset lykkäävät ajokortin hankkimista.
Tulevaisuudessa yhä useampi valitsee joukkoliikenteen henkilöauton sijaan.

Ihmiset muuttavat kaupunkeihin, joissa joukkoliikenne on kunnossa. Joukkoliikenne koetaan kiinnostavaksi, koska linja-autossa tai junassa istuessa ajan voi käyttää hyödyksi.
– 20 vuotta sitten ihmiset istuivat hiljaa paikallaan ja odottivat omaa pysäkkiä. Nyt jutellaan puhelimessa, näprätään laitteita, selaillaan uutisia tai tehdään töitä.

Suomeen yksi eläkeläisjärjestö - utopiaa(ko)?

Olen ollut palkatussa työelämässä 1960-luvun alkupuolelta lokakuuhun 2008. Viimeinen työnantajani oli Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia, tarkemmin Ammattiopisto Lappian Kivikankaan tekniikan yksikkö.

Olen elänyt varsin repaleisen ammattiyhdistyshistorian ollen jokseenkin aktiivisesti mukana kuvioissa.

Olen ollut täysin ansaitsemallani eläkkeellä noin kahdeksan vuotta. Minulta on usein kysytty, miksi en ole aktiivisesti mukana eläkeläiskuvioissa. Olen muistaakseni aina vastannut, että lähden välittömästi mukaan, jos Suomen/Lapin/Kemin eläkeläisjärjestöt pannaan saman katon alle...

"Suomeen yksi eläkeläisjärjestö? Täyttä utopiaa!" minulle on aina vastattu. 

Niinpä se taitaa olla mutta kuitenkin...

Eikö eläkkeellä - tavallaan elämän kalkkiviivoilla - ollessa viimeistään olisi syytä antaa elämän erilaisuuksien, lähinnä ajatuksellisten erilaisuuksien hiukan tasoittua > olla yhtä ja samaa.

Mikäli eläkeläiset kykenisivät yhä enenevässä määrin olemaan yhtä, se olisi yhteiskunnallisesti arvaamattoman suuri voimavara.


Muun muassa Kemin kaupungin luottamiesorganisaatiossa yhtenä toimielimenä on vanhusneuvosto.
Katselin hetki sitten kaupungin kotisivuilta em. toimielimen kokousmateriaaleja.

Jäseninä on laskujeni mukaan kahdeksan eri eläkeläisjärjestön edustajia.
Mielestäni vähempikin kirjo riittäisi


Kemin Digipoliksen Arktisen teollisuuden ekosysteemi ja Kemi-Tornion kiertotalouden innovaatioalusta on valittu Sitran kärkihankkeeksi...

Hieno asia, mitäpä tuohon muuta sanomaan/kirjoittamaan...


Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:


Kemin Digipolis on kehittynyt teollisuuden kehittäjästä monipuoliseksi kiertotalouden asiantuntijaksi.
Kemin Digipoliksen Arktisen teollisuuden ekosysteemi ja Kemi-Tornion kiertotalouden innovaatioalusta on valittu Sitran kärkihankkeeksi. Asia julkistettiin tänään keskiviikkona kello 9.
Digipoliksen valinta kärkihankkeen vetäjäksi liittyy Suomen kiertotalouden tiekarttaan, joka julkistettiin tänään. Sen tavoitteena on ollut niputtaa konkreettisia keinoja, joilla Suomesta voitaisiin tehdä kiertotalouden kärkimaa.
Digipoliksen pitkäjänteinen työ lappilaisen kiertotalouden eteen on nähty tiekarttahankkeessa vahvuutena. Parikymmentä vuotta teollisuuspalvelujen kehitystä ja nelisen vuotta systemaattista työtä Arktisen teollisuuden ekosysteemin ja Kemi-Tornion kiertotalouden innovaatioalustan parissa tuovat Digipolikselle valtakunnallisesta merkittävää asiantuntemusta kiertotaloudesta.
– Neljä vuotta sitten teollisuudelta ja muilta sidosryhmiltä tuli toive, että seudulla pitää aloittaa systemaattinen prosessi teollisuuden ja yhdyskunnan sivuvirtojen paremman hyödyntämisen edistämiseksi. Klusteri on seurausta tästä avauksesta, kertoo Digipoliksen ohjelmapäällikkö Kari Poikela.
Keskeinen tekijä Digipoliksen vetämässä työssä on avoin ja verkostomainen toiminta, jossa tietoa jaetaan ja kehitykseen otetaan mukaan teollisuuden, oppilaitosten, sektoritutkimuslaitosten ja viranomaisten asiantuntijoita toimiala- ja sektorirajat ylittävästi.
Tähän mennessä on luotu prosessimalli sekä työkaluja, joilla sekä teollisen tuotannon että muun yhdyskunnan tuottamia sivuvirtoja voidaan hyödyntää paremmin seutukunnalla ja alojen välillä.
– Luotua konseptia ja työkaluja aletaan pilotoida ja jatkokehittää laajemmin Pohjois-Suomessa, -Ruotsissa ja -Norjassa. Sitran tekemän valinnan taustalla on nimenomaan monialainen ja syvä yritysyhteistyö sekä yritysten asiantuntijoiden panos, arvioi Poikela.
Meri-Lapissa aiheeseen liittyvän liiketoiminnan arvo on vuosittain nyt noin 200 miljoonaa euroa ja teollisen symbioosin työllisyysvaikutus vajaat 500 työpaikkaa.
Kierto- ja biotalouden uusien investointien potentiaali Lapissa on kuitenkin nykytasoon verrattuna jopa kymmenkertainen ja työpaikkojen määrä voi kasvaa sadoilla tulevaisuudessa Digipoliksen nykyisten arvioiden mukaan.

keskiviikko 21. syyskuuta 2016

Analyysi: Lapsikiista voi lisätä kierroksia Suomen ja Venäjän välillä...


Alla olevassa artikkelissa todetaan: 
Surulliset, jotakin perhettä koskevat lapsikiistat eivät kuulu valtion johdolle eivätkä välttämättä tiedotusvälineillekään, vaan asianomaisille viranomaisille ja perheelle.
Tällaiset tapaukset nostetaan silti usein Venäjällä näyttävästi esiin muistutuksena, että suhteet johonkin maahan voivat kääntyä myös huonompaan suuntaan.

Juuri näin: Venäjä koettelee ja rassaa turhanpäiväisillä, tutuksi tulleilla tempuillaan. Ei mitään uutta itärintamalta...


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:

Yle maailmalla: Moskova 

Analyysi: Lapsikiista voi lisätä kierroksia Suomen ja Venäjän välillä

Näyttävä uutisointi Suomessa tapahtuneista venäläislasten huostaanotoista voi olla koepallo. Venäjä tarkkailee, miten Suomi reagoi, kirjoittaa Ylen Venäjän-kirjeenvaihtaja Kerstin Kronvall.


Yökuva Moskovasta.
Kuva: Elizaveta Becker / AOP
MOSKOVA
Surulliset, jotakin perhettä koskevat lapsikiistat eivät kuulu valtion johdolle eivätkä välttämättä tiedotusvälineillekään, vaan asianomaisille viranomaisille ja perheelle.
Tällaiset tapaukset nostetaan silti usein Venäjällä näyttävästi esiin muistutuksena, että suhteet johonkin maahan voivat kääntyä myös huonompaan suuntaan.
Suomen ja Venäjän välejä on viimeksi kuluneen vuoden aikana hiertänyt myös yllättävä käänne rajakäytännössä, kun Venäjältä alkoi yllättäen tulla satamäärin turvapaikanhakijoita Suomeen.
Tämä asia hoidettiin määräaikaisella rajanylitystä koskevalla rajoituksella pohjoisilla rajanylityspaikoilla. Niiden kautta saavat kulkea vain Suomen, Venäjän ja Valko-Venäjän kansalaiset.
Sopimus päättyy lokakuun alussa, ja on mielenkiintoista katsoa, mitä sen jälkeen tapahtuu.
Keskustelu Natosta ja Suomen vankka pysyminen EU:n asettamien sanktioiden takana on tällä hetkellä pysyvä kivi kengässä.
Venäjän tapa nipistää naapuria erilaisilla pienillä kiistoilla asettaa Suomen asemaan, jossa on mietittävä, miten reagoida tai olla reagoimatta. On hyvin tavallista, että Venäjä ikään kuin kokeilee, miten Suomen poliitikot tai viranomaiset toimivat. Usein tätä tapahtuu, kun jokin asia on muuttunut, esimerkiksi vaalien jälkeen, tai ministerivaihdoksen yhteydessä.
Nyt Suomella on Moskovassa uusi suurlähettiläs, Mikko Hautala, jonka hermoja Venäjä heti kokeilee nostamalla esille uuden lapsikiistan vain kolme viikkoa hänen aloitettua työnsä Moskovassa.
Hautalaa pidetään todennäköisesti erityisen mielenkiintoisena, koska hän siirtyi suurlähettilääksi Moskovaan suoraan tasavallan presidentti Sauli Niinistön neuvonantajan paikalta.

Puolustusvoimat ajoi koko Suomen karttajärjestelmän Nato-sopivaksi – radikaali uudistus teki myös gps:n käytöstä helpompaa...

Olen useaankin kertaan kirjoittanut, että jokin asia laukaisee minut kirjoittamaan vanhoista, koetuista asioista. Tällä kerralla alla olevan artikkelin Venäjän kartat.
Elettiin syksyä 1993. Olin Lapin lääninhallituksen delegaatiossa - kolme opettajaa ja 25 oppilasta ammatilliselta sektorilta - Muurmanskissa/Severomorskissa.
Muurmanskissa ollessamme päätin hankkia siltä alueelta kartan. Tiedustelin asiaa tulkkiltamme ja niin me menimme erääseen kirjakauppaan. Tulkki esitti asian myyjälle, joka otti tiskin alta lähes puolen senttimetrin paksuisen nipun A3-koossa olevia karttoja.
Kerroin myyjälle tulkin välityksellä, että halusin ostaa vain yhden, juuri Muurmanskin kaupungin alueelta olevan kartan. Sain kuulla, että karttoja ei myydä yksittäin, vaan täytyy ostaa jotakuinkin koko Kuolan niemimaata koskeva karttamateriaali - kymmeniä karttoja...
Niinpä ostin koko nipun, sillä se ei ollut hinnan kiroissa, maksoi tuskin mitään. Tutkin aikanaan kotosalla em. karttamateriaalia, se on erittäin tarkkaa tekoa. Sen jälkeen asia ei ole ollut esillä. Kartta-aineisto löytynee kirjahyllyni alakaapista...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Puolustusvoimat ajoi koko Suomen karttajärjestelmän Nato-sopivaksi – radikaali uudistus teki myös gps:n käytöstä helpompaa

Läntisten asejärjestelmien vaatimat digitaaliset kartat toimivat pontimena Suomen koko karttajärjestelmän muuttamiselle 2000-luvulla, kerrotaan pian ilmestyvässä kirjassa

KOTIMAA  
SAMI KERO
Erkki-Sakari Harju toi kylmän sodan jälkeen Neuvostoliiton entisiä salaisia sotilaskarttoja Suomeen.
Erkki-Sakari Harju toi kylmän sodan jälkeen Neuvostoliiton entisiä salaisia sotilaskarttoja Suomeen.

Fakta

Nykyinen sotilaskarttajärjestelmä

 Vuoden 2009 sotilaskarttajärjestelmä on käytettävissä digitaalisena paikkatietona, tulosteina tai painettuina karttoina.
 Sotilaskarttajärjestelmä koostuu runkokartoista, täydentävistä kartoista ja erikoiskartoista.
 Runkokarttoja ovat muun muassa pääkaupunkiseudun taktinen kartta (1:10 000), taktinen kartta (1:50 000), operatiivinen kartta (1:250 000) ja sotilasilmailukartta (1:250 000).
PUOLUSTUSVOIMAT ajoi koko Suomen karttajärjestelmän muuttamista kiireellisesti Nato-sopivaksi 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa. Syynä olivat Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen hankitut uudet länsimaiset ase- ja johtamisjärjestelmät, jotka vaativat Nato-yhteensopivat kartat ja paikkatietojärjestelmät.
Asiasta kerrotaan maanmittausneuvos Erkki-Sakari Harjun kirjoittamassa ja ensi viikolla kauppoihin tulevassa uudessa tietokirjassa Suomen sotilaskartoitus 400 vuotta(AtlasArt). Kirjassa käydään läpi sotilaskartoituksen historiaa Suomessa.
”Suurin vaikuttava tekijä Suomen kansallisen kartastojärjestelmän muuttamiseksi oli uusien länsimaisten asejärjestelmien hankinta. Ne edellyttivät toimiakseen Nato-yhteensopivaa digitaalista paikkatieto- ja karttajärjestelmää. Kyllä siinä armeijan vaikutus oli erittäin suuri”, Harju kertoo.
”Toinen merkittävä tekijä oli Suomen osallistuminen kansainvälisiin rauhanturvaoperaatioihin, jotka edellyttivät Nato-spesifikaatioiden mukaan valmistettuja karttoja. Suomella ei juuri ollut asiassa vaihtoehtoja.”
Taustalla olivat myös Suomen liittyminen sotilasliitto Naton rauhankumppanuustoimintaan (Partnership for Peace) ja Euroopan Unioniin.
KARTOITUKSEEN TARVITTAVISSA KORKEAKUVAUKSISSA KÄYTETTIIN ILMAVOIMIEN MAALINHINAUSKONE ILJUŠINIA. KI
Suomen sotilaskartoitus 400 vuotta
Suomen sotilaskartoitus 400 vuotta
HARJULLA itsellään on pitkä ura kartografina kylmän sodan vuosikymmeniltä. Hän opiskeli kartantekoa muun muassa Unkarissa vuonna 1976. Silloin hän loi suhteet moniin neuvostoblokin kartantekijöihin.
Kylmän sodan päätyttyä Harju työskenteli Geodatassa ja toi kaikessa hiljaisuudessa Baltian kautta Suomeen salaisia Neuvostoliiton sotilaskarttoja. Niitä myytiin muun muassa Puolustusvoimille.
HARJU on ollut läheisesti mukana Suomen sotilaskartoituksessa.
”Armeija oli asiakkaani”, Harju tiivistää.
Puolustusvoimissa kartoituksesta vastaa topografikunta, joka on nykyään osa tiedustelulaitosta.
”Puolustusvoimat on isossa roolissa kartoituksessa. Niin on ollut aina. Vaikka siviili- ja sotilaspuoli ovat näennäisesti erossa toisistaan, niin voi sanoa, että vuodesta 1924 lähtien maanmittaushallitus ja Puolustusvoimien kartoista vastaava yksikkö ovat istuneet yhdessä kaksi kertaa vuodessa keskustelemassa, mitä kartoitetaan, missä järjestyksessä ja kuka tekee mitäkin”, sanoo Harju.
”Ja ne istuvat edelleen.”
KARTTOJEN TULOSTUSTA PUOLUSTUSVOIMISSA. KIRJAN KUVITUSTA.
Suomen sotilaskartoitus
Suomen sotilaskartoitus
2000-LUVUN karttauudistuksen juuret juontuvat vuoteen 1992, kun Suomen hallitus päätti ostaa Hornet-hävittäjiä Yhdysvalloista.
”Hornetien hankinta potkaisi homman liikkeelle.”
Harjun mukaan muutos vanhasta kansallisesta karttajärjestelmästä uuteen oli iso ja radikaali. Siinä muutettiin koko kartoituksen runko, eli projektio ja datum. Datum tarkoittaa sitä, kuinka projektio asetetaan maapallolle. 
”Kaikki perusjutut vaihdettiin, ja samalla vaihdettiin myös mittakaava. Uutena tulivat 1:25 000-mittakaava, joka on kansainvälisesti yhteensopiva, ja 1:250 000-mittakaava.”
Kartaston muutos näkyi tavalliselle kartankäyttäjälle muun muassa gps-paikannuslaitteissa, joihin tarvittiin aikaisemmin muunnosohjelmat Suomea varten.
”Kun mentiin Naton järjestelmään, kaikki gps:n toiminnot ovat yksinkertaisimpia. Ne ovat suoraan USA:n armeijan järjestelmässä.”
Yksi muutoksista oli se, että Suomen karttojen korkeusjärjestelmän nollapiste siirtyi Helsingin edustalta Suomenlahdelta Atlantille.
”Nämä ovat aika lailla koomisenkin tuntuisia asioita, mutta Suomen korkeuskäyrästön normaalinolla on nykyisin Amsterdamin keskivedenpinnan kohdalla oleva arvo.”
ASEVOIMIEN vaikutus Suomen kartoitukseen on näkynyt myös siinä, että Suomeen on luotu Puolustusvoimien ja Rajavartioston helikoptereiden tarpeisiin matalalentokartasto.
”Olin siinä hommassa mukana. Siihen kerättiin kaikki lentoesteet, mastot ja voimajohtolinjat”, Harju kertoo.
Nykyään salaisia eli luokiteltuja karttoja ovat lähtökohtaisesti sotilasmerikartat ja sotilasilmailukartat.
”Salatun tiedon määrä on koko ajan vähenemässä. Satelliittitekniikka ja muu tiedustelu on johtanut siihen.”
PUOLUSTUSVOIMIEN OPERATIIVINEN KARTTA VUODELTA 2015 PORVOON JA LOVIISAN ALUEELTA (1:250 000).
Suomen sotilaskartoitus
Suomen sotilaskartoitus
SAMI KERO
Erkki-Sakari Harju toi kylmän sodan jälkeen Neuvostoliiton entisiä salaisia sotilaskarttoja Suomeen.
Erkki-Sakari Harju toi kylmän sodan jälkeen Neuvostoliiton entisiä salaisia sotilaskarttoja Suomeen.